300 eller snarare 500 spänn per paket á kanske 150-200 fotograferade per dag (i skolmiljö) med en säljfrekvens på gissar jag 50%. Eller kanske 60-100 fotograferade per dag i förskolemiljö med en säljfrekvens på gissar jag c a 75%.
Totalt sett blir det en klart överprissatt produkt i förhållande till vad som levereras. Jag tar också i beaktande att produktionskostnaderna i övrigt är låga (jref centraliserade labb, lågbetalda säsongsanställda fotografer, stora inköpsvolymer på förbrukningsmateriel etc).
Jämfört med styckesbilder från en etablerad ateljéfotograf är styckespriset billigt, men bildresultatet är också därefter.
Hela försäljningsgrejen på skolfotofronten liknar nästan ett pyramidspel. Den bygger historiskt på en grupptrycksunderbyggd köphysteri åtminstonde vad gäller skolbarnen.
Okej, jag köper att 500 kronor är billigare än 1000 kronor. Men med tanke på att kunderna inte verkar vara nöjda så kanske det skulle vara mera värt att slanta upp laxen och få bra studiobilder värda namnet. Studiofotografen kan du gå tillbaka till som konsument och kräva att bilderna tas om om du blir missnöjd. Skolfotoföretaget kasserar bara printarna och så har det kostat dem några tior i förbrukningsmateriel och någon ytterligare tia i lön.