Annons

Mobiltelefonen som kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Använder nästan aldrig mobilen som kamera, då jag oftast har kameran med mig. Vet att mobilens kamera är bra, har gjort några bilder, men den är för lite selektiv för att passa mig.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Jag fotar flitigt med mobilen men jag har nästan alltid också med mig min A6400 så vida jag inte bara skall till ica och handla eller ut på löprundan. Älskar formatet på A6400, så smidigt att få med sig med ett kompakt objektiv.

Dock väldigt olika typer av bilders som tas med de två. Mobilen används till alla möjliga skitbilder och sådana blir det gott om :) Men A6400 är där och dras snabb fram om det är något jag tycker är någorlunda värt att knäppa med en ”riktig” kamera.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
En annan sak jag inte gillar med mobilkameror är allt automatiserande. Kunskap och skicklighet är nåt som behövs mindre och mindre inom foto då mobilen gör allt åt dig. Inom en inte allt för avlägsen framtid så är jag säker på att algoritmer automatiskt kommer fixa "proffsbilder" åt folk och foto som både intresse och yrke kommer dö ut helt. Väldigt sorgligt, men jag är ganska övertygad om att detta är vad som kommer hända.
Det var nog det dummaste jag hört idag. Ska kameran/mobilen själv välja motiv menar du? Jag talar inte om teknisk perfektion. Jag jhoppas att jag fullständigt missförstått dig.. ;-)
/T
 
Senast ändrad:

norrmarken

Aktiv medlem
Använder i stort sett aldrig mobilens kamera även om jag har konstaterat att bilderna blir OK för att publicera i sociala medier. Men mobilen saknar en riktig sökare, vilket gör det svårt och i vissa fall omöjligt att komponera bilden. Dessutom har jag riktiga kameran med nästan jämt utom på löpturen, men då har jag inte mobilen med heller. Vem vill prata i telefon medan man springer?
 

Brix

Aktiv medlem
Det var nog det dummaste jag hört idag. Ska kameran/mobilen själv välja motiv menar du? Jag talar inte om teknisk perfektion. Jag jhoppas att jag fullständigt missförstått dig.. ;-)
/T
Då har du inte hört mycket idag. Smartphones idag processar ju redan bilderna automatiskt, men detta kommer fortsätta utvecklas med beskärning, artificiell ljussättning osv. Så jag pratar både om teknisk och estetisk perfektion. Självklart tar personen fortfarande bilden, men mjukvaran gör den "proffsig".
Men sen som jag också nämnde så kommer mjukvara i framtiden automatiskt kunna generera perfekta bilder på det vi frågar efter, utan att vi ens behöver nån kamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Konstgjord ljussättning finns redan i några av Apples telefoner, och förmodligen i andras också.

Att välja motiv ligger nog en bit in i framtiden, men det dröjer nog inte jättelänge innan telefonkameran själv väljer ut vilken del av det som objektivet "ser" som är av intresse för den som håller i telefonen.
 

Brix

Aktiv medlem
Konstgjord ljussättning finns redan i några av Apples telefoner, och förmodligen i andras också.

Att välja motiv ligger nog en bit in i framtiden, men det dröjer nog inte jättelänge innan telefonkameran själv väljer ut vilken del av det som objektivet "ser" som är av intresse för den som håller i telefonen.
Jo, jag vet att det gör det, men man får väl knappast några direkt "proffs"-resultat av det :p Men det lär ju bli bättre i framtiden.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Det är nog till och med bevisat om man kollar på statistik över bilder. De allra flesta tas med mobilkamera.
Alltså bevisat att den duger för de allra flesta,
Det behöver vara bevis för att mobilen duger för de allra flesta, det kan vara så att många bilder tas med vad som finns till hands för tillfället! Det har hänt mig själv många gånger att jag måste hiva upp mobilen när det hastigt dyker upp ett intressant motiv. När jag sedan granskar bilderna i datorn har jag varenda gång önskat att jag haft en riktig kamera med mig.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Det behöver vara bevis för att mobilen duger för de allra flesta, det kan vara så att många bilder tas med vad som finns till hands för tillfället! Det har hänt mig själv många gånger att jag måste hiva upp mobilen när det hastigt dyker upp ett intressant motiv. När jag sedan granskar bilderna i datorn har jag varenda gång önskat att jag haft en riktig kamera med mig.
Det beror på vad man jämför med, min Iphone 5 tar absolut inga bra bilder, men jag har sett helt fantastiska bilder tagna med dagens topp mobiler, det är nog dags att pensionera min gamla Ifåne 😄
 

Brix

Aktiv medlem
Det behöver vara bevis för att mobilen duger för de allra flesta, det kan vara så att många bilder tas med vad som finns till hands för tillfället! Det har hänt mig själv många gånger att jag måste hiva upp mobilen när det hastigt dyker upp ett intressant motiv. När jag sedan granskar bilderna i datorn har jag varenda gång önskat att jag haft en riktig kamera med mig.
Precis. Det är ju inte så konstigt att de flesta bilder idag är tagna med mobilen när det är en kamera man alltid har med sig samt att det är så lätt att ladda upp bilder från den. De allra flesta människor vill ju bara ha en kamera som är enkel att använda för att dokumentera saker eller "fånga ögonblicket" och ladda upp bilderna på (a)sociala medier och det är ju just detta smartphonen är helt överlägsen på.
Det är ju just bekvämlighet som är den stora fördelen med mobilkamera, på alla andra sätt är de ju underlägsna.
 

janc

Aktiv medlem
Man kan välja att använda mobilens kamera på samma sätt som vilken annan kamera som helst. Kan inte uttala mig om alla mobilkameror men den jag har producerar DNG filer som går att stoppa in i det vanliga arbetsflödet. Alla kameror måste användas utifrån sina styrkor och svagheter - även den som sitter i mobilen.

Hur mycket av tillgänglig automatik och "effekter" du använder i varje steg är - precis som för vilken kamera eller programvara som helst - upp till dig som fotograf att avgöra.
 

janc

Aktiv medlem
Konstgjord ljussättning finns redan i några av Apples telefoner, och förmodligen i andras också.

Att välja motiv ligger nog en bit in i framtiden, men det dröjer nog inte jättelänge innan telefonkameran själv väljer ut vilken del av det som objektivet "ser" som är av intresse för den som håller i telefonen.
Mnja - det är väl exakt det funktionen ansiktsigenkänning - i "riktiga" kameror - gör?
 

janc

Aktiv medlem
......."

Men ansiktsigenkänning känner bara igen ansikten. Alla bilder man tar handlar inte om ansikten.
Helt sant. Men med samma underliggande teknik kan man - gissar jag - implementera t.ex ”cykeligenkänning” och på motsvarande sätt som för ansiktsigenkänning ange om man vill attt fokus ska vara på fram- eller bakhjulet. Sedan ligger funktionen att kameran automatiskt prioriterar mellan de bildelement som kan identifieras baserat på vilket du brukar välja mest (eller någon mer komplex algoritm).

Men eftersom jag är optimist utgår jag från att det kommer vara möjligt att slå av dom ;-)

Pessimisten säger att kameran vägrar exponera bilder där det ingår bildelement kameratillverkaren inte tillåter.
 

PMD

Aktiv medlem
Men med samma underliggande teknik kan man - gissar jag - implementera t.ex ”cykeligenkänning” och på motsvarande sätt som för ansiktsigenkänning ange om man vill attt fokus ska vara på fram- eller bakhjulet.
Jodå, det tror jag går jättebra. T.ex. så kan Google Photos (som är Googles "moln"-tjänst för bildlagring) välja ut bilder baserat på att man beskriver vad man vill se för slags bilder.
 

janc

Aktiv medlem
Jodå, det tror jag går jättebra. T.ex. så kan Google Photos (som är Googles "moln"-tjänst för bildlagring) välja ut bilder baserat på att man beskriver vad man vill se för slags bilder.
500px föreslår automatiskt nyckelord när man laddar upp en bild...
 

PMD

Aktiv medlem
500px föreslår automatiskt nyckelord när man laddar upp en bild...
jag tog en bild på min fru och en av hennes hundar (en Border Collie) under en skogspromenad igår. Min fru var klädd i kängor, friluftsbyxor, friluftsjacka och en bredbrättad hatt.

Min telefon "taggade" bilden automatiskt med "Sports", "Hiking", "Dogs" och "Border Collie".

Att telefonen valde "Dogs" och inte "Dog" kanske beror på att man ser spetsen av ett öra på en annan hund i kanten av bilden. ;-)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Använder du någonsin din mobil som kamera? Laddar du upp bilder tagna med mobilen på Fotosidan?
Jag har gamla fina bilder, men vet inte längre om de är tagna med mobilen eller inte. Om de är det kanske vi kan reflektera kring kompositionen i alla fall.... men en vanlig kamera är väl bättre. Vad tänker du om det här?

Mvh
Magdalena
Nu har vi kamera i mobilen men jag ser gärna att vi får en enkel mobil i kameran!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tog dessa idag med mobilen. Redigerade RAW - filer;

20200516_174733.jpg20200516_175158.jpg

Vad det gäller mina kunskaper i i att hantera (i detta fallet Lr) går ju att diskutera, därtill även komposition och övriga komponenter som saknas för ett bra foto, men för snapshots duger denna kameran förträffligt, kan jag tycka. (Samsung Galaxy S 8+).

Målningarna talar f ö för sig själva. Själv tycker jag att dom är j*vligt häftiga.
 
Senast ändrad:
ANNONS