Annons

När kommer den digitala filmrullen?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarrr

Aktiv medlem
Satt och dammade av min Lomo LC-A och suckade då lite över "problemet" med att den är en analog kamera och inte en digital (vars fördelar jag är så van vid) Kom då att tänka på en sak som kanske är totalt idiotisk, men okunskapens fördel är ju den att man inte ser begränsningar.

Tänkte helt enkelt att vore det inte riktigt trevligt, och kanske även praktiskt möjligt, att skapa en "digital filmrulle". Med andra ord en mojäng som till det yttre ser exakt ut som en vanlig 35-mm filmrulle och som därigenom kan användas i vilken gammal kamera som helst men som, till skillnad från vanlig fotofilm, inte använder en kemisk teknik med faktisk film utan istället har en digital bildsensor i sig?

Man fotar som vanligt med sin gamla kamera men istället för att filmen tar slut och måste framkallas blir helt enkelt den "digitala filmrullen" full och man får ta ut den ur kameran och koppla in den i datorn.

Kommer det här någonsin att komma? Om inte, vad är det som gör det praktiskt omöjligt?

Visst vore det kanske något man kan drömma om, men samtidigt finns det en del nackdelar också. Förutom sådana som ömtålighet och damm så har du inga möjligheter att på kameran ställa in ISO-talet vilket jag tycker är en stor fördel med digitalkamerorna. Ofta vill jag ha så lågt som möjligt, men om jag mitt i en plåtning behöver öka det så är det inga problem. Inte heller vitbalansen eller kvaliteten på bilderna (RAW, hur stora JPEGarna ska vara etc) går att nå via kameran.

Man kanske skulle kunna tänka sig en trådlös överföring av inställningar via någon fjärrkontrollmojäng, men då ska man släpa på ytterligare en pryl.

Blixtmätning kan ställa till problem. Idag har digitalkameror förblixtar då OTF-metoden funkade dåligt med sensorer (OTF=Off the film, dvs man mäter ljuset som studsar från filmen). Kanske skulle framtidens teknik lösa detta?

Så även om någon sådan pryl skulle kunna tillverkas tror jag det skulle bli en nischpryl. Jag skulle personligen inte vara intresserad av en sådan. Ska den vara lika tunn som film lär den vara rätt ömtålig och risken att förstöra en sådan varje gång man öppnar bakstycket för att kunna tanka ur den (om det nu inte sker helt trådlöst) eller byta batterier (vilket är ganska knepigt att göra trådlöst) är inget som lockar mig. Digitalkamerorna sjunker i pris hela tiden och görs i stora serier. En sådan produkt lär inte bli den billigaste lösningen.

Händer fortfarande inget på denna fronten eller? Jag vill också ha en digital filmrulle till alla mina underbara gamla analoga!!!!

Vilken bra idé! ett bakstycke till Hasselblad kostar ju skjortan så en "digital filmrulle" modell 6*6 hade ju varit en otroligt tillgång. Men vilken tillverkare skulle vid sina sinnes fulla bruk välja att skapa denna mojäng?

LasseL skrev:
Vilken bra idé! ett bakstycke till Hasselblad kostar ju skjortan så en "digital filmrulle" modell 6*6 hade ju varit en otroligt tillgång. Men vilken tillverkare skulle vid sina sinnes fulla bruk välja att skapa denna mojäng?

Om sensorn sitter i bakstycket eller i en "filmrulle" som sätts där gör nog ingen större prisskillnad. Men jag skulle nog kunna tänka mig att köpa den om priset vore rimligt. Marknaden är kanske ändå för liten? Fast nog finns det många som säkert skulle vilja använda en digital sensor på vilken gammal kamera som helst med samma filmformat? Jag är lite förvånad att ingen satsat på detta när tekniken verkar finnas.

Hej,
nu är jag en smula cynisk här - men tror ni verkligen att Canon/Nikon etc. stillasittande skulle sitta och se på när någon tar fram en sådan produkt - som skulle gjort att de missat den försäljningsboom som digitalkameran stått för..?
Jag skulle inte tro det, det skulle snarare sluta som ett uppköpt och nedlagt patent precis som t.ex. bränslecellsbilen och gasbilen en gång blev...(Shell köpte patenten och lade ner utvecklingen, de ville inte ha en konkurrent till oljan....)

De tekniska "probelemen" med t.ex. ISO etc. skulle säkert vara lätt lösta då det kunde räcka med att t.ex. behöva öppna luckan...
Men det finns för mycket pengar att tjäna på att uppgradera pixeltalet ett par gånger om året...påminner om Sergeyi Bubka och stavrekorden på något vis...

M.v.h.

Mangepange..

En analog kamera med en digital filmrulle, blir en dålig och dyr digital kamera.
Det går att göra mycket bättre kameror om man konstruerar dom för att vara digitala från början.

Leicas digitala bakstycke kostar ju som en ny kamera och gör inte kameran som det monteras till till den bästa digitalkameran.
Som digitalkamera blir den större och klumpigare än den behöver vara och den saknar en hel del integrering med sensorn.

Mangepange skrev:
Hej,
nu är jag en smula cynisk här - men tror ni verkligen att Canon/Nikon etc. stillasittande skulle sitta och se på när någon tar fram en sådan produkt - som skulle gjort att de missat den försäljningsboom som digitalkameran stått för..?
Jag skulle inte tro det, det skulle snarare sluta som ett uppköpt och nedlagt patent precis som t.ex. bränslecellsbilen och gasbilen en gång blev...(Shell köpte patenten och lade ner utvecklingen, de ville inte ha en konkurrent till oljan....)

De tekniska "probelemen" med t.ex. ISO etc. skulle säkert vara lätt lösta då det kunde räcka med att t.ex. behöva öppna luckan...
Men det finns för mycket pengar att tjäna på att uppgradera pixeltalet ett par gånger om året...påminner om Sergeyi Bubka och stavrekorden på något vis...

M.v.h.

Mangepange..

Exakt som jag menade...

/L

violator skrev:
.....Det går att göra mycket bättre kameror om man konstruerar dom för att vara digitala från början....

Det är inte det som är grejen med detta utan som jag skrev tidigare, att man kan använda vilken jäkla gammal kamera som helst digitalt. Men antagligen skulle marknaden bli för liten. Tossingar, typ jag själv, som gärna använder gamla och speciella kameror (pga optiska fenomen och annat) är nog inte tillräckligt många i den här världen. Tänk dig t.ex de fantaster som använder Leica M8 eller Epson RD1 och sedan sätter gamla objektiv från 30-talet på dom. Visst finns det galningar men kanske för få?

ANNONS
Götaplatsens Foto