Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Musen som arbetsredskap

Produkter
(logga in för att koppla)
Fred H skrev:
Det var länge sedan tråden var aktiv, men jag provar att få svar ändå.
Jag planerar köpa en Wacom Graphire 4 (Dustin är billigast, men det är en annan sak)
Jag Photoshopar ganska mycket, då inser jag fördelarna med ritplatan.
MEN, vad har ni, som använder ritplattor, för erfarenheter att använda ritplattan/pennan som MUS i vanliga Windows arbete, så som i utforskare, ordbehandlare, webnavigering och liknande?
Jag sitter ganska mycket framför datorn och musarmen är ett stort problem. På Wacoms sida säger de att pennan är mycket mer ergonomisk.
Ett alternativ kan vara att använda penna-mus parallelt, men jag har känslan att pennan är mer avlastande ändå.
Vore tacksam för era synpunkter i den här riktningen.
/Fred

Jag använder sedan 3 år tillbaka en Wacom Intous 2 A4 på jobbet. Har inte använt musen sedan vi fick plattorna. När man väl lärt sig använda pennan går det utmärkt att använda den även i andra program än photoshop. Har inte haft några problem med musarm så jag kan inte riktigt uttala mig om det, men det kanske beror på att jag endast använder pennan?
Det enda "problemet" är väl att jag inte längre kan använda Photoshop med vanlig mus... :)

@Max,
Clas Ohlsson har inte ACECAD ritplattan, endast en s.k. Digital anteckningsblock för 1100:- nånting.
Dustin har Wacom Graphire4 för 965:- inkl "mummsen" och jag skall beställa det idag.
Komplett har en ritplatta för under 300: märke Trust, men alla avråder från detta.
Wacom skall det vara, men jag var mycket intresserad av erfarenheter om penna istället för mus. Alt. övervägande penna även i vanliga applikationer med mus parallellt.Men tack för tipset, allt är välkommet.

@Pär,
Jag antar att du ritar med CAD? Jag gjorde det många år, med AutoCad innan jag pensionerades. Vi använde Summagrapics tabletter i A3 format med 4 knappars hårkors sensor. Den aktiva ytan var, trots A3 formatet, inte sörre än c:a 12 cm bredd.
Wacom rekommenderar de flesta och ALLA är nöjda med den.
Som sagt, jag sitter mycket vid datorn nu och trots en del motionerande får jag ont i axlarna. Helt klart musarm. Därför hoppas jag att ritpennan istället för mus kommer att lindra det.
Jag resonerar så att hela mitt yrkesliv (nästan) har jag använt pennan som redskap, då den digitala pennan kan inte vara fel. Och, det fick jag nu bekräftat. Tack för hjälpen.
/Fred

Fredrik:
Nej, jag jobbar med annons- och kataloglayout, samt produkfotografering. Det blir mycket friläggande och bildredigering. Har dock ritat lite 3D med pennan och det funkar utmärkt även där.
Hoppas du blir nöjd med din nya ritplatta och att det hjälper ev. musarmsproblem!

Tack, Pär.
Redan beställd hos Dustin, men det tar ett par dagar att få det levererat. Samtidigt beställde från samma Dustin en ML-L3 fjärrutlösare till min D70. Bra att ha till nattfoto e.d.
Tack för hjälpen.
/Fred

Maxe skrev:
Jag tycker det är svårt att arbeta i PS med mus. Speciellt när man skall markera områden på frihand. Det kan vara så att jag har helt fel mus eller om det lönar sig att ställa hastigheter i Windows eller liknande trix.

Något som säkert är bättre är väl någon typ av ritpenna istället, är det någon som har koll på vad man skall ha för prylar här. Det jag är ute efter är en prisvärd lösning som avsevärt förbättrar redigeringen av bilder.

Det kan ju vara så att någon har en mus som fungerar klockrent också, då är jag nyfiken på vad det isåfall är och om Ni gjort några specialinställningar för att få detta att rocka.

Mvh

Johan Maxe

Köp en ritplatta ifrån wacom.

ANNONS
Götaplatsens Foto