Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
evalisen skrev:
Jo jag gör så!

Jag hoppas ändå på en delete-knapp. :eek:)
Eller någon online 24/7, när de nu är så mycke medlemmar och fs blivit en sån stor sajt.

Ja & skicka iväg ett mail till crew fungerar väl bra, eller..?
Varför vill Du ha möjligheten att Själv ta bort oönskade kommentarer... kan inte det leda till ett omvänt missbruk..?
 
Vi kommer INTE lägga till en TA BORT knapp. Bara för att förtydliga innan ni gräver ner er i diskussionen.
 
Tack för input om PhotoSIG, Lotta. Vi borde ta jämförelser och erfarenheter därifrån i en egen tråd där vi kan fokusera på just förslaget om kommentarsbetyg och kvotering. Den här tråden är bortom all räddning :)
 
k-oskarina skrev:
Jag halkar nu tillbaka till ursprunget...
När vi ser en kass bild...

Jag tror att många som själv lagt in mycket "vackra" bilder har svårt att ta till sig bilder av rost, skrot och slitna ting som många av oss andra gillar. De tycker förmodligen att dessa bilder tillhör "kassa" bilder, trots att de kanske fotografiskt sett är bra.

Kan det bero på att vi är (tack och lov) olika som människor men även i olika stadier av vårt eget fotande?

/Ulla

Hej!

Har nu läst lite i denna tråd, men kan erkänna att jag inte orkat läsa allt. Så om jag trampar någon på tårna ber jag om ursäkt.

Ovanstående håller jag helt och fullt med om.
Personligen uppskattar jag mera djur, natur och porträttbilder än jobbiga "konstiga" närbilder av diverse saker. Men när jag ser dessa dristar jag mig inte att kommentera dessa då jag har en annan inriktning på min egna fotograferande.
Och kanske inte heller då kopplar det fina i bilden eller kämpandet bakom själva uppläget osv.

Så jag upplever inte detta som ett problem,
visst jag håller med om att Kritiken "söt vovve" eller "söt katt" kanske inte säger nåt om bilden i sig, men trots allt har ju någon bemödat sig att titta och tyckt till. Vilket ju är trevligt.
Sedan skall man absolut inte förringa konsten att fotografera husdjur så det blir bra, knepigare krabater att fotografera får man leta efter, just därför att man vill ju ha en bild som säger alla nånting.

Jag läste nåt några sidor tidigare om en bildkommentar som jag tyckte var lysande.
Det var nån som skrivit att valpen var söt på bilden, men sedan skrivit varför bilden i sig inte var så bra, och sedan kompletterat med lite råd och förslag hur den skulle kunnat bli bättre.
Detta sätt att berätta och ge kritik tyckte jag var lysande, det är informativt, rådande och inte minst; personen fick beröm för valpen (vilken personen säkerligen älskar över allt annat, vilket gör det till en ganska öm punkt), detta leder till att personen tänker till nästa gång han fotar sin valp.

Omedelbara sågningar som "hör hemma i familjealbummet" och sedan inget mera, är totalt slösande av tid både för mig och personen som skrev den, och är nog snarare bara nedtryckande och kränkande.

Puh, det blev en lång haranga...hoppas ni pallade läsa lite funderingar från denna amatören!

Glada hälsningar,
Peter
 
clindh skrev:
Tack för input om PhotoSIG, Lotta. Vi borde ta jämförelser och erfarenheter därifrån i en egen tråd där vi kan fokusera på just förslaget om kommentarsbetyg och kvotering. Den här tråden är bortom all räddning :)

En ovetande... PhotoSIG, vad är det?
 
Gunnlaug skrev:
Ja & skicka iväg ett mail till crew fungerar väl bra, eller..?
Varför vill Du ha möjligheten att Själv ta bort oönskade kommentarer... kan inte det leda till ett omvänt missbruk..?

Frågar du mej eller frågar du vad jag tror i de hela?

Jag skulle aldrig missbruka en sådan sak ialla fall!
Jag har redan svarat på vad jag hade använt en sådan funktion till.

Men de är helt meningslöst att fortsätta diskutera detta.
 
evalisen skrev:
Frågar du mej eller frågar du vad jag tror i de hela?

Jag skulle aldrig missbruka en sådan sak ialla fall!
Jag har redan svarat på vad jag hade använt en sådan funktion till.

Men de är helt meningslöst att fortsätta diskutera detta.

Svar Ja!!! Det var en direkt fråga till dig Eva... Du skrev ju att du har brukat mailfunktionen när du fått oönskade/skitkommentarer under dina bilder...

Så min fråga igen... Fungerar/fungerar ej..?

OBS!!! Det omvända missbruket var inte direkt riktat till dig... utan bara en titt in i glaskulan...
 
--------------------------------------------------
------------------------------
Eva Blixman (evalisen) skrev:



Delet-knapp röstar jag för!
Kanske att kommentaren kan försvinna och bli osynlig och så kan någon godkänna raderingen.
Bara ett förslag för att jag tror på detta.
Om inte fs inför någon som är online 24/7.
--------------------------------------------------------------------------------


Gunnlaug skrev:
& Jag röstar NEJ!!!
Makten åt betraktarna... & Eva... det finns ju redan ett bra verktyg om man vill få bort skit-kommentarer under sina bilder... Maila crew...

"Makten åt betraktarna"??
Visst, men om "betraktarna" häver ur sig skit om bilderna så slutar det med att fotografen inte lägger upp några bilder längre....

Precis som Eva så har jag i diverse trådar med i princip samma innehåll som denna fört fram förslaget på en Ta-bort-knapp för "sjuka" kommentarer.
Och att rapportera en kommentar som man finner stötande fungerar inte, det tar för lång tid innan den tas bort (om nu crew har samma åsikt).

Jag slutadet med att lägga upp bilder för kritik och sa upp mitt betalmedlemsskap bl a pga av rabiata kommentarer under mina bilder. Det kommer jag aldrig att acceptera. Och eftersom "crew" nu uttryckligen har bestämts sig för att denna funktion inte kommer att implementeras så är det (i varje fall för mig) inte intressant med något nytt betalmedlemsskap.
 
elmfeldt skrev:

- vi tycker inte att Fotosidan är till för alla.

Förut stod det väl någonting om att fotosidan inte är ett "webalbum" någonstans på menyn "Fotosidan".

Jag kan inte finna någonting nu om vem/vilka fotosidan är för.

Borde ni inte vara mer tydliga på denna punkt?
 
Vad är en kass bild?

Mitt bildseende har utvecklas väldigt mycket det första året och jag tror det likadant för väldigt många här på FS.

Om du ägnar en stund till de första bilder du visade här på FS gentemot bilder från senaste tiden, då kan vi samtliga se en utveckling.

Bilder som är "kassa" ägnar jag ingen tid till utan till de bilder som känns intressanta.
Däremot ger jag gärna tips på hur bilden kan i mina ögon "förbättras".
Varför lägga tid på en bild som du i förväg inte gillar. Det finns otroligt många bilder som känns intressanta om du tittar på bilden med båda ögonen....

Det finns inga dåliga bilder i mitt tycke, bara bilder du själv inte tycker om.

Många glada fotohälsningar,
Michael Jönsson (som är kass på meningsuppbyggnad;)
 
Senast ändrad:
Gunnlaug skrev:
Svar Ja!!! Det var en direkt fråga till dig Eva... Du skrev ju att du har brukat mailfunktionen när du fått oönskade/skitkommentarer under dina bilder...

Så min fråga igen... Fungerar/fungerar ej..?

OBS!!! Det omvända missbruket var inte direkt riktat till dig... utan bara en titt in i glaskulan...

Visst har de fungerat, om man vill vänta... ibland upp till ett dygn.
Och så lång tid är oacceptabelt när de gäller personangrepp.


Jag tänker inte yttra mej om missbruk, jag kan inte se in i glaskulan, och ärligt kan du?
 
emji skrev:
Vad är en kass bild?

Mitt bildseende har utvecklas väldigt mycket det första året och jag tror det likadant för väldigt många här på FS.

Om du ägnar en stund till de första bilder du visade här på FS gentemot bilder från senaste tiden, då kan vi samtliga se en utveckling.

Bilder som är "kassa" ägnar jag ingen tid till utan till de bilder som känns intressanta.
Däremot ger jag gärna tips på hur bilden kan i mina ögon "förbättras".
Varför lägga tid på en bild som du i förväg inte gillar. Det finns otroligt många bilder som känns intressanta om du tittar på bilden med båda ögonen....

Det finns inga dåliga bilder i mitt tycke, bara bilder du själv inte tycker om.

Många glada fotohälsningar,
Michael Jönsson (som är kass på meningsuppbyggnad;)

Bra skrivet Michael! :eek:)
 
Mattsen skrev:
"Makten åt betraktarna"??
Visst, men om "betraktarna" häver ur sig skit om bilderna så slutar det med att fotografen inte lägger upp några bilder längre....

Precis som Eva så har jag i diverse trådar med i princip samma innehåll som denna fört fram förslaget på en Ta-bort-knapp för "sjuka" kommentarer.
Och att rapportera en kommentar som man finner stötande fungerar inte, det tar för lång tid innan den tas bort (om nu crew har samma åsikt).

.

Helt klart så ska sk, "sjuka" kommentarer tas bort... men Jag tror inte att en godtycklig *gör-det-själv-knapp* är det bästa verktyget...
& om kommentarer är så pinsamt sjuk... ja då är det väl värst för den som kommenterat skulle jag tro... dvs, en sjuk kommentar (fri från vad allt vad konstruktiv bildanalys heter) som ligger till allmänhetens beskådan 24 h eller något mer, är väl bara pinsamt för den som kreerat skiten...
Min poäng & problemet som kan infinna sig med en *gör-det-själv-knapp... är att man kanske kan bli lite väl hemmablind ibland & därmed avlossa delete-fingret när någon/några kommenterat något som inte passar fotografens galosch...
 
jkene skrev:
Förut stod det väl någonting om att fotosidan inte är ett "webalbum" någonstans på menyn "Fotosidan".

Jag kan inte finna någonting nu om vem/vilka fotosidan är för.

Borde ni inte vara mer tydliga på denna punkt?

Följande text ligger på sidan som man kommer till när man blir medlem.

(http://www.fotosidan.se/cldoc/aboutcritique.htm)


Våra tankar om medlemmars gallerier
2004-03-10 Innan du börjar ladda upp dina bilder så kan det vara värt att läsa om våra tankar med bilderna medlemmar laddar upp. Kanske låter detta lite hårt men vi måste sätta vissa regler för att bibehålla kvaliteten på fotosidan.se.

Grundtanken med fotosidan.se är att det skall vara en samlingsplats för fotografer (avancerade amatörer, proffs eller kunskapstörstande nybörjare) där vi tillsammans bidrar med bilder och information som gör oss till bättre fotografer.

Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad men lite tänk är allt nödvändigt. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar.

Om du känner att detta INTE är vad du vill så rekommenderar vi MSN Foto.

Det bilder som jag själv laddar upp, är väl utvalda bilder som jag är stolt över, men som jag samtidigt är intresserad av att höra vad andra medlemmar tycker och känner när de ser dem. Gör likadant själv!

Bilderna som du laddar upp skall du ha tagit själv. Annars tappar det hela sin grundidé. Vill du diskutera andra fotografers bilder så får du göra det i forumen (där du kan länka till externa bilder. Alltså med en textlänk peka ut en bild på annan plats, dvs med htmlkod).

Likaså är kommentarsfunktionen inte ett diskussionsforum. Kommentarsfunktionen är till för att kommentera bilden, inte vare sig motivet eller fotografen. Men ta gärna upp en diskussion i forumet om du vill ta upp något till diskussion.

**

Efter att ha läst det vad är det som du tycker känns oklart?
 
"Man blir hångelsugen" var det en som skrev på en bild som jag la upp för länge sedan. På bilden var en 13-årig flicka.

Definitivt inget jag väntar på crew för. Eftersom det inte fanns en deletknapp för kommentarer så valde jag förstås att ta bort bilden.

Ett alternativ skulle kunna vara en "dölj"-knapp. Så att jag som fotograf skulle kunna dölja en kommentar som är kränkande tills crew har hunnit titta på den och godkänna eller ta bort den. Jag vet inte om det är möjligt rent tekniskt förstås. Bara en tanke.
 
Mari Lo skrev:
"Man blir hångelsugen" var det en som skrev på en bild som jag la upp för länge sedan. På bilden var en 13-årig flicka.

Definitivt inget jag väntar på crew för. Eftersom det inte fanns en deletknapp för kommentarer så valde jag förstås att ta bort bilden.

Ett alternativ skulle kunna vara en "dölj"-knapp. Så att jag som fotograf skulle kunna dölja en kommentar som är kränkande tills crew har hunnit titta på den och godkänna eller ta bort den. Jag vet inte om det är möjligt rent tekniskt förstås. Bara en tanke.

Jag håller fullständigt med dej!

Och allt är tekniskt möjligt, bara viljan finns. :eek:)
 
Gunnlaug skrev:
Min poäng & problemet som kan infinna sig med en *gör-det-själv-knapp... är att man kanske kan bli lite väl hemmablind ibland & därmed avlossa delete-fingret när någon/några kommenterat något som inte passar fotografens galosch...

Jag förstår din poäng. Den är det främsta argumentet mot en dylik knapp. Men bestämt tror jag att det är ett fåtal som skulle "missbruka" denna funktion, och de som gör det lär snabbt bli avslöjade genom att man (i varja fall jag) återvänder till en bild jag har komenterat som en sorts uppföljning.

En metod vore ju en "dölj-tills-vidare-funktion" (som någon skrev) för senare granskning av en moderator. Men detta innebär ju samtidigt att det måste finnas en grupp av frivilliga "kommentarsgranskare" eftersom det kanske skulle ge en orimlig belastning på crewn.
 
Mari Lo skrev:
"Man blir hångelsugen" var det en som skrev på en bild som jag la upp för länge sedan. På bilden var en 13-årig flicka.

Definitivt inget jag väntar på crew för. Eftersom det inte fanns en deletknapp för kommentarer så valde jag förstås att ta bort bilden.
Får man fråga hur gammal den som kommenterade var? Om 13-åringen inte såg ut att vara 13 och den som kommenterade var tonåring själv så är det väl inget fel alls. Moralpanik?
 
Bara för lite perspektiv. Just nu finns 1.408.140 kommentarer (alltså över en miljon kommentarer). Antalet rapporterade kommentarer är ytterst få. Max ett par om dagen.
 
ANNONS