Annons

Molnlagring

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
...
För Backup ska du inte använda någon av dessa tjänster. Om du t ex av misstag raderar bilder på din dator försvinner de ju med automatik även från din molntjänst! Då finns inget kvar att återställa. ...
Jo. Åtminstone One Drive och Dropbox kan återställa raderade bilder. Mina samarbetsparners råkar ibland radera filer som vi har i gemensamma ytor. Jag gör förstås aldrig något sådant misstag ;-)
 

iSolen.se

Guest
Jag skaffade Dropbox på uppmaning av innehavaren av sajten "Atmospheric Optics" som tar emot bildfiler från hela världen. Han ansåg att det fungerade bra och det har det gjort även för mig. Vid nåt tillfälle blev han dock tvungen att städa, eftersom alla filer han hade tillgång till räknades in i hans tillåtna volym. Därmed städades även mina bilder bort på den flik han hade tillgång till.

Han blev bestört då han insåg vad som hänt, men hade filerna på sin dator och erbjöd mig (och säkert andra) att lägga tillbaka om det behövdes. Inget problem svarade jag, jag har dom på datorn och dubbel backup.

Men den här faktorn ska man nog vara medveten om.
Logga in på dropbox.com och återställ filerna därifrån istället, enklare och snabbare. De ligger kvar där en månad eller så.
 

AWid

Aktiv medlem
Jo. Åtminstone One Drive och Dropbox kan återställa raderade bilder. Mina samarbetsparners råkar ibland radera filer som vi har i gemensamma ytor. Jag gör förstås aldrig något sådant misstag ;-)
I 30 dagar men sen då? One Drive och Dropbox är jättebra tjänster men inte för backup. Gissar att inte du heller använder dom för dina backuper utan kör någon säkrare lösning.
 

iSolen.se

Guest
I 30 dagar men sen då? One Drive och Dropbox är jättebra tjänster men inte för backup. Gissar att inte du heller använder dom för dina backuper utan kör någon säkrare lösning.
Jag tar tittat på molnbaserade backuptjänster. Långsamt att backa och tar evigheter att återställa vid krasch.

Känns osäkert också, tänk om de blir uppköpta eller ändrar bandbredd. Eller nån politisk bojkott.

Så, nej, inte alls bra långsiktig backup.

Jag har istället en lokal NAS och en NAS till hos en kompis.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag formulerade mig konstigt.
De sparar den senast gjorda backupen i sex månader.

De skickar påminnelser om det under ett antal månader men har man aldrig varit ansluten på sex månader raderas datat.
Så de kräver att du minst en gång var sjätte månad gör väsen av dig.
Vad menas med "göra väsen"? Räcker det med att logga in eller att använda speglingstjänsten, eller måste man göra en ny backup inom sex månader? Om det är det sista så är det inte så mycket värt att bara den senaste backupen sparas i sex månader.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vad menas med "göra väsen"? Räcker det med att logga in eller att använda speglingstjänsten, eller måste man göra en ny backup inom sex månader? Om det är det sista så är det inte så mycket värt att bara den senaste backupen sparas i sex månader.
Brukar vara att använda tjänsten som räknas. Det är ju inte ovanligt att passiva användare blir automatiskt avstängda, även från betaltjänster. Låt säga att man av någon anledning inte kan logga in på sitt konto under en tid och kanske inte heller läsa sin e-post.
 

Ventures

Aktiv medlem
Sådana betaltjänster bör man nog undvika.
Exempel är kontantkort till mobilen som avaktiveras (numren kan användas på andra abonnenter). SL har något liknande för de förbetalda korten. Molnlagring kostar något i form av serverhallar och då vill man ju inte gärna lagra sådant som ingen använder. Indikatorn är väl att kunden inte varit inne under en viss tid för att innehållet ska rensas bort. Förhoppningsvis efter förvarning.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tar tittat på molnbaserade backuptjänster. Långsamt att backa och tar evigheter att återställa vid krasch.
När jag använde Crashplan gick det att för inte allt för hög kostnad få en hårddisk med all data skickad till sig om man behövde återställa snabbt. Nu har jag löst backupen genom att helt enkelt synka allt med lagring i ett annat hus.
 

PMD

Aktiv medlem
Exempel är kontantkort till mobilen som avaktiveras (numren kan användas på andra abonnenter). SL har något liknande för de förbetalda korten. Molnlagring kostar något i form av serverhallar och då vill man ju inte gärna lagra sådant som ingen använder. Indikatorn är väl att kunden inte varit inne under en viss tid för att innehållet ska rensas bort. Förhoppningsvis efter förvarning.
Jag tycker nog att jag borde få en motprestation om jag betalar räkningarna.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Vad menas med "göra väsen"? Räcker det med att logga in eller att använda speglingstjänsten, eller måste man göra en ny backup inom sex månader? Om det är det sista så är det inte så mycket värt att bara den senaste backupen sparas i sex månader.
https://help.backblaze.com/hc/en-us/articles/217664898-What-happens-to-my-backups-when-I-m-away-or-on-vacation-

Det är en liten procedur att gå igenom men sedan ska den minst en gång var sjätte månad kontakta dem och gör en komplett filskanning.
 

iSolen.se

Guest
När jag använde Crashplan gick det att för inte allt för hög kostnad få en hårddisk med all data skickad till sig om man behövde återställa snabbt. Nu har jag löst backupen genom att helt enkelt synka allt med lagring i ett annat hus.
Jo en del har den servicen och det måste man nog säga är ett krav när det tar månader att överföra backupen.

Så backupen är verkligen nödlösning, inget man tar till för att återställa en oavsiktligt raderad mapp.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det räcker inte att betala räkningen regelbundet, alltså?
Nej det räcker inte för Backblaze.
Så fort något är "borta" så sätts det i kö för radering.
Efter 30 dagar försvinner den om du avsiktligt eller oavsiktligt raderat filen eller den bara inte längre finns med i ditt backup set.
Och även om filer indexerats och backats upp men sedan inte indexeras/skannas inom 180 dagar kommer raderas automatiskt.

Crashplan har egentligen otroligt fina villkor och service. De har evig lagring av alla filer som du någonsin backat upp. Även de du upptäcker att du raderat ett år senare. Du kan kryptera datat med en nyckel som bara du har.
Inte som en del andra leverantörer som har en huvudnyckel ditt din data eller som sparar din nyckel hos dem. Många av andra företag erbjuder också delning av uppbackade filer vilket innebär att man offrar riktig kryptering. För dem som inte vill att bilder/data ska komma på avvägar.

Men för mig skulle det ta mellan många månader och år att backa upp till Crashplan vilket inte är backup i mina ögon så jag sade upp abonnemanget hos dem.
 

the-mobe

Aktiv medlem
Storegate.se är annars en bra svensk backuptjänst, har bra hastighet när jag hade dom. Skulle gärna haft dom kvar men tyvärr för lite utrymme.
 

iSolen.se

Guest
Nej det räcker inte för Backblaze.
Så fort något är "borta" så sätts det i kö för radering.
Efter 30 dagar försvinner den om du avsiktligt eller oavsiktligt raderat filen eller den bara inte längre finns med i ditt backup set.
Och även om filer indexerats och backats upp men sedan inte indexeras/skannas inom 180 dagar kommer raderas automatiskt.

....
Ursäkta men det där låter vansinnigt, om man har en bugg i sitt backupprogram eller om man byter namn på en disk så den inte kommer med så inte bara missar man backuppen, den backuppen man har raderas.

Är detta verkligen en backupplösning? Det låter som molnlagring.

En trygghetsnarkoman skulle få spader, behöva logga in och kolla att allt backats varje månad. Vilket jobb!
 
ANNONS