Annons

Mobiltelefonen som kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

pysse

Aktiv medlem
Använder du någonsin din mobil som kamera? Laddar du upp bilder tagna med mobilen på Fotosidan?
Jag har gamla fina bilder, men vet inte längre om de är tagna med mobilen eller inte. Om de är det kanske vi kan reflektera kring kompositionen i alla fall.... men en vanlig kamera är väl bättre. Vad tänker du om det här?

Mvh
Magdalena
den bästa kameran är den du har med dig
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Konstgjord ljussättning finns redan i några av Apples telefoner, och förmodligen i andras också.

Att välja motiv ligger nog en bit in i framtiden, men det dröjer nog inte jättelänge innan telefonkameran själv väljer ut vilken del av det som objektivet "ser" som är av intresse för den som håller i telefonen.
men det dröjer nog inte jättelänge innan telefonkameran själv väljer ut vilken del av det som objektivet "ser" som är av intresse för den som håller i telefonen.
Ungefär som myFujifilms (före detta Fuji direkt) automatiska "huvud-avkapningsfunktion" menar du? Haha! Nädå, tror du har rätt. Tyvärr kommer algororitmerna vara lika felaktiga som dagens. Se tex VSCO appen, den visar i stort sett bara bilder som har gillats av fotografer jag följer där, vilket är helt åt helskotta FEL! Jag följer fotograferna vars EGNA bilder jag gillar. Hur många fotografer blir inspirerade av att titta på bilder som ser ut som deras egna?
Följden är att flödet bara är bilder jag inte är intresserad av. Facebook har ju gått en liknande väg och Instgramflödet är helt förstört av skitbilder för jag har för många vänner som likar skräp dagarna i ända. Allt är helt FUCKED UP!

Men ingen annan än jag verkar se det.. Helt sjukt, och detta är bara början..

Och för att tillbaka till ämnet lite mer; jag tycker att mobilen räcker till det mesta, dom är snabba, smidiga och tar ypperliga bilder i dagsljus men även inomhus på dagen sålänge det finns fönster i rummet/lokalen.

Till som tycker bilder blir "söndersmetade" av brusreducering säger jag bara: Testa Gcam för guds skull! Tar vilken billig androidmobil som helst till helt nya höjder! (Obs, ingen play-store app utan man måste ladda ner den från nätet -läs på ordentligt först kolla in trådarna om Gcam på Swedroid)

2020-05-16 11.11.53 1.jpg2020-05-12 10.27.07 1.jpg2020-05-10 10.03.48 1.jpg2020-05-16 09.34.18 1.jpgI de allra flesta fall tycker jag jpegarna från Gcam blir lika bra som en basredigerad raw fil från samma telefon.

Bilderna är tagna med gcam och en galaxy A71. A71 är en ganska ny modell, men finns rätt mycket taget med min förra telefon på mitt vsco konto. Gå till vsco.co, tryck på sök, välj "images" och skriv motox4 - alla bilder av mrkarisma är tagna med gcam och moto X4. Söker du på modphuquoc2019 finns fina bilder från Vietnam enligt mig själv 😁 -dock är dessa tagna med blandade kameror och motox4. Bilderna är dock taggade med vilken kamera som användes i de flesta fall.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Ungefär som myFujifilms (före detta Fuji direkt) automatiska "huvud-avkapningsfunktion" menar du? Haha! Nädå, tror du har rätt. Tyvärr kommer algororitmerna vara lika felaktiga som dagens. Se tex VSCO appen, den visar i stort sett bara bilder som har gillats av fotografer jag följer där, vilket är helt åt helskotta FEL! Jag följer fotograferna vars EGNA bilder jag gillar. Hur många fotografer blir inspirerade av att titta på bilder som ser ut som deras egna?
Följden är att flödet bara är bilder jag inte är intresserad av. Facebook har ju gått en liknande väg och Instgramflödet är helt förstört av skitbilder för jag har för många vänner som likar skräp dagarna i ända. Allt är helt FUCKED UP!

Men ingen annan än jag verkar se det.. Helt sjukt, och detta är bara början..

Och för att tillbaka till ämnet lite mer; jag tycker att mobilen räcker till det mesta, dom är snabba, smidiga och tar ypperliga bilder i dagsljus men även inomhus på dagen sålänge det finns fönster i rummet/lokalen.
Slutsats: använd gärna mobilen för att fota om man inte har en kamera till hands, men skippa alla typer av (a)sociala media. :)
 

mihon

Ny medlem
Använder den oftast när jag gör timelapses eller inte har kameran med mig som oftast är när jag är ute och springer.
 

Falumas

Aktiv medlem
Som många skrivit här innan så är JPGs direkt från telefoner oftast mycket för hårt behandlade och ger resultat som jag inte tycker om. Däremot så tycker jag att man kan få användbara RAW-filer från mobilen.
 
ANNONS