Annons

Minolta och programkort

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias l

Aktiv medlem
En kompis som fick barn lånade en Minolta systemkamera för att föreviga den lilla. Jag noterade att den hade programkort som man kunde sticka in. Vad är det? Är det bara en automatik liknande den man kan välja med ratten på en Canon EOS300, eller är det något mer? Hur länge fanns det systemet? Låter som ett intressant sätt att ta betalt för funktionalitet.

Jag är inte riktigt säker på vad Du avser men jag har en Minolta 7000i med möjlighet till att koppla in olika programkort.
Det jag har är ett minneskort som registrerar alla data vid exponering av varje bild som tid, bländare, brännvidd, exponeringsavvikelser.
Mycket användbart när filmrullen är färdigtagen eftersom man på detta vis kan i efterhand kan ta fram dessa data.

Jag lånade en Minolta 7000i tidigare, och till den hade jag ett par kort. Ett var det i princip oumbärliga Custom-kortet som utrustade kameran med en hel drös nya customfunktioner och lät mig bestämma huruvida filmen skulle återspolas helt, om slutartiderna skulle vara inställbara i hela eller halva steg och om bildräknaren skulle räkna uppåt eller neråt.

Jag hade även programkortet Sport. Det hade precis den funktionen som programmen har som man kan välja med programvalsratten på nyare kameror, och det fanns ett antal olika att tillgå.

Själv anser jag att dessa kort hamnar under floppstämpeln..vissa oumbärliga funktioner tycker jag ska ingå i en kamera och inte i kortform..
mvh/gunte..

ANNONS
Götaplatsens Foto