Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

markusd

Aktiv medlem
Hur många bilder ungefär kan man knäppa på ett 128 respektive 256mb minneskort med en kamera på 3,2Mp.(full upplösning)

Det beror på hur kameran sparar bilderna.

Jag brukar alltid säga att 256mb är det minsta man ska ha i kameran om kameran är på 3mp.

Plus att 256:eek:r kommer att "vara längre" än 128:eek:r.

jag antar att du menar i högsta upplösning vid den bästa JPEG-kompressionen? Om så är fallet så kan det variera från kamera till kamera beroende hur mycket kameran komprimerar bilden.

Om det är en speciell kameramodell du tänker på så föreslår jag att du kikar in på cyberphoto.se & kikar på den modellen där. Dom brukar uppge hur många bilder som får plats på det medföljande kortet. Sedan så får du räkna om hur många som får plats på de större korten.

Exempel. Om det får plats 10 bilder på ett 16MB-kort så får det plats 20 på en 32:a, 40 på en 64, 80 på en 128 samt 160 på en 256:a.

Larsa

De flesta digitalkameror har i "bästa" jpeg-läget (brukar heta "fine" eller något liknande) en komprimering på mellan 1:6 och 1:9.

Baserat på detta faktum är här två genvägar för att beräkna maximala filstorleken vid bästa jpeg-kvaliteten. Först för komprimering 1:6:

antalet megapixlar / 2 = filstorleken i megabyte

eller för många enklare digitalkameror (komprimering 1:9):

antal megapixlar / 3 = filstorleken i megabyte

I ditt fall blir det 1,6 respektive 1,1 megabyte. Någonstans däremellan ligger filstorleken, vilket skulle ge mellan 80 och 120 bilder för ett 128 megabytes minneskort och, som Larsa påpekar, det dubbla för ett 256 megabytes kort.

Det rymms 77 bilder med högsta kvalitet på mitt 128 MB-minneskort med min Canon A70 (3,2 MP).

ANNONS
Götaplatsens Foto