Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
jkene skrev:
Deleteknapp har ju David sagt Never till, så det finns väl inte så mycket kvar att säga. Jag hade dock gärna sett en respons från David på mitt längre inlägg från förr-förra sidan.
Du gjorde ett inlägg med påstående och tyckande och inget tydde på att jag var tvungen att ge respons. Jag har läst och tar till mig dina synpunkter.
 

lottawe

Aktiv medlem
Förresten kan jag lägga till ytterligare ett stycke av allt som står under ordet kritik.

kritik (fr. critique, av grek. kritik\´ (te´chn\) 'bedömandets konst', av kritiko´s 'kritisk', 'avgörande', av kri´na 'avgöra', 'bedöma'), ett i massmedier utvecklat sätt att beskriva, tolka och värdera konstverk. Att kritisera är i vardagliga sammanhang att påtala fel och brister hos något. Att uppträda som kritiker av t.ex. litteratur, teater, film, konst eller musik är däremot en speciell verksamhet med bestämda institutionella former som i grunden inte har med felsökande att göra. Kritiken är en del av det nya livsmönster som fick sina nuvarande former under 1700- och 1800-talen och......

Källa: www.ne.se
 

jkene

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Du gjorde ett inlägg med påstående och tyckande och inget tydde på att jag var tvungen att ge respons. Jag har läst och tar till mig dina synpunkter.
Precis som med bilder och bildkommenterande är det alltid trevlig med någon form av feedback - vad som helst. Nu fick jag det. Tack.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Definitionsförslag

Låt oss definiera en bildkritik som uppbyggd av en eller flera kommentarer (definiera kommentar som ett odelbart element som antingen är possitivt, negativt eller neutral) .

Då possitiv och negativ beskriver varandras motsatser och neutral beskriver det som inte passar in i possitiv eller negativ så torde possitiva, neutrala och negativa kommentarer utgöra tre disjunkta mängder.

För mig säger en possitiv kommentar att något med bilden är bra och en negativ kommentar säger att något med bilden är dåligt. En neutral kommentar säger varken att bilden är bra eller dålig.

Konstruktiv bildar tillsammans med neutral komplementet till destruktiv i mängden av all möjlig kritik.

Snittet mellan elementen i en kontruktiv kritik och mängden negativa kommentarer kan vara skiljt från tomma mängden.
 

jkene

Aktiv medlem
clindh skrev:
Och "kritik" samt "konstruktiv"?
Kritik:
Bilden är inte bra - den säger mig inget.

Konstruktiv:
Jag saknar något element i bilden, t ex ett träd att fästa blicken på.

Konstruktiv kritik:
Jag upplever detta som en bild som saknar något att fästa blicken på, den kan enkelt lyftas genom att du tillför ett element, t ex ett träd. Du får då en fin balans i bilden.

alternativt

En riktigt bra bild! Avsaknaden av element att fästa blicken på gör den surrealistisk och man kan stirra på den i evigheter.
 

cw-op

Aktiv medlem
:[/i]
Förresten kan jag lägga till ytterligare ett stycke av allt som står under ordet kritik.

Att uppträda som kritiker av t.ex. litteratur, teater, film, konst eller musik är däremot en speciell verksamhet med bestämda institutionella former SOM I GRUNDEN INTE HAR MED FELSÖKANDE ATT GÖRA. Kritiken är en del av det nya livsmönster som fick sina nuvarande former under 1700- och 1800-talen och......

Källa: www.ne.se
[/QUOTE]


Tänkvärt!
JANNE
 

jkene

Aktiv medlem
cw-op skrev:
:[/i]
Förresten kan jag lägga till ytterligare ett stycke av allt som står under ordet kritik.

Att uppträda som kritiker av t.ex. litteratur, teater, film, konst eller musik är däremot en speciell verksamhet med bestämda institutionella former SOM I GRUNDEN INTE HAR MED FELSÖKANDE ATT GÖRA. Kritiken är en del av det nya livsmönster som fick sina nuvarande former under 1700- och 1800-talen och......

Källa: www.ne.se



Tänkvärt!
JANNE
[/QUOTE]

En viktig poäng som ofta försvinner.
 

lottawe

Aktiv medlem
jkene skrev:
Precis som med bilder och bildkommenterande är det alltid trevlig med någon form av feedback - vad som helst. Nu fick jag det. Tack.
Åhh, det önskar jag mig också:)



Helt otroligt. Det är alltså pga ordvrängningar som bråket under 20 sidor uppstått då?

Läste ni Galaxens presidents fråga samt mitt inlägg där jag medgav att han kanske har rätt. Om konstruktiva kommentarer är vad som propageras för nu alltså?
Och medan ni gnuggar era knölar så är detta vad Galaxens president skrev:

Kan någon sammanfatta vad ni är oense om?

Oftast verkar det som ni tycker samma sak men hakar upp er på varandras formuleringar och bisaker, eller?


och detta vad jag svarade

Det är konstruktiva kommentarer och utvecklandet/framlyftandet av dem jag är för. Richard kanske har kanske helt rätt alltså om det är det vi alla propagerar för nu.

Och så var det det med självrannsakan innan uppladdning också, men när den saknas kan man som kommentator så konstruktivt som möjligt delge sina tankar om bilden det rör. Jag tror vi bidrar mer så än genom att blunda och hoppa över de bilderna.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
jkene skrev:
Konstruktiv kritik:
Jag upplever detta som en bild som saknar något att fästa blicken på, den kan enkelt lyftas genom att du tillför ett element, t ex ett träd. Du får då en fin balans i bilden.

alternativt

En riktigt bra bild! Avsaknaden av element att fästa blicken på gör den surrealistisk och man kan stirra på den i evigheter.
Är det nu någon här som INTE håller med om att båda dessa kommentarer är konstruktiv kritik? Då kan vi diskutera mer om detta.

Även om man inte kan se något att förbättra i bilden så är det ju en analys om vad man själv tyckte var bra i bilden. Får jag en sådan kommentar är jag glad, för det hjälper mig att se vad andra ser (kanske hade jag inte tänkt på det själv). Den är uppbyggande.
 

jkene

Aktiv medlem
Eller kanske så här:

Kritik: Förmedlande av den upplevelse jag får.

Konstruktiv: Vad kan förbättras - eller - vad gjordes som var riktigt bra.
 

hansen2

Aktiv medlem
clindh skrev:
Är det nu någon här som INTE håller med om att båda dessa kommentarer är konstruktiv kritik? Då kan vi diskutera mer om detta.

Även om man inte kan se något att förbättra i bilden så är det ju en analys om vad man själv tyckte var bra i bilden. Får jag en sådan kommentar är jag glad, för det hjälper mig att se vad andra ser (kanske hade jag inte tänkt på det själv). Den är uppbyggande.
Precis, jag skriver under på det. Det här är vad jag efterlyst hela tiden.

/Johan
 

evalisen

Aktiv medlem
clindh skrev:
Är det nu någon här som INTE håller med om att båda dessa kommentarer är konstruktiv kritik? Då kan vi diskutera mer om detta.

Även om man inte kan se något att förbättra i bilden så är det ju en analys om vad man själv tyckte var bra i bilden. Får jag en sådan kommentar är jag glad, för det hjälper mig att se vad andra ser (kanske hade jag inte tänkt på det själv). Den är uppbyggande.
Håller fullständigt med! :eek:)
 

lottawe

Aktiv medlem
Det är toppen att vi är överens allihop då:)

Och förundran över bråket tidigare, bemötandet och varför min kommentar (nedan) hade dugit bäst med endast första meningen enligt jkene då lär väl kvarstå.. Det är ok och förhoppningsvis sker kanske saker bättre nästa gång. För visst kan väl vi alla lära av misstagen eller?


"Jag håller med föregående om att hunden är vansinnigt söt..

Fast ska jag vara ärlig bildmässigt så är det inte mycket annat än motivet, ljuset och valpens blick som tilltalar mig.
Vinkeln uppifrån känns inte som den bästa och med det valet kom en bänkkant (?) med som skär genom valpens huvud. Den kanten tycker jag stör.
Jag tror bilden hade blivit bättre om du hukat dig ner och använt en större bländare för kortare skärpedjup. Den är rätt brusig också så kanske var isotalet högt och kunde minskats med större bländare också?

Hur som helst, valpen är urgullig men bilden hade kunnat gjorts bättre"
 

jkene

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Det är toppen att vi är överens allihop då:)

Och förundran över bråket tidigare, bemötandet och varför min kommentar (nedan) hade dugit bäst med endast första meningen enligt jkene då lär väl kvarstå.. Det är ok och förhoppningsvis sker kanske saker bättre nästa gång. För visst kan väl vi alla lära av misstagen eller?


"Jag håller med föregående om att hunden är vansinnigt söt..

Fast ska jag vara ärlig bildmässigt så är det inte mycket annat än motivet, ljuset och valpens blick som tilltalar mig.
Vinkeln uppifrån känns inte som den bästa och med det valet kom en bänkkant (?) med som skär genom valpens huvud. Den kanten tycker jag stör.
Jag tror bilden hade blivit bättre om du hukat dig ner och använt en större bländare för kortare skärpedjup. Den är rätt brusig också så kanske var isotalet högt och kunde minskats med större bländare också?

Hur som helst, valpen är urgullig men bilden hade kunnat gjorts bättre"
Lotta, sluta med att förvränga saker och ting. Jag har inte sagt någonstans att den dög bäst med först meningen bara. Däremot hade jag en personlig åsikt om resten av den. Det är den här typen av förvrängningar som du kastar ur dig med jämna mellanrum som gör folk irriterade och får trådarna att spåra ur. Om man som du ska kommentera allting som sägs i alla trådar får du alltså försöka uttrycka dig bättre och hålla igen på dina personliga frustrationer. Och det hjälper inte att du efter varje sådan här idioti kastar ur dig en ursäkt - dina ursäkter har för länge sedan tappat värde.
 

lottawe

Aktiv medlem
Tack för det trevliga bemötandet (igen)

Jag är inte med längre och avslutar bevakning nu.
Ha det gott!
 

cw-op

Aktiv medlem
* host host * case closed * case dismissed *

Skulle det inte kunna komma ut något fotomässigt riktigt gott av den här tråden till slut - En liten utmaning kanske? Skulle vi inte kunna använda tråden som tema för riktigt kreativa bilder va? Alla som har medverkat får va me! På det viset får alla chansen till sista ordet i debatten, å´det på sitt alldeles egna och (förhoppningsvis ) personliga sätt dessutom? En slags förbrödning i sann konstnärlig anda! Ingen lätt uppgift medges men vad tycks? JANNE
 

Graal

Avslutat medlemskap
Först ett försök till konstruktiv, men lite negativ kommentar:

"En tekniskt väl genomarbetad bild med härliga färger och toner i lagom kontrast. Form- och innehållsmässigt dock inte lika intressant som jag ser det. Kanske annorlunda beskärning/utsnitt kan bättra på detta och göra att man associerar och får lite mera tankar än rent poetiskt vackra? Sådana här naturmotiv i olika oskärpetyper blir gärna triviala och mindre intressanta utan intressanta former och detaljer som kan få tankarna att tränga "bortom motivet". Men är syftet bara att ge en sagolik stämning är det naturligtvis inte fel."



Sedan ett försök till bildkreativitét (även praktisk vid fototillfället då jag saknade stativ) i en tråkig industrimiljö som i sig ter sig ganska oinspirerande:

Böj i Skruv
 

cw-op

Aktiv medlem
Va? Knappt 40 pers har skrivit i tråden och ännu inget svar? Slutsnackat - nu plockar vi fram verksta´n och tråden glider över i sann positiv no words-anda! Ska vi säga att vi får en eller kanske två veckor på oss att llägga upp bilder? Kom igen, vad tycker ni? JANNE
 
ANNONS