Annons

När kommer det ny modell av eos300d ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: oj oj...

JalleS skrev:
Det som kommer att komma (tror/hoppas jag) är en kamera som är mer avancerad/flexibel än 300D och är billigare än 10D. Vad den kommer att heta har jag ingen aning om:)

Det kanske blir en 30D? :) Eller så blir det 300D och den nyvarande 300D får bli 3000D. Tja, finns mycket att spekulera kring.

Damocles skrev:
Jag hoppas verkligen att dom släpper en 3D eller liknande, så kanske man kan övergå till digitalt. Synd att 1D mk2 ska vara så förbenat dyr, som hobbyist är det lite mycket faktiskt. Och i dagens läge vill jag inte köpa en 10D heller då E-TTL 2 och lite andra godsaker ligger runt hörnet. Det blir att plåta film och spara pengar så man har sakerna tills nästa sommar.

En 3D är den modell som Canon har minst bråttom med. De viktiga modellerna är 300D för Svensson och 1D för proffsen. 10D/3D är en mindre marknad.

Canon kan hålla på 10D ett halvår till för att få så många som möjligt att välja 1D mark II istället.

Jo, den digitala revolutionen har helt klart gjort sitt till prylhysterin. Själv har jag en D70 och är nöjd med den. Men att säga att den är överlägsen 300D är lögn. De är olika bra på olika saker. Men oavsett vilket av dessa verktyg man väljer så kommer man att kunna ta fin-fina bilder.

Resonerar man så att man ska vänta lite på en ev. bättre kamera som garanterat kommer att komma så kommer man nog aldrig att slå till på den. För just nu verkar Nikon "äga" kundsegmentet efter att Canon "ägt" det ett tag. Men Canon kommer givetvis att se till att ta tillbaka sina marknadsanderar och fler därtill genom att lansera fler megapixlar, fler fps och allehanda mer eller mindre användbara finesser.

I vilket fall som helst tycker jag att 300D är en finfin instegsmodell så varför vänta? Fördelen med dSLR-kameror är att kamerahusets värde är eliminerat efter sisådär 36 månader. Men den optik som man köpt är fortfarande användbar och är faktiskt fortfarande värd en rejäl slant.

Så jag betraktar mitt kamerahus som en slit-ut-och-släng-grej och när det är förbrukat så får jag den stora glädjen att uppgradera till fler megapixlar och fler fps, men förhoppningsvis slipper jag köpa så mycket mer optik :)

Köp kameran nu och fota för glatta livet! Det är kul, utvecklande och faktiskt förhållandevis billigt (man slipper ju faktiskt en hel del andra kostnader genom att välja det digitala alternativet).

-- S

Re: Re: oj oj...

froderberg skrev:
Vad ska du göra i sommar? Hur viktigt är det med en kamera snabbt?

Bara för att en modell presenteras på Photokina i september innebär inte att den finns att köpa direkt. Du kanske inte kan få kameran förrän i oktober/november.

Har inte riktigt så jätte bråttom att skaffa en 300d men i början av december skall jag bli "pappa" och blir det till att ta kort!

StiffenStorm skrev:
Jo, den digitala revolutionen har helt klart gjort sitt till prylhysterin. Själv har jag en D70 och är nöjd med den. Men att säga att den är överlägsen 300D är lögn. De är olika bra på olika saker. Men oavsett vilket av dessa verktyg man väljer så kommer man att kunna ta fin-fina bilder.

Resonerar man så att man ska vänta lite på en ev. bättre kamera som garanterat kommer att komma så kommer man nog aldrig att slå till på den. För just nu verkar Nikon "äga" kundsegmentet efter att Canon "ägt" det ett tag. Men Canon kommer givetvis att se till att ta tillbaka sina marknadsanderar och fler därtill genom att lansera fler megapixlar, fler fps och allehanda mer eller mindre användbara finesser.

I vilket fall som helst tycker jag att 300D är en finfin instegsmodell så varför vänta? Fördelen med dSLR-kameror är att kamerahusets värde är eliminerat efter sisådär 36 månader. Men den optik som man köpt är fortfarande användbar och är faktiskt fortfarande värd en rejäl slant.

Så jag betraktar mitt kamerahus som en slit-ut-och-släng-grej och när det är förbrukat så får jag den stora glädjen att uppgradera till fler megapixlar och fler fps, men förhoppningsvis slipper jag köpa så mycket mer optik :)

Köp kameran nu och fota för glatta livet! Det är kul, utvecklande och faktiskt förhållandevis billigt (man slipper ju faktiskt en hel del andra kostnader genom att välja det digitala alternativet).

-- S

Du har nog rätt... jag tar och beställer en så har jag god tid att lära mig kameran, samt att man inte missar fotografera den fina svenska sommaren (lite ironi).

ett tack till alla för hjälpen...

Damocles skrev:
Jag hoppas verkligen att dom släpper en 3D eller liknande, så kanske man kan övergå till digitalt. Synd att 1D mk2 ska vara så förbenat dyr, som hobbyist är det lite mycket faktiskt. Och i dagens läge vill jag inte köpa en 10D heller då E-TTL 2 och lite andra godsaker ligger runt hörnet. Det blir att plåta film och spara pengar så man har sakerna tills nästa sommar.

Och nästa sommar ligger det givetvis andra godsaker och bättre kameror runt hörnet.
När du än köper den så kommer det bättre kameror strax efter..........

Var finns dylik tålamod att inhandla?
Hmm, har hört att man kan försöka sälja sin själ för det. Alternativt försöka koncentrera sig på vad man plåtar istället för hur man plåtar. Och jag har faktiskt en Olympus E-10 digital förutom mina analoga saker, så jag är inte helt utan det. Det jag mest vill komma ifrån är all den sabla scanningen när man kör negativ. Det och alla elaka korn.

Och nästa sommar ligger det givetvis andra godsaker och bättre kameror runt hörnet.
Det går bara att resonera så om jag bara väntade för att det är nytt för nyhetens skull. Innan nästa sommar, vilket just nu innebär, lägga order så fort skiten annonseras. Men som det är nu så är det features som kommer på nästa omgång kameror som jag vill ha, idag är det bara 1D mk2 som har dom, men mk2 är för dyr. Eventuellt köper jag en mk2 när jag har pengar, men tills jag har pengar till en mk2, så väntar/sparar jag, och skulle det komma något som är nästan lika bra och har det jag vill, så kan man ju köpa det och massa gluggar istället. Och visst, 10D duger säkert, men så länge jag inte behöver den, så kan man vänta. Och har man inte så himla mycket brådska så varför inte. Hade jag verkligen behövt den hade jag köpt den igår.

Men ja, det är oftast samma visa inom datorvärlden, men där tycker jag det är otroligt mycket lättare att balansera upp vad man vill ha kontra mot vad man igentligen behöver. När man väl behöver en ny dator, då köper man det som ger bäst pris / prestanda för det man gör och är nöjd. Det är inte riktigt lika lätt att mäta objektiv prestanda på kameror(och då menar jag inte antalet MP utan hur jag skulle använda det).

ANNONS
Götaplatsens Foto