Annons

Minolta A2 redan

Produkter
(logga in för att koppla)

KNUTTE 70

Aktiv medlem
Hej alla!!Har köpt en A1 för dyra pengar,men är denna kamera dålig nu kan man tycka.Går det att uppdatera kameran med ny mjukvara för att komma A2:an närmare:Dok inte på megapixel,den nya sökaren,usb 2 men i övrigt.

Tacksam för svar.

Mvh:Jocke

Om det är tekniskt möjligt att göra så kommer säkert möjligheten..Minolta har ju agerat så tidigare (D7/7i).

KNUTTE 70 skrev:
Hej alla!!Har köpt en A1 för dyra pengar,men är denna kamera dålig nu kan man tycka.Går det att uppdatera kameran med ny mjukvara för att komma A2:an närmare:Dok inte på megapixel,den nya sökaren,usb 2 men i övrigt.

Tacksam för svar.

En kamera blir ju inte sämre för att det kommer nya modeller hela tiden. A1 är precis lika kompetent som när den kom för inte så länge sedan och bildkvaliteten förblir densamma.

A2 är sannolikt en bättre kamera än A1. Jag är övertygad om att du kommer ha god glädje av A1 som är mycket bra kamera även framöver och du har redan idag möjlighet att fotografera med din A1, vilket inte är möjligt med A2 ännu för tid.

RolandM skrev:
A2 är sannolikt en bättre kamera än A1. Jag är övertygad om att du kommer ha god glädje av A1 som är mycket bra kamera även framöver och du har redan idag möjlighet att fotografera med din A1, vilket inte är möjligt med A2 ännu för tid.

Frågan är också vad man menar med bättre. Att trycka in fler och fler pixlar på en lika stor (liten) yta ger i stort sett alltid problem, bl a med brus. Jag föredrar en ren och snygg 5-6 Mpixel-bild (300D) framför en brusig 8 Mpixel (F828).

Men visst är det intressant att autofokusen på A2 verkar hottad.

KNUTTE 70 skrev:

Tacksam för svar.

Som redan sagts så blir ju inte A1 sämre för att det kommer en ny modell. Inte heller tror jag att våra bildresultat sitter i att uppgradera så fort det kommer en ny modell.

Jag skulle i ditt läge sitta kvar på A1 och bli kompis med den kameran. Att känna sin kamera och och göra bilder med den, är som jag ser det mycket mer värt än några ytterligare tekniska finesser och att lägga tiden på att grubbla på alla nya modeller.

2 frågor bör man ställa sig:
1) Är kameran min begränsning?
2) Är jag kamerans begränsning?
Har aldrig träffat någon som sanningsenligt kunnat svara Ja respektive Nej på de frågorna.
Du kanske är den första??
Us

Är autofokusen för långsam för att hinna med det man vill plåta, så skulle iaf jag säga att kameran begränsar.

Japp, människor är begränsade (reaktionstiden exempelvis), det är därför man utvecklar teknik för att överkomma begränsningarna.

Ta inte detta som en kritik av dina bilder Kim, för många av dem tycker jag om som du vet.
Men visa en enda av dem som du nu har i dina kritikbildersom du egentligen hade behövt autofokus till. Jag menar då b e h ö v t, inte bara för att det blev litet enklare.
Us

A1

Till ULF, ja det är ju tur att det finns "invalidaggregat", för oss som behöver det. Om du inte behöver det, är det bara att gratulera...

ANNONS
Götaplatsens Foto