Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nära på riktigt??

Produkter
(logga in för att koppla)

Pentapix

Aktiv medlem
Håller på att konvertera till digitalt. Idag plåtar jag mycket närbilder, ofta med bälg. Har Canon bälg i sitt sortiment? En annan fråga som då åxå blir aktuell är om något av Canons hus eller Nikons för den delen har spegeluppfällning?
Daniel

Bälg vet jag inte om canon har i sitt sortiment, har aldrig sett nån så det tror jag inte.

Spegeluppfällning har canon på de flesta hus som inte är rena amatörhus. Min 10D har spegeluppfällning, 20D likaså. 300D/350D tror jag saknar spegeluppfällning.

Extrema närbilder

Om du är ute efter att ta extrema närbilder så har Canon ebjektivet MP-E 65 som ger en avbildningsskala på 1:1-5:1 det saknar dock autofokus vilket man ändå inte använder vid närbildsfoto.

Tack för svaren. MPE 65 är ju en smidig lösning. Och spegeluppfällning verkar ju snarare vara standard på DSLR. På analoga var ju detta lyx-finess. Ack så bra.

Jag använder en Novoflexbälg ibland när jag fotar makro. Den har kontakter så att autofokus och annat fungerar med eos-systemen. Jag tror dock att Mp65 är lättare att få stabilt vid stora förstoringar än bälgsystemet.

ANNONS
Götaplatsens Foto