Jan Artursson
Aktiv medlem
Skall nu ställa en väldigt dum fråga troligtvis. Varför skall man ha en minneskortläsare. Har precis beställt en digitalkamera (Canon PS A80). För det går väl att läsa in bilderna i datorn direkt från kameran antar jag.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
När man kopierar över till datorn kan man ha en AC-adapter i och inte använda batterierna.Gowiz10 skrev:
1. Du slipper nöta på batterier i kameran som du kan fotografera med istället.
Varför är det snabbare?
2. En kortläsare är mycket snabbare än en kamera på att överföra bilderna.
//Robban
Smajly skrev:
Ja varför e de snabbare.. tycker det går tillräckligt fort att tanka över ett fyllt kort till datorn.. Det är ju USB i båda fall.
Det är väl skönt att slippa hålla på med sånt?puppetm skrev:
När man kopierar över till datorn kan man ha en AC-adapter i och inte använda batterierna.
Canon A80 har väl bara USB 1.0? Det finns ju USB 2.0 och FW-läsare, betydligt snabbare.Varför är det snabbare?
Jag är ingen tekniker, men USB 2 och FW är mycket snabbare gränssnitt...Finns säkert nån på FS som kan förklara det mer pedagogiskt än jag;-)Smajly skrev:
Jo antog att man läste mellan mina rader och förstod att jag även menade Faster USB och Firewire.. Även jag som du undrar varför det skulle vara så mycket snabbare med en läsare istället för att tanka direkt från kameran.
Ja, då är det ju bara att fortsätta som du gör. Men jag har flera CF-kort, så jag måste ändå plocka ur dem ur kameran ibland.Smajly skrev:
.Calle: Kan säga att jag fotar mycket, väldigt mycket men har bara sett att det är en fördel att tanka direkt från kameran för man slipper ju ha massa andra sekar man ska koplla och ändra.. slipper tillomed ta ut kortet..
Präziz!Smajly skrev:
Tur att vi e olika annars hade det inte funnits marknad för alla dessa tekniska saker som finns.
Smajly skrev:
USB2 inte så mycket snmabbare än USB.. det är förmodligen inget du kommer märka direkt.
Firewire skulle så fall vara fördelen.
Jag formaterar alltid korten istället för att radera bilderna.abbe-l skrev:
Nackdelen är ju att ibland behöver man ju formatera om kortet men det går ju smidigt i kameran
Alfons2 skrev:
Det går väl lika bra utan kortläsare?
Använd utforskaren direkt mot kameran.
I alla fall med Windows XP....
Calle S skrev:
Jag formaterar alltid korten istället för att radera bilderna.
De ska väl formateras ibland för att rensa upp gamla filer och hålla ordning på alla kluster och vad det nu heter...Jag är inte så haj på det tekniska. Men eftersom det bara tar två knapptryck och runt fyra sekunder att formatera ett 1GB kort gör jag det.Alfons2 skrev:
Vad är finessen med att alltid formatera kortet?