Annons

När bör man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Va bra! att man nu slipper optikkostnaden i den digitala världen.

Och projektorn är ju så billig..

Retas lite bara :)

optiken är väl varken dyrare eller billigare om man kör digitalt... men du slipper förstås optiken i förstoringsapparaten...

Projektor? de flesta jag känner har TV-hemma... o den har de oavsett om de har digitalkamera eller ej...

De få jag känner som har en projektor för att visa bilder (bara för att) är de som kör dia, en rätt analog teknik...

Senast ändrad:
Erik Schalin skrev:
Ja att gilla att stå i mörkrum tycker jag hör till de djupt liggande känslomässiga skälen.

Men de digitala kostnaderna är enorma, den som påstår ngt annat är nog lite blind.

Och att köpa utrustning för att sätta upp ett mörkerum är billigt?

Erik Schalin skrev:
Men de digitala kostnaderna är enorma, den som påstår ngt annat är nog lite blind.
Jag har köpt fotoutrustning för 20000 som är direkt kopplad till byte till digitalt. Datorn hade jag redan tidigare, men låt oss säga att jag köper en dator för 10000 endast för användning för det digitala fotograferandet. Jag sparar alla RAW-filer och arkivfiler i JPG-format på CD. Jag tar i snitt ~660 bilder per månad. Antag att både kamera och dator håller i två år.

Det ger:
Antal bilder: 660 x 24 = 15840
Total kostnad: 30000 (kamera, portabel hårddisk, dator) + ca 1100 (CD-skivor)

SEK 31100 / 15840 = 1,96

Det ovanstående scenariot ger alltså ca 2 kronor per bild.

Innan jag körde digitalt plåtade jag med dia, framförallt Velvia. Samma kalkyl med Velvia landar på 2.40 per bild för enbart film och framkallning. Lägg till kostnad för kamerahus (det måste ju faktiskt inskaffas även för filmbaserad fotografi), arkivmaterial för att förvara bilderna o s v (jag har bortsett från optik i båda fallen, efter som jag i mitt fall använder samma optik i båda världarna). Man landar sannolikt ganska snabbt på en kostnad som ligger ca 50-100% högre än för den digitala varianten.

Skillnaden är att den enskilda utgiften i början är mycket större för digitalfoto. I den analoga världen så "smyger" sig kostnaden på, kan man säga. Men man måste skilja på kostnad och utgift.

ANNONS
Götaplatsens Foto