Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt mest använda fototillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Låter ju supersmart, var får man tah på sådana.
Minns inte var jag köpte det, men borde finnas hos vilken näthandel för fotoprylar som helst antar jag.

Om du hittar ett, kolla så ytan verkligen är matt. Min var det inte och då blev det inte riktigt bra eftersom man kunde se rakt igenom till viss del, och då spelar det plötsligt rätt stor roll vad man pekar kameran mot vid vitblanseringen. Två minuter med lite sandpapper på vardera sidan löste den saken.
 

Makten

Aktiv medlem
Använder också Peak Designs kamerarem samt handlovsrem. Korta sträckor så använder jag bara handlovsremmen. Båda fästs i en arca platta som passar mitt lilla vandringsstativ och som också kan fästas i bärbanden på ryggsäcken med hjälp av en fästplatta. Handlovsremmen och arcaplattan sitter alltid på kameran så det får räknas som mest använda tillbehör.
Det där såg jäkligt intressant ut, men jag blev lite besviken när jag insåg hur klumpiga fästena är. :confused:

Nån som vet om det finns nåt liknande med lite mer minimalistiska snäppmojänger? Jag vill mest kunna ta bort remmen helt utan fippel, då jag cyklar med kameran i en midjeväska.
 

törnan

Aktiv medlem
Kanske inte mest använt, eller ett tillbehör, men på reportagejobb är det viktigt att alltid ha några Clif bars med i väskan. Det blir nästan alltid så att den planerade lunchrasten blir tre timmar sen eller inställd.
Ja en bar eller chokladbit ligger alltid i väskan, som du säger blir det sällan lunch när man tänkt sig...
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det där såg jäkligt intressant ut, men jag blev lite besviken när jag insåg hur klumpiga fästena är. :confused:

Nån som vet om det finns nåt liknande med lite mer minimalistiska snäppmojänger? Jag vill mest kunna ta bort remmen helt utan fippel, då jag cyklar med kameran i en midjeväska.
Har inte sett något bättre. Jag har den breda remmen och plastfästet är stort och klumpigt. Sitter remmen på kameran är fästena ibland i vägen när den ska ner i någon väska och nöter mot huset. I vissa väskor plockar jag av remmen och har den bredvid. Ett annat störmoment är fästena som sitter i arcaplattan. Dom är alltid lite i vägen när kameran ska fast på stativ men brukar få den säkert på plats vid andra försöket. I övrigt är det bara positiva upplevelser och i jämförelse med att inte ha Peak Designs grejer är nackdelarna överkomliga.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag kom på en annan grej som jag använder mest hela tiden men som jag inte sett nån annan använda. En midjeväska som funkar att cykla i skogen med, och då menar jag verkligen i skogen. Riktigt stökig terräng.
I väskan får jag plats med min Fuji GFX och ett inte alltför stort monterat objektiv, om jag lägger den ner på tvären så att säga.


Även om man inte tänker cykla i skogen så är väskan mycket bekväm för allmän cykling, eller promenader (för den som står ut med att bära midjeväska rent utseendemässigt), då all vikt hamnar på höfterna. Det känns i stort sett inte att man har den på sig trots 1-2 kilo vikt inuti.

För mig är detta en revolution då jag kan kombinera mina två största intressen, vilket inte riktigt gått när jag tvingats använda mindre kameror vid cyklingen. Här en bild från igår som inte blivit lika fräsig med en mer portabel kamera.

DSCF0291_fb.jpg
 
Senast ändrad:

SSD

Aktiv medlem
Mest använt är definitivt min F-stop Sukha ryggsäck. Är i princip alltid med på fotoäventyren och prefekt att fylla med alla andra tillbehör :) Mest uppskattade tillbehöret är otvetydigt min Jervenduken Hunter. Har värmt mig i många gömslen och fungerat som sovsäck vi flera tillfällen. Helt suverän.
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Utöver väskan och skalkläderna så är mina två viktigaste verktyg ett sittunderlag och vinkelsökaren. Det krävs inte många sekunders liggande foto innan nacken skriker så sökaren har räddat både nacken och bilderna många gånger. Autofokusen är brutalt seg i Live view (Nikon D850) så även om skärmen är utvikbar så är vinkelsökaren ovärderlig! Sittunderlag är bra att ha om man ska sitta på något stenigt underlag eller bara som skydd för knän eller höft om fototillfället kräver lite udda positioner.
 

atotowi

Aktiv medlem
Lägger min röst på min väska Tamrac Velocity 10x.
Alltid (nästan) med om jag tar mer än ett objektiv + hus.
 

sceptic

Aktiv medlem
Min Giottos Rocket air blower följer alltid med i kameraväskan och används, föga förvånande, för att blåsa rent objektiv mest hela tiden och sensor (vid objektivbyte). Funkar utmärkt som blåsbälg för att få fart på grillen/brasan också, så länge man håller lite avstånd till elden och inte smälter "röret".

Anledningen till att jag specar märket (och inte bara säger blåsbälg/dammblåsare) är att Giottos är så mycket bättre än motsvarande, bleka kopior (Hama, och allt vad de heter). Den ger helt enkelt mer fart på luften när man klämmer och kostar dessutom inte mer än de värdelösa kopiorna.
 

Makten

Aktiv medlem
Har inte sett något bättre. Jag har den breda remmen och plastfästet är stort och klumpigt. Sitter remmen på kameran är fästena ibland i vägen när den ska ner i någon väska och nöter mot huset. I vissa väskor plockar jag av remmen och har den bredvid. Ett annat störmoment är fästena som sitter i arcaplattan. Dom är alltid lite i vägen när kameran ska fast på stativ men brukar få den säkert på plats vid andra försöket. I övrigt är det bara positiva upplevelser och i jämförelse med att inte ha Peak Designs grejer är nackdelarna överkomliga.
Jag grävde runt lite på nätet och det finns andra system som möjligen tar mindre plats, men de ser oftast rätt osäkra ut. Exempelvis såna där plastsnäppen som är vanligt på ryggsäckar och dylikt. Såna vet jag går av förr eller senare, särskilt när man använder dem i kyla.

Så, jag beställde Peak Designs låsmojänger men utan rem. Har redan en rem som jag trivs med men som är skapligt jäkla bulkig (Fuji original till GFX). När jag cyklar med kameran i midjeväska så tar jag bara fram den, fotar och lägger ner den igen, så då behöver jag ingen handlovsrem eller nåt alls.

Tack för tipset! (y)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har inte så mycket prylar som inte är kamera, objektiv, blixt o dyl. Min lilla "snörstart"* till kameran sitter på en del i och för sig. Alltså, Joby 3-Way Strap. I och för sig helt värdelös att hänga runt halsen, men däremot brukar jag lägga den runt handleden, hänga den över armen om jag står med armarna i kors, dra ut den och hänga den över axeln bara för att få händerna fria en kort stund o dyl. Går även att bära kameran i "öglan" ned på sidan, vilket kan vara skönt om det är varmt istället för att klibba ned kamerahuset. I och med att den skruvas i stativgängan så är det lätt att sätta dit och ta bort den.

*Kolla hur den ser ut och fungerar...

Utöver väskan och skalkläderna så är mina två viktigaste verktyg ett sittunderlag och vinkelsökaren. Det krävs inte många sekunders liggande foto innan nacken skriker så sökaren har räddat både nacken och bilderna många gånger. Autofokusen är brutalt seg i Live view (Nikon D850) så även om skärmen är utvikbar så är vinkelsökaren ovärderlig! Sittunderlag är bra att ha om man ska sitta på något stenigt underlag eller bara som skydd för knän eller höft om fototillfället kräver lite udda positioner.
Pröva en D700 i Lv och "stativläge" så ska du få se på vad brutalt seg verkligen är. Sätt gärna på ett skruvdrivet tele för bästa effekt. ;) Jag tycker inte att D850 är fullt så farlig så länge som man håller sig till lite kortare brännvidder och AF-S. Någon fartfantom är det dock definitivt inte och kontrasten (!) blir stor mot sökaren där fokussystemet ligger i toppskikten bland spegelreflexer. Och följande fokus fungerar ju riktigt dåligt, vilket inte förvånar.
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Jag har inte så mycket prylar som inte är kamera, objektiv, blixt o dyl. Min lilla "snörstart"* till kameran sitter på en del i och för sig. Alltså, Joby 3-Way Strap. I och för sig helt värdelös att hänga runt halsen, men däremot brukar jag lägga den runt handleden, hänga den över armen om jag står med armarna i kors, dra ut den och hänga den över axeln bara för att få händerna fria en kort stund o dyl. Går även att bära kameran i "öglan" ned på sidan, vilket kan vara skönt om det är varmt istället för att klibba ned kamerahuset. I och med att den skruvas i stativgängan så är det lätt att sätta dit och ta bort den.

*Kolla hur den ser ut och fungerar...


Pröva en D700 i Lv och "stativläge" så ska du få se på vad brutalt seg verkligen är. Sätt gärna på ett skruvdrivet tele för bästa effekt. ;) Jag tycker inte att D850 är fullt så farlig så länge som man håller sig till lite kortare brännvidder och AF-S. Någon fartfantom är det dock definitivt inte och kontrasten (!) blir stor mot sökaren där fokussystemet ligger i toppskikten bland spegelreflexer. Och följande fokus fungerar ju riktigt dåligt, vilket inte förvånar.
Haha! Det största problemet är kanske inte hur fort den hittar fokus utan hur osmidigt det är att flytta fokuspunkten rappt för att få till en bra komposition. Det är sällan man har ett finger ledigt att peta på skärmen med. Och att flytta runt fokuspunkten med knapparna går galet långsamt så då har fågeln förstås hunnit vända sig om :)
 
ANNONS