Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minnesbuffert

Produkter
(logga in för att koppla)
10D har en bufferstorlek på 32MB, eller det som är intressant är väl mer att den klarar 9 bilder (3bps i 3 sek).

Inte för att vara allt för petig Jesper, men 32mb måste vara fel. Se nedan.. :)

Men för att svara på din fråga:

Canon:

1ds - 10 RAW eller JPEG.
10D - 9 RAW eller JPEG.
D60 - 8 RAW eller JEPG
D30 - 3 RAW-bilder, 12 JPEG.

Nikon:

D100 - 4 RAW, 7 JPEG.

<VARNING! Hejdlöst teknikfåneri följer>

DP Review säger: "9 x RAW images and approx. 8 seconds later indicates space to shoot 6 more". (Från Sidan 11 på 10D-recensionen.)

För det första: 9 komprimerade RAW-bilder tar 9 * ungefär 6mb i genomsnitt, minst 50mb.

Men inte ens det räcker, för 10D lagrar ju okomprimerade bilder i bufferten, för att sedan komprimerera dom "i bakgrunden". Efter att ha komprimerat 9 bilder har den plats för 6 okomprimerade till.

Så 50mb komprimerade bilder + 72 mb okomprimerade bilder är 122 mb.

Jag skulle gissa på att det sitter 128mb SDRAM i kameran.

Senast ändrad:
Det måste väl ändå till stor del bero på hur bra/snabb prosessor som sitter i kameran.
En snabb processor kompletterar ju minnet.
Även om det brukar vara tvärtom i datorer.
Det gäller alltså att tömma minnet så snabbt som möjligt!
En D30 har halva upplösningen (3 Mpixel) av en D60/10D (6 Mpixel) som i sin tur har hälften av en 1Ds (11 Mpixel).

Henrik: mmm kanske var lite fel på den där källan :-/

Men jag har för mig att 10D har två buffertminnen och att när du tar i RAW så är inte filen 6MB stor, utan mycket mindre, filen förs över till det andra buffertminnet för att där extraheras till minneskortet.

Som du själv säger 9 komprimerad RAW-filer... RAW-filen är knappast 6MB i komprimerad form, snarare 2MB som sedan blir 6MB när alla färgerna är utdelade. Eller så snurrar jag i nattmössan.. Det är för mycket teknik..jag bara fotografera :)

Hursomhelst är vi överrens om att 9 bilder klarar den :)

Jag är inte bara fotograf, jag är hejdlös datanörd också. Teknikfrosseri kommer lätt för mig :)

I alla fall, runt 6mb är så liten RAW-filen någonsin blir. Om det gick att göra den mindre så tror du inte Canon skulle lagra den i det formatet på minneskortet?

Du har rätt i att bilderna komprimeras och att kameran har två buffrar - en för komprimerade bilder och en för okomprimerade.

Men storlekarna är lite annorlunda: Okomprimerad är en sensordump ~12mb, okomprimerad och med "färgerna utdelade" runt 36mb. Komprimerad blir den ungefär hälften så stor.

Mindre upploösning??

Men du måste väl kameran klara av flera bilder i en följd ifall man tar en lägre upplösning som 2048x1360?
Är det inte så?

//Micke

Det kunde man ju tycka.. Men antagligen så skalas och JPEG-komprimeras bilderna *efter* de hamnat i buffern, så 9 bilder kontinuerligt är allt som går.

(Däremot går det snabbare att få plats för fler bilder efter de 9 första med jpeg eller mindre upplösning)

ANNONS
Götaplatsens Foto