Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskortläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan Artursson

Aktiv medlem
Skall nu ställa en väldigt dum fråga troligtvis. Varför skall man ha en minneskortläsare. Har precis beställt en digitalkamera (Canon PS A80). För det går väl att läsa in bilderna i datorn direkt från kameran antar jag.

Varför

Hej

Två anledningar ..

1. Du slipper nöta på batterier i kameran som du kan fotografera med istället.
2. En kort läsare är mycket snabbare än en kamera på att överföra bilderna.

//Robban

Ja varför e de snabbare.. tycker det går tillräckligt fort att tanka över ett fyllt kort till datorn.. Det är ju USB i båda fall.

Smajly skrev:
Ja varför e de snabbare.. tycker det går tillräckligt fort att tanka över ett fyllt kort till datorn.. Det är ju USB i båda fall.

Nej kan vara Firewire med eller USB2.. det beror på men jag undrar varför det går snabbare?
det är inget man kan anta för alla kameror

Re: Re: Varför

puppetm skrev:
När man kopierar över till datorn kan man ha en AC-adapter i och inte använda batterierna.
Det är väl skönt att slippa hålla på med sånt?

Varför är det snabbare?
Canon A80 har väl bara USB 1.0? Det finns ju USB 2.0 och FW-läsare, betydligt snabbare.

...men om man inte fotograferar väldigt mycket kanske det går bra att tanka direkt från kameran ändå.

Jo antog att man läste mellan mina rader och förstod att jag även menade Faster USB och Firewire.. Även jag som du undrar varför det skulle vara så mycket snabbare med en läsare istället för att tanka direkt från kameran.

Calle: Kan säga att jag fotar mycket, väldigt mycket men har bara sett att det är en fördel att tanka direkt från kameran för man slipper ju ha massa andra sekar man ska koplla och ändra.. slipper tillomed ta ut kortet..

USB2 inte så mycket snmabbare än USB.. det är förmodligen inget du kommer märka direkt.

Firewire skulle så fall vara fördelen.

Smajly skrev:
Jo antog att man läste mellan mina rader och förstod att jag även menade Faster USB och Firewire.. Även jag som du undrar varför det skulle vara så mycket snabbare med en läsare istället för att tanka direkt från kameran.
Jag är ingen tekniker, men USB 2 och FW är mycket snabbare gränssnitt...Finns säkert nån på FS som kan förklara det mer pedagogiskt än jag;-)

Smajly skrev:
.Calle: Kan säga att jag fotar mycket, väldigt mycket men har bara sett att det är en fördel att tanka direkt från kameran för man slipper ju ha massa andra sekar man ska koplla och ändra.. slipper tillomed ta ut kortet..
Ja, då är det ju bara att fortsätta som du gör. Men jag har flera CF-kort, så jag måste ändå plocka ur dem ur kameran ibland.
Sen tycker jag det är lite "pilligt" att hålla på och koppla kameran till AC jämt och ständigt.

Jovisst.. ligger osse på ett par kort faktiskt.. Men ofta tar jag tillfälligt ett par bilder att använda till något (gör mycket websidor) och då e de skönt o bara plugga i sladden.. Sladden haf jag ju alltid kopplad till datorn.. enda att gör e att sätta kontakten i kameran och starta programmet.
Har jag fyllt alla kort så har det förmodligen vatt en lång dag med mycket fotande osse och då gör de ju inget för min del om de tar ett par minuter extra o tanka över bilderna och byte av korten.

Fast allt detta e ju smaksaker.. En del gillar och en del gillar inte.. Tur att vi e olika annars hade det inte funnits marknad för alla dessa tekniska saker som finns.

Smajly skrev:

USB2 inte så mycket snmabbare än USB.. det är förmodligen inget du kommer märka direkt.

Firewire skulle så fall vara fördelen.

USB2 är lika snabbt som Firewire, i teorin lite snabbare men i praktiken långsamare.
Men det är fortfarande 40x så snabbt som USB1.1

Nu lite hårda fakta...

USB 1.1 kan maximalt köra i 12Mbps
USB 2 Full-Speed kör i samma som USB 1.1
USB 2 Hi-Speed kan köra i 480Mbps
Firewire 400(apple) IEEE 1394a(PC) klarar ca 400Mbps
Firewire 800, IEEE 1394b ska klara 800Mbps

Mbps = Megabit / sekund

Hur snabbt firewire kör beror på vilket medium du använder, fiberoptik i plast klarar bara upp till 200Mbit/s för firewire, 9pinnars kopparkabel upp till 3200Mbit/s, fast bara 5 meter, osv.

Trademark för Firewire tillhör Apple, och därför används ofta IEEE 1394 namnet i pc världen för att slippa undan royalties till viss del.

Fördelen med kortläsare är, tycker jag, är att den blir som en extra hårddiskenhet då man kan förhandsgranska bilderna med acdsee via utforskaren sen är det ju bara att föra över de bilder man vill ha överföra samtidigt kan man ju kasta dem som man inte var riktigt nöjd med
Nackdelen är ju att ibland behöver man ju formatera om kortet men det går ju smidigt i kameran

Det går väl lika bra utan kortläsare?

Använd utforskaren direkt mot kameran.

I alla fall med Windows XP....

Alfons2 skrev:
Det går väl lika bra utan kortläsare?

Använd utforskaren direkt mot kameran.

I alla fall med Windows XP....

Jovisst går det, i och med att jag kör med 98:an så trilskades det lite med att logga in kameran (D7i) med usb:en så för mig blev det smidigare med en kortläsare

Men det är ju en smaksak hur man går tillväga att få bilderna från kameran in till datorn huvudsaken är ju att man är nöjd själv

Calle S skrev:
Jag formaterar alltid korten istället för att radera bilderna.

Jo det brukar jag oxå göra men ibland är man lite osäker på hur bilden är i och med att displayen är lite liten på kameran, tycker jag det blir enklare
via utforskare och acdsee som jag sa/skrev tidigare är ju allt en smaksak hur man vill gå tillväga :)

Alfons2 skrev:
Vad är finessen med att alltid formatera kortet?
De ska väl formateras ibland för att rensa upp gamla filer och hålla ordning på alla kluster och vad det nu heter...Jag är inte så haj på det tekniska. Men eftersom det bara tar två knapptryck och runt fyra sekunder att formatera ett 1GB kort gör jag det.

ANNONS
Götaplatsens Foto