Annons

Minnesbuffert

Produkter
(logga in för att koppla)
10D har en bufferstorlek på 32MB, eller det som är intressant är väl mer att den klarar 9 bilder (3bps i 3 sek).

Inte för att vara allt för petig Jesper, men 32mb måste vara fel. Se nedan.. :)

Men för att svara på din fråga:

Canon:

1ds - 10 RAW eller JPEG.
10D - 9 RAW eller JPEG.
D60 - 8 RAW eller JEPG
D30 - 3 RAW-bilder, 12 JPEG.

Nikon:

D100 - 4 RAW, 7 JPEG.

<VARNING! Hejdlöst teknikfåneri följer>

DP Review säger: "9 x RAW images and approx. 8 seconds later indicates space to shoot 6 more". (Från Sidan 11 på 10D-recensionen.)

För det första: 9 komprimerade RAW-bilder tar 9 * ungefär 6mb i genomsnitt, minst 50mb.

Men inte ens det räcker, för 10D lagrar ju okomprimerade bilder i bufferten, för att sedan komprimerera dom "i bakgrunden". Efter att ha komprimerat 9 bilder har den plats för 6 okomprimerade till.

Så 50mb komprimerade bilder + 72 mb okomprimerade bilder är 122 mb.

Jag skulle gissa på att det sitter 128mb SDRAM i kameran.

Senast ändrad:
Det måste väl ändå till stor del bero på hur bra/snabb prosessor som sitter i kameran.
En snabb processor kompletterar ju minnet.
Även om det brukar vara tvärtom i datorer.
Det gäller alltså att tömma minnet så snabbt som möjligt!
En D30 har halva upplösningen (3 Mpixel) av en D60/10D (6 Mpixel) som i sin tur har hälften av en 1Ds (11 Mpixel).

Henrik: mmm kanske var lite fel på den där källan :-/

Men jag har för mig att 10D har två buffertminnen och att när du tar i RAW så är inte filen 6MB stor, utan mycket mindre, filen förs över till det andra buffertminnet för att där extraheras till minneskortet.

Som du själv säger 9 komprimerad RAW-filer... RAW-filen är knappast 6MB i komprimerad form, snarare 2MB som sedan blir 6MB när alla färgerna är utdelade. Eller så snurrar jag i nattmössan.. Det är för mycket teknik..jag bara fotografera :)

Hursomhelst är vi överrens om att 9 bilder klarar den :)

Jag är inte bara fotograf, jag är hejdlös datanörd också. Teknikfrosseri kommer lätt för mig :)

I alla fall, runt 6mb är så liten RAW-filen någonsin blir. Om det gick att göra den mindre så tror du inte Canon skulle lagra den i det formatet på minneskortet?

Du har rätt i att bilderna komprimeras och att kameran har två buffrar - en för komprimerade bilder och en för okomprimerade.

Men storlekarna är lite annorlunda: Okomprimerad är en sensordump ~12mb, okomprimerad och med "färgerna utdelade" runt 36mb. Komprimerad blir den ungefär hälften så stor.

Mindre upploösning??

Men du måste väl kameran klara av flera bilder i en följd ifall man tar en lägre upplösning som 2048x1360?
Är det inte så?

//Micke

Det kunde man ju tycka.. Men antagligen så skalas och JPEG-komprimeras bilderna *efter* de hamnat i buffern, så 9 bilder kontinuerligt är allt som går.

(Däremot går det snabbare att få plats för fler bilder efter de 9 första med jpeg eller mindre upplösning)

ANNONS
Götaplatsens Foto