Annons

Monteringslim för stora bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Vilket är det bästa sättet idag att montera stora bilder (upp till 70x100) på kapaskiva eller kartong?

Jag har tidigare använt spraylimmet 3M PhotoMount, men det är lite meckigt att använda och dessutom tvivlar jag på att det är miljö- och hälsovänligt.

Jo, jag vet att det finns kapaskivor att köpa med självhäftande beläggning, men i detta fall råkar jag ha oanvända kapaskivor och syrafri kartong hemma som inte är självhäftande. Jag vet också att det finns företag som säljer monteringstjänster, men det är inte aktuellt för min del.

Jag vill poängtera att jag har inga krav på att monteringarna ska vara arkivbeständiga i 200 år eller så. En bra vidhäftningsmetod som funkar i 5-10 år duger gott. Keep it simple! 🙂

Tips baserade på erfarenheter är välkomna! Googla kan jag göra själv.
 
Senast ändrad:
Sjävhäftande film kanske kan vara ett alternativ.
Men det kostar en del:
Ja, något sådant hade jag i åtanke. Undrar om det går att hitta i större bredder? 70 cm rullbredd hade varit bra.

Har du provat denna dubbelhäftande film?

Edit: Japp, jag har hittat Gudy-film i större rullar i internationella nätbutiker. Mycket intressant tips! Vore kul att höra om någon har testat denna produkt.
 
Senast ändrad:
Jag har bara använt spray och på relativt små bilder. Med stora ark fick jag ibland bubblor.
Om man använder filmen på en passepartout med extra film utanför själva arket, och sedan trycker dit ramen så får man nog en fin montering på ett enkelt sätt.

(Jag har börjat skriva ut lite bilder på egen hand efter några års uppehåll. Det blir lite brydsamt vad alla alster ska användas till. De hamnar oftast på hög i någon låda)
 
(Jag har börjat skriva ut lite bilder på egen hand efter några års uppehåll. Det blir lite brydsamt vad alla alster ska användas till. De hamnar oftast på hög i någon låda)
Ja, men oavsett användning så finns det en tillfredsställelse i själva processen att skriva ut bilder på papper och montera dem snyggt. Jag vet inte vad det beror på. För mig känns en bild inte ”färdig” förrän den finns på papper. Sedan kanske bilden ändå hamnar i en byrålåda. Lustigt, men så är det. Kanske är det bara nostalgi?
 
Ja, men oavsett användning så finns det en tillfredsställelse i själva processen att skriva ut bilder på papper och montera dem snyggt. Jag vet inte vad det beror på. För mig känns en bild inte ”färdig” förrän den finns på papper. Sedan kanske bilden ändå hamnar i en byrålåda. Lustigt, men så är det. Kanske är det bara nostalgi?
Skapandet är alltid det bärande.
Du kan lagra tusentals bilder digitalt på disk eller i moln.
Utan att blinka eller fundera vidare på vad bilderna ska användas till.
Printa ut dem på papper, canvas, plåt, mugg, träkloss, tröja etc. osv. mm är ytterligare en dimension som givetvis tillför något.

Idag går det så lätt att printa ut själv, jämfört med för 10-20 år sedan.
Bara en sån enkel sak som att bildskärmarna har blivit bättre och ofta är bra kalibrerade från fabriken även för foto gör skillnad.
Papper och bläck kostar en del, men när det är enkelt att skriva ut och att bilderna blir OK utan en massa slöseri med papper och bläck så är det värt mödan och slantarna tycker jag.
Det kanske inte blir perfekt men i alla fall "good enough". Tänk om alla fåglar var tvungna att kunna sjunga som näktergalen - vad tyst det vore i skogen då.
 
Jag använder dubbelhäftande, ultratunn, syrafri tejp. Upp till 43 x 96 cm, lägger remsor med 15 - 20 cm mellanrum på foamboard. Funkar perfekt, har flera år gamla på mina väggar. Bara man börjar rätt är det enkelt. Fäst remsorna på plattan och dra bara upp "ovansidepappret" en bit på resp remsa. Fäst fotots första sidan noga och dra sedan undan papper efter hand som du fäster fotot (gärna med silkepapper mellan arm/hand och foto. Tejpen finns i konstnärsaffärer och lätt använda, går t.o.m att ångra om man börjar "snett"
 
Ja, något sådant hade jag i åtanke. Undrar om det går att hitta i större bredder? 70 cm rullbredd hade varit bra.

Har du provat denna dubbelhäftande film?

Edit: Japp, jag har hittat Gudy-film i större rullar i internationella nätbutiker. Mycket intressant tips! Vore kul att höra om någon har testat denna produkt.

Stoleken utgår oftast från pappersstorlek, så 63cm är en vanlig bredd då det passar för 24" papper och för laminator i den storleken. Sedan är nästa storlek ca. en meter bred.
 
Jag använder dubbelhäftande, ultratunn, syrafri tejp. Upp till 43 x 96 cm, lägger remsor med 15 - 20 cm mellanrum på foamboard. Funkar perfekt, har flera år gamla på mina väggar. Bara man börjar rätt är det enkelt. Fäst remsorna på plattan och dra bara upp "ovansidepappret" en bit på resp remsa. Fäst fotots första sidan noga och dra sedan undan papper efter hand som du fäster fotot (gärna med silkepapper mellan arm/hand och foto. Tejpen finns i konstnärsaffärer och lätt använda, går t.o.m att ångra om man börjar "snett"
Intressant med tejpen!
Har du förslag på vilken tejp och var man kan beställa?
Om jag spånar lite och vill snåla på adhesivfilmen genom att skära den i remsor och sedan tejpa. Är det en god ide eller är filmen för tjock tro?

Edit. Enl. produktbladet är filmen 75 mikrometer tjock , när jag gick i slöjden var det 0,075 mm så det är ju tunnt.
 
Senast ändrad:
Nu använde jag själv förklistrade kapaskivor så där kan jag inte bidraga med något, men ett tips för att undvika bubblor.
Jag köpte en lackfärgsroller med kort lugg på Jula som jag använder vid montering av bilder. Jag skär bort lite av skyddspappret på ena kortsidan och sedan fäster jag bilden där. Håller upp bilden i andra kanten, tar bort resterna skyddspappret och ”rollar” sedan försiktigt fast bilden med rollern.
Tipset med rollern kommer från tillverkaren av kapaskivorna som skickade med en sådan vid en större beställning som fotoklubben gjorde
 
Nu använde jag själv förklistrade kapaskivor så där kan jag inte bidraga med något, men ett tips för att undvika bubblor.
Jag köpte en lackfärgsroller med kort lugg på Jula som jag använder vid montering av bilder. Jag skär bort lite av skyddspappret på ena kortsidan och sedan fäster jag bilden där. Håller upp bilden i andra kanten, tar bort resterna skyddspappret och ”rollar” sedan försiktigt fast bilden med rollern.
Tipset med rollern kommer från tillverkaren av kapaskivorna som skickade med en sådan vid en större beställning som fotoklubben gjorde
Det låter som ett bra tips om man ska montera större mängder bilder, t.ex. i en fotoklubb!
För mina privata monteringar brukar jag använda tunna vita bomullsvantar och stryka bort eventuella bubblor försiktigt med händerna. Det fungerar ganska bra det också, förutsatt att man är två personer som jobbar tillsammans. Fyra händer är bättre än två när man hanterar stora utskrifter. 🙂
 
Senast ändrad:
ANNONS