Annons

Minolta Scan Dual 3 scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

matti hiltunen

Aktiv medlem
När man scannar en diabild i rubr. scanner
har jag hört sägas att man ska scanna bilden så
stor som möjligt och sedan i tex photoshop
sampla ner bilden i den storlek man tänker
nyttja bilden till.
Kan någon ge ett uttömmande svar på hur göra ?

Hej,
Jag har en Dual Scan II, men jag tror att det går till på samma sätt. Scanna på max upplösning, d.v.s. 28 800. Du kan välja i en ruta i scannerns program. Då får du en stor BMP-fil, som du jobbar med i PS. När du är färdig med den sparar du först ett stort original. Därefter ändrar du bildstorlek, inkl antalet pixlar, till avsedd storlek och sparar som en liten (och annan) fil. Voila!
MVH
/JK
PS. Hoppas att det gick att förstå och att det funkar likadant.

Tack för svaret. Jag provar direkt. Jag har hittills
scannat i största webbstorlek men jag tror nog
kunna få bättre skärpa på det sätt som du anger.

Det tror jag också. Dessutom får du ju helt överlägsna digitala original! Det är värdefullt om du lägger ned tid på bildbehandling i PS och senare vill använda dig av detta jobb för t.ex. utskrifter.
MVH
/JK

matti hiltunen skrev:
När man scannar en diabild i rubr. scanner
har jag hört sägas att man ska scanna bilden så
stor som möjligt och sedan i tex photoshop
sampla ner bilden i den storlek man tänker
nyttja bilden till.
Kan någon ge ett uttömmande svar på hur göra ?

Scanna på full upplösning för optimal detaljrikedom och skärpa. MEN, det räcker inte riktigt. Viktigt för skärpan är även att scanna med multi-sample scan (minst 4ggr), har jag märkt. Visst, det tar en jäkla tid, särskilt med USB 1.0 men det blir en klar skillnad på resultatet.

bmp?

En fråga... Ska man scanna bilderna i bmp? Jag har hittills scannat i tiff och trott att man fick bäst resultat med det, är detta fel?

Janne

Re: bmp?

janne_j skrev:
En fråga... Ska man scanna bilderna i bmp? Jag har hittills scannat i tiff och trott att man fick bäst resultat med det, är detta fel?

Janne

Jag scannar alltid i Tiff. Ska vara det som ger bäst resultat. Bmp klarar inte att bädda in färgprofiler vad jag vet.

TIFF är bäst. BMP klarar inte mer än 8 bitar/kanal färgdjup, och hanterar väl inte färgprofiler och sånt heller.

ANNONS
Götaplatsens Foto