Annons

Minska brus med GIMP

Produkter
(logga in för att koppla)

EllinorKempe

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tagit lite bilder som jag upplever som brusiga pga att jag har haft högt ISO av en eller annan anledning.
När jag vill klippa ut en del i bilden då blir den per automatik större och ännu brusigare eller suddigare om man så vill.
Jag har en Nikon D7000 och har tagit med ett Nikon Nikkor 18-105 objektiv med 5.6 vid största zoom. Så jag har dragit upp ISO för att slippa använda blixten.

Men frågan är hur får ni bort bruset sen i redigeringen?
Önskar i första hand att hela bilden blir skarpare eller något så när brusfri.
Jag behöver inte sitta och markera små detaljer och göra brusfria utan hela bilden.

En till fråga är om ni vet hur jag ska ställa in kameran för att minska detta i framtiden?
Har fixat ett normal zoom objektiv som är mer ljusstarkt för att kunna dra ner på ISO talet.
Men vill dock att de bilder jag tagit blir bättre.

En till fråga är om ni vet hur jag ska ställa in kameran för att minska detta i framtiden?
Har fixat ett normal zoom objektiv som är mer ljusstarkt för att kunna dra ner på ISO talet.

Finns inga standardsvar på detta det beror ju helt på.. en massa saker...
Hur snabb slutartiden måste vara, hur djupt skärpedjup man vill ha, hur mörkt det är etc etc
I vissa situationer måste man dra upp ISO för att få en hyfsad bild och får leva med att det blir brusigt.
Har man ett ljusstarkt objektiv är det såklart en fördel, men det är inte alltid det räcker.

Det beror helt på vad du fotar. Om det är lanskap eller något annat som inte rör på sig så är ett stativ och lång slutartid en bra lösning. I andra situationer så kanske blixt är att föredra.

Fotar i JPG

Glömde att skriva att jag fotar i JPG.
Men att fota i RAW och fixa dem i GIMP är bättre gissar jag?
Jag tog just GIMP bara för att jag fick tips om det men har ni nått bättre förslag som helst inte kostar nåt.
Jag vill bara kunna klippa ut delar i bilden och sen fixa dom mindre brusiga och ev mixtra med ljus och färg.

Helt klart bäst om du fotar i RAW. Du kan testa att använda Nikons egen RAW-konverterare (den är gratis) och fixa till bilderna i den. När du är klart med bilden kan du sen klippa ut den del du vill ha. Blir inte bättre av att först beskära bilden och sen fixa till den.

Jag tog just GIMP bara för att jag fick tips om det men har ni nått bättre förslag som helst inte kostar nåt.
Jag vill bara kunna klippa ut delar i bilden och sen fixa dom mindre brusiga och ev mixtra med ljus och färg.
RawTherapee. Brusreducera dem där och exportera dem därefter in i GIMP och fortsätt där.

Nikons gratisversion är säkert enklare att hantera än RawTherapee.

Nej, GIMP kan inte läsa RAW-filer vad jag känner till.

Helt klart bäst om du fotar i RAW. Du kan testa att använda Nikons egen RAW-konverterare (den är gratis) och fixa till bilderna i den. När du är klart med bilden kan du sen klippa ut den del du vill ha. Blir inte bättre av att först beskära bilden och sen fixa till den.

Ska ladda ner den och pröva!

G'Mic finns som Gimp-plugin och har en rätt bra brusreducerare: Iain P fast denoise. Börja med bara filtrera chroma noise så slipper du tappa texturer. Gammareglaget sätter du med fördel på 0.5

ANNONS
Götaplatsens Foto