Annons

Molnlagring

Produkter
(logga in för att koppla)

b-g

Medlem
Hej !
Finns det någon där ute som har erfarenhet av vilken/vilka molnlagringar som är bäst, prisvärdast
eller har fördelar framför de andra.
Tanken är att använda som backupp för bilder ev, låta någon annan komma in och se valda delar.

mvh, b-g
 

Måns H

Aktiv medlem
Dropbox

Jag använder Dropbox, gratisversionen. Med nedanstående reservationer kan jag rekommendera Dropbox. Jag mellanlagrar ibland egna bilder mm och skickar bilder och textfiler till fasta kontakter som har tillgång till varsin underfolder.

Har fungerat bra ända till nyligen då Dropbox slutade fungera. Ingen förvarning, bara ett kryptiskt felmeddelande. Jag lyckades själv lista ut att Dropbox inte längre accepterade den version av OSX jag hade installerad.

(Dropbox support svarade efter en vecka och fast dom fått felmeddelandet förstod dom inte problemet.)

Efter några jättejobbiga dar för mig och Applesupporten har jag lyckats installera High Sierra. Och med hjälp av Handelsbankens support lyckats få igång e-legitimationen som alltid pajar då man byter OSX. Det var jämförelsevis lätt att återinstallera Dropbox, men gick inte av sig själv.

Jag tror att det är inbyggt i alla molntjänster att man måste uppgradera för att de ska fungera. Tack och lov har jag backup på dubbla hårddiskar, jag lärde mig den tunga vägen.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Jag använder OneDrive

Inte helt 100

-OneDrive tar emot filer och om det är foto läggs de upp med kategorisering, dvs man kan hitta samma fil på flera ställen, kan ställas om
- Sökning mm fungerar inte på samma sätt som i Filhanteraren
- Synkroniseringen medför att du har samma filer på PC'n hårddisk som i molnet. Jag dabbade mig och köpte en billig HP (såg inte det var en Celeron). Överföring, dvs synk upp till OD tog 3 dagar för 350 GB, så en slö PC är inte bra.. (jag svor eder och köpte en snabbare PC)
-Jag laddar nu från minneskort till en extern hårddisk och sedan går jag in i OD och laddar upp - dvs jag styr vad jag gör. Extern hårddisk används för utskrift mm
-Skall man ladda ner till PC/lokalt blir det fil för fil eller om flera då blir det en zippad.

Men i stort så är det en bra tjänst så länge den inte hackas ;-)
 

soulskater

Aktiv medlem
Vad lagrar du på lokalt idag?

Om du som jag kör med en NAS ifrån Synology så kan man t.ex koppla den till Google Drive så sköter den synkningen för dig utan att du behöver ladda upp manuellt, på Drive så kan du dela ut vissa mappar till andra användare, även dom som inte har något google konto.

/Marcus
 

AWid

Aktiv medlem
One Drive, Google Drive och Dropbox fungerar alla utmärkt för att dela filer/bilder med andra. Gratisversionerna är inte sämre än betalversionerna frånsett att vissa avancerade funktioner saknas och lagringsmängden är begränsad.

För Backup ska du inte använda någon av dessa tjänster. Om du t ex av misstag raderar bilder på din dator försvinner de ju med automatik även från din molntjänst! Då finns inget kvar att återställa. Använd ett riktigt backupprogram för dina backuper, t ex EaseUS Todo Backup. Det är nog det bästa gratisprogrammet (finns även betalvariant med fler funktioner). Kör med externa hårddiskar, NAS eller molnet. Det finns särskilda molntjänster för backup, men de kostar en slant. Hur mycket beror på hur mycket utrymme som man behöver.

Sök här på Fotosidan efter trådar som behandlar backuplösningar. Det finns en hel del klokt skrivet redan:)
 

Spooked

Aktiv medlem
Nja, om du av misstag raderar något på OneDrive finns de kvar i papperskorgen i 30 dagar och går att återställa. Det har räddat mig en gång.
Dessutom får du ett mail från OD som säger att du tagit bort en stor datamängd och den förklaring att det går att ångra.
 

the-mobe

Aktiv medlem
One Drive, Google Drive och Dropbox fungerar alla utmärkt för att dela filer/bilder med andra. Gratisversionerna är inte sämre än betalversionerna frånsett att vissa avancerade funktioner saknas och lagringsmängden är begränsad.

För Backup ska du inte använda någon av dessa tjänster. Om du t ex av misstag raderar bilder på din dator försvinner de ju med automatik även från din molntjänst! Då finns inget kvar att återställa. Använd ett riktigt backupprogram för dina backuper, t ex EaseUS Todo Backup. Det är nog det bästa gratisprogrammet (finns även betalvariant med fler funktioner). Kör med externa hårddiskar, NAS eller molnet. Det finns särskilda molntjänster för backup, men de kostar en slant. Hur mycket beror på hur mycket utrymme som man behöver.

Sök här på Fotosidan efter trådar som behandlar backuplösningar. Det finns en hel del klokt skrivet redan:)
Med dropbox kan du återställa filer samt om man av misstag tar bort ett stort gäng filer frågar den om man verkligen vill det.

Sen om man kör med externa diskar ska dem förvaras på någon annan fysisk plats. Eftersom man kan råka ut för brand eller inbrott.
 

AWid

Aktiv medlem
Nja, om du av misstag raderar något på OneDrive finns de kvar i papperskorgen i 30 dagar och går att återställa. Det har räddat mig en gång.
Dessutom får du ett mail från OD som säger att du tagit bort en stor datamängd och den förklaring att det går att ångra.
Visst - under en kortare tid går det att återställa raderade filer. Men det kan ta tid innan man upptäcker en radering som gjorts av misstag. Och om man t ex skriver över eller skadar en fil är det kört. Men strunt samma - vill man använda Dropbox, One Drive eller Google Drive för backup ska man ändå vara medveten om riskerna med de tjänsterna. Jag tycker själv att alla tre molntjänsterna är väldigt bra, men jag skulle aldrig använda dom för backup. Jag är ganska rädd om mina bildfiler:)
 
Backblaze

Jag använder Backblaze och är mycket nöjd.

Förutom att backup fungerar mycket bra så kan jag via webbgränssnitt gå in och hämta en eller flera bilder och arbeta med dem på annat ställe om jag önskar.

50$ per år tycker jag det är värt att ha allt säkrat.

Just nu har jag 7 gb uppbackat från min dator och usb-disk.

Här kan du läsa om det: https://www.backblaze.com/

Använda denna länken om du vill testa en månad gratis.
https://secure.backblaze.com/r/01waiy

Mvh CJ
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tänk på att Backblaze bara har data retention för 30 dagar efter att filen eller disken tagits bort.

De sparar sista backupen i sex månader men en raderad fil går inte att få tillbaka efter 30 dagar.
Och ska du resa bort med datorn längre än 30 dagar men utan de uppbackade externa diskarna måste du följa en procedur och inte råka klicka fel för då förlorar du datat.
 

the-mobe

Aktiv medlem
Jag har provat väldigt många backuptjänster största problemet jag har märkt är att i stort sett alla ställen går det fruktansvärt långsamt att ladda upp/ner filer.
 

PMD

Aktiv medlem
Med dropbox kan du återställa filer samt om man av misstag tar bort ett stort gäng filer frågar den om man verkligen vill det.
Men om man av misstag råkar ta bort en enda fil? Om man inte får någon varning då, och om man inte har anledning att titta i den filen på en månad så är den borta för alltid, antar jag.

Nä, backup är inte samma sak som spegling av lokala data till en server (a.k.a "molntjänst"). Backup bör man göra med helt andra metoder.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tack för att du berättade varför jag inte ska använda den backup-tjänsten!
Jag formulerade mig konstigt.
De sparar den senast gjorda backupen i sex månader.

De skickar påminnelser om det under ett antal månader men har man aldrig varit ansluten på sex månader raderas datat.
Så de kräver att du minst en gång var sjätte månad gör väsen av dig.

Det finstilta är något att aldrig glömma för tjänster som dessa.

Jag hade CrashPlan som sköter sig perfekt på alla plan utom att det gick pinsamt långsamt att backa mot dem.

Jag höll på i månader och hela tiden sjönk farten tills att jag kontaktade dem. Då ökade magiskt tempot någon dag. Så höll vi på ett antal gånger.
Men en backuptjänst som tar mellan 4 månader upp till 2,5 år att göra en komplett backup till när man sitter på gigabit-lina är inte backup i min värld.

Nu mera backar jag upp med Duplicati till två olika geografiska platser där två NASar är placerade.
Tig endast någon dag innan allt var klart.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag använder Dropbox, gratisversionen. Med nedanstående reservationer kan jag rekommendera Dropbox. Jag mellanlagrar ibland egna bilder mm och skickar bilder och textfiler till fasta kontakter som har tillgång till varsin underfolder.

Har fungerat bra ända till nyligen då Dropbox slutade fungera. Ingen förvarning, bara ett kryptiskt felmeddelande. Jag lyckades själv lista ut att Dropbox inte längre accepterade den version av OSX jag hade installerad.

(Dropbox support svarade efter en vecka och fast dom fått felmeddelandet förstod dom inte problemet.)

Efter några jättejobbiga dar för mig och Applesupporten har jag lyckats installera High Sierra. Och med hjälp av Handelsbankens support lyckats få igång e-legitimationen som alltid pajar då man byter OSX. Det var jämförelsevis lätt att återinstallera Dropbox, men gick inte av sig själv.

Jag tror att det är inbyggt i alla molntjänster att man måste uppgradera för att de ska fungera. Tack och lov har jag backup på dubbla hårddiskar, jag lärde mig den tunga vägen.
Hej Måns!
Ditt inlägg är jätteintressant för mig, då det verkar vara ungefär samma läge för mig betr Dropbox mm.
Jag återkommer!
mvh
/B
 

Wolfen

Medlem
Jag använder Backblaze, men jag använder deras tjänst B2 (https://www.backblaze.com/b2/cloud-storage.html). Med B2 kan jag bestämma vad jag vill backa upp eller arkivera i deras moln och på så sätt kontrollera hur gamla backuper jag vill ha kvar. Det går att jämföra med externa diskar snarare än en tjänst som man tvingas in i. Tröskeln att komma igång är klart högre bör noteras, men har du kunskapen eller intresset kan du få det exakt som du vill ha det. Jag betalar 12 kr/mån för drygt 200 GB just nu.
 

Måns H

Aktiv medlem
En begränsning i Dropbox

Hej Måns!
Ditt inlägg är jätteintressant för mig, då det verkar vara ungefär samma läge för mig betr Dropbox mm.
Jag återkommer!
mvh
/B
Jag skaffade Dropbox på uppmaning av innehavaren av sajten "Atmospheric Optics" som tar emot bildfiler från hela världen. Han ansåg att det fungerade bra och det har det gjort även för mig. Vid nåt tillfälle blev han dock tvungen att städa, eftersom alla filer han hade tillgång till räknades in i hans tillåtna volym. Därmed städades även mina bilder bort på den flik han hade tillgång till.

Han blev bestört då han insåg vad som hänt, men hade filerna på sin dator och erbjöd mig (och säkert andra) att lägga tillbaka om det behövdes. Inget problem svarade jag, jag har dom på datorn och dubbel backup.

Men den här faktorn ska man nog vara medveten om.
 
ANNONS