Annons

När kommer kylda sensorer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Läste på nätet att när man fotar "himlen" digitalt (mellanformat? Storformat?) så brukar man kyla ner sensorn med flytande kväve för att minska bruset.

När kommer digitalkameror med kolsyrekylning av sensorn? :) Man skulle kunna ha ett litet fack i vertikalgreppet för en sån där liten kolsyretub, och när man trycker ner avtryckaren halvvägs så kyler den ner sensorn :)

Tills dess kanske man kan kyla ner sensorn med flytande kolsyra eller syre genom att spruta det direkt på sensorn när man har kameran i "sensor clean" läge :)

Ta nu inte mitt inlägg för seriöst...:) Fast jag har faktiskt funderat lite på om det skulle funka att spruta flytande kolsyra/syre på sensorn, och hur mycket man skulle vinna på det. Om jag hade några miljoner över skulle jag testa med min 10D :)

Prova att plåta i uppvärmd lokal ett motiv genom en glasruta och gör sedan en jämförelse att plåta samma motiv på samma sätt fast från ett kallt utrymme genom en glasskiva. Tips använd ett fönster och gör det utomhus i svinkylan.

Rent praktiskt/tekniskt ser jag minst tre problem:
- Hur hanterar man den kondens som bildas runt sensorn och dess omgivning? Fukt+elektronik=problem. Du vet hur ett lufkonditioneringsaggregat ser ut efter några timmar? Isbildning alltså...
- Problem med termiska skillnader i olika material. Risk för sprickbildning i detaljer runt kylaren.
- Hastig nedkylning ger i sig självt också problem med ex. sprickor.

Brusnivån är redan låg i DSLR-kameror. Problemet är desto större i andra digitalkameror.

Linmajon skrev:
Hur hanterar man den kondens som bildas runt sensorn och dess omgivning?
Vindrutetorkare på sensorn... synkas med spegeluppfällningen.
Alternativt pular man in en avfuktare i utrymmet mellan objektiv och sensor.
Skulle ACO RollOn oparfymerad antiperspirant funka på en sensor?

Verkar lättare att flytta till Antarktis och ha med sig ett gäng bra batterier;-)

Skämt åsido, visst påverkar kyla elektronik, i alla fall brusnivåerna, positivt. Jobbar en del med förstärkare och där gör en temperatur skillnad på 30°C ca 10% på brusnivån, det är säkerligen några liknande siffror man kan se på sensorn.
Tror dock att forskningen inom CCD/sensor-teknik gör så pass stora framsteg att vi inom 5-10 år ser mer eller mindre "brusfria" bilder även på iso-tal runt 1600.

/Patrik

ska jag dra slutsatsen att min hörlursförstärkare skulle låta bättre om jag kylde rören? nä... jag värmer hela källarvåningen med mina slutsteg o försteg i klass A...

Kyld sensor

Hej!

Calle drangel har rätt, peltierelement är fullt användbara för att kyla sensorerna. Problemet är väl elkonsumtionen och eventuellt storleken på elementen.

mvh

Peter

De finns i olika storlekar, jag vet att elfa kan ta hem i andra storlekar om då behövs.
De drar mellan 2-3Amp vid 12volt, och de effektivaste ger då en temeratur på ca minus 40grader. beroende på omgivningstemeratur.

Inom astronomin används dessa flitigt,
efter som där har man ibland exponerings
tider uppimot 5-6 timmar.
Dock är de lite mer komplexa kameror där.
men upplösningen är låg.
De normala kamerorna ligger runt 0,5-1,0Mpx,
Samt att det är inte färgsensorer.
Så något att ta porträtt foton är de
juh inte direkt lämpade för. :)
Priserna är juh oxå lagom. 100-150.000Kr
Sen tillkommer optik, färgfilter, kablage,
dator, programvara, osv osv. så en 200.000kr
för en funktions dukglig kamera är inte å ta i.

// Calle

ANNONS
Götaplatsens Foto