Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta XG-1, erfarenheter/synpunkter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Ska eventuellt köpa en XG-1. Någon som kan presentera kameran lite kort? Hur är den? Kvalitet (både tekniskt och bildkvaliten)? Funktioner?

Tacksam för svar!
/cj

Jag her ett antal manuella Minltor, men ingen XG-1. Den anses väl allmänt inte som en av de bästa MF Minolta, utan snarare tvärtom som en billig version. Exponeringen har bländarautomatik, och det finns ett manuellt läge, dock utan att mätaren är kopplad. Är lite osäker på om det är så att du inte ser inställd tid, eller om mätaren kopplas bort vid manuellt läge. Kamera saknar reglage för att se skärpedkupet, och den har ingen spegeluppfällning. Slutaren är elektroniskt styrd och kameran använder sig av 1,5 V silverbatterier, så det är inga problem att få tag på batterier. Alla objektiv från manuella minoltor passar, både MC och MD objektiv.
Om du köper kameran är den inte värd några stora pengar i sig, och jag skulle hellre satsa antingen på en XD-7, en X-700, X-500 eller t.om en X-300.
Kolla gärna på http://members.aol.com/manualminolta/ för mer info.

XG-1 har tidsautomatik, inte bländarautomatik. Du väljer bländare och kameran anpassar slutartiden. Slutaren går mellan 1/1000s och 1s men i sökaren indikeras (med lysdioder) endast 1/1000 - 1/15. Mellan 1/15 och 1s vet du alltså inte exakt vilken tid kameran har valt. Du kan också ställa in manuellt men mätaren visar bara den tid som rekommenderas, inte vad du har valt. XG-1 har inte den ljusa Acute-matte sökarskivan.

Hej min namne.

Jag skulle nog satsa på någon av följande modeller XE, XD eller X-700.

Själv har jag en XE och en X-700.
XE är enligt min mening den bästa manuella Minoltan, oerhört robust och tystast bland spegelreflexkameror.

När man vant sig vid XE:n och byter till en annan kamera då förstår man när skakningsoskärpan blir till
(skvidong flap pong) och man riktigt känner hur kameran vibrerar i händerna på en.
När slutaren och spegeln rör sig i en XE känns det knappt.

Minolta är ett bra val, av någon anledning har de inte blivit lika populära som andra japanare, och detta leder till att man får mer för pengarna när du sedan skall köpa begagnade objektiv till din kamera.

Lycka till

Carl

ANNONS
Götaplatsens Foto