Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MP-E65/2.8 1-5x Macro. Kul?

Produkter
(logga in för att koppla)

caman399

Aktiv medlem
Tycker detta verkar som ett otroligt roligt objektiv...5x vad innebär det, fotografering av myror? Har ju ingen erfarenhet av ett sådant här objektiv, men har blivit alltmer intresserad av macro och har fått ett fint erbjudande på gluggen.

Camilla

Om man gilalr Mcaro fotografering så är ju detta en given glugg!

1:1 är naturlig avbildning
2:1 är dubbel
5:1 är då 5 gångers försoring.

"Riktiga" macro objektiv är 1:1 så om du har sett macro bilder så vet du hur dom ser ut, då kan du tänkadig 5 gångers förstoring....

Det är en jättekul, men inte så lättanvändbar glugg. Den stora förstoringen innebär att skärpedjupet blir väldigt litet, vilket medför att man måste ha små bländare för att alls få något skärpedjup. Och det innebär förstås att blixt är ett måste, och helst då en ringblixt eller liknande. Men får man till det kan det bli väldigt bra. Jag har några exempel på MP-E 65 och ringblixt på

http://www.pbase.com/borneobent/macro_animals&page=all

Många av insektsbilderna där är med den kombinationen.

mvh

Bent

Jag har fotograferat insektsögon med MP-E 65 och visst, det är ju kul, men tycker personligen att jag har bättre användning för ett vanligt makroobjektiv. Som redan nämnts är MP-E 65 svåranvänt och du bör ha ringblixt och även en fokuseringssläde (Manfrotto och Velbon har, kostar under en tusenlapp) - du fokuserar genom att ändra avståndet och ringen på optiken reglerar förstoringsgraden.

Är erbjudandet bra, köp och prova! Optiken är bra och relativt unik (flera tillverkare hade liknande tidigare, t ex Olympus och Minolta) och den går säkerligen att sälja beg igen om du inte skulle gilla den typen av foto.

Tack för svaren!

Jag ska försöka låna det först för att känna på det lite, men det verkar ju roligt!

ANNONS