Annons

Modefotograf som inte nådde ända fram

Produkter
(logga in för att koppla)
Mina föräldrar har inte tagit bilder på alla mina klasskompisar under skolgången men jag är glad nu att jag har nostalgibilder även på dem nu iom att skolfotografen dokumenterat med klassfoton (som de var).

Hur många mobilbilder från idag finns kvar om 30år?

Fotografen påstår ju att de skett i samband med framkallningen. Ja tycker de är rätt imponerande framkallning som sitter o retusherar bilder i prisklassen skolfoto. Speciellt när de är en fotograf som skickar in dem. Ser barnet ut som barnet gjorde när de satt framför kameran och inget onödiga mängder blänk o dumheter syns i ansiktet. Då är kortet ok. Orka lägga tid på att retushera. De känns ju inte riktigt som om en skolfotograf skulle tappa jobb för att föräldrarna klagar över att sår o finnar fortfarande syns på bilden.

300 eller snarare 500 spänn per paket á kanske 150-200 fotograferade per dag (i skolmiljö) med en säljfrekvens på gissar jag 50%. Eller kanske 60-100 fotograferade per dag i förskolemiljö med en säljfrekvens på gissar jag c a 75%.

Totalt sett blir det en klart överprissatt produkt i förhållande till vad som levereras. Jag tar också i beaktande att produktionskostnaderna i övrigt är låga (jref centraliserade labb, lågbetalda säsongsanställda fotografer, stora inköpsvolymer på förbrukningsmateriel etc).

Jämfört med styckesbilder från en etablerad ateljéfotograf är styckespriset billigt, men bildresultatet är också därefter.

Hela försäljningsgrejen på skolfotofronten liknar nästan ett pyramidspel. Den bygger historiskt på en grupptrycksunderbyggd köphysteri åtminstonde vad gäller skolbarnen.

Okej, jag köper att 500 kronor är billigare än 1000 kronor. Men med tanke på att kunderna inte verkar vara nöjda så kanske det skulle vara mera värt att slanta upp laxen och få bra studiobilder värda namnet. Studiofotografen kan du gå tillbaka till som konsument och kräva att bilderna tas om om du blir missnöjd. Skolfotoföretaget kasserar bara printarna och så har det kostat dem några tior i förbrukningsmateriel och någon ytterligare tia i lön.

Här omkring tror jag de kostar runt 350-400.-, ska kolla med syrran i morgon. Men även om de kostar 500:- så är det fortfarande rätt billigt. Det är ju trots allt två olika bilder man får. Det blir inte mycket tid till att jobba med dessa bilder innan lönekostnaderna överstiger intäkten för bilderna.

/Maverick

Men herregud...dom tar bort finnar och lite blämmor. Whats the big deal? Hade jag en stor blämma just vid det tillfället hade jag varit glad om dom tog bort den och säkert min mormor också som fick ett kort på julafton. Varför fixar föräldrarna barnen i håret och sätter på dom finkläder om dom vill att dom ser ut som i"verkligheten"? Då ska dom väl ha gummistövlar och skit upp till halsen som många har efter en skolrast?

Men det är ju tur att vi har Aftonbladet som står för det synda idealet i Sverige. Helst deras bilaga Klick med uppförstorade cellulitbilder på kändisar och bantningstips vecka efter vecka.

1 det är inte lite finnar & grejor
2 jag vill inte att min dotter på förskolan ska retuscheras på nått sätt jag vill ha henne naturlig som hon är , vill man när man blir äldre gå till en modefotograf eller så och sen retuscheras så må det vara hänt.

nej ruggigt dåligt.

Nu görs ju inte det så den diskussionen får man ta om utvecklingen skulle bli så. Nu handlar det om vad jag förstått om märken, kvisslor osv som uppstått som normalt inte finns där (om vi bortser från ärret där leverantören sagt att det var ett misstag). Hade det varit en vuxen person hade ju denna sminkat över detta och ingen hade väl nämnvärt reagerat?

1 det är ingen vuxen person
2 inget ska ändras på tex min dotter enligt mig.. fast vissa gillar ju när det är onautligt, du kanske tycker det är lika bra att släta till hyn & fuska till läppar & bröst lite ?

Håll isär modellfoto och barnfoto tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto