Annons

Närbildslinser

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Har hört att dessa är skit och att därför många fotoaffärer inte säljer dessa pga reklamationer. Dessutom så påstår dessa återförsäljare att kameran inte kan hitta rätt inställningar pga av distorsionen som uppstår pga den konvexa extra linsen. Någon som använder eller använt sig av dessa?
Jag förstår att de är betydligt sämre än mellanringar och riktiga makroobjektiv. Men jag är lite snål och det är stor skillnad på 400 kr på närbildslinser, 1000 kr för mellanring och 4000 kr för objektiv.

Bifoga gärna bilder när Ni använt er av dessa och vad skillnaden är och vilken typ av problem man kan få.

Nybörjaren

mvh

/Stefan R. Nilsson

hej jag är själv inne på o köpa såna linser och vad jag förstått så ska du ha flerelements diopters som alltså har dubbla glas (eller fler) för att få bättre kvalitet på bilderna..Canon har en typ som heter 4000D (tror jag) och nikons heter 5T 3T osv beroende på vilken styrka..

Tex skriver John Shaw i en av sina böcker att han använt diopters+tele för att ta bilder som hamnat på första sidan på stora naturhistoriska magasin osv (enligt honom själv då) då kan det ju inte bli alltför dåligt resultat tycker man :) vad gäller inställningar vet jag inte..kanske blir lite knasigt med AF? men ljusmätning och dylikt borde väl inte spela någon roll när linserna inte ens tar något ljus?

Sök på "försättslins" eller "närbildslins" så är det bara att beta av informationen.

Dessutom är det inte kameran som ska hitta inställningar utan fotografen, hur otroligt det än låter !

Jag köpte ett snorbilligt set från kaffebrus.com på kul för att testa. Det kom ett etui med 4 olika filter i styrkorna +1, +2, +4 och +jättemycket.
Lekte med dom och blev förvånad hur bra dom funkade. Satte den starkaste på 85 1,8 och med den fyllde en enkrona ut hela bilden som faktiskt blev bra. Använde en EOS 5D till provbilden som bifogas helt utan crop.
Duger till mina enkla macrobehov mer än väl.

Bilagor

• krona.jpg
    krona.jpg
    71.1 KB · Visningar: 234
En strömbrytare, också den utan crop från 5D.

Bilagor

• kontakt.jpg
    kontakt.jpg
    36.8 KB · Visningar: 234
ANNONS
Götaplatsens Foto