Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som testat Canon EF-S 60/2.8 ännu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stoffus

Medlem
Jag undrar om någon har testat nya Canon EF-S 60/2.8 ännu, och i så fall vad tycker ni om det?

Det går tydligen att beställa från fyndbörsen nu iaf.

Jag hade tänkt att använda det tillsammans med
300D. Främst för macro men även för porträtt.

Tror ni 60/2.8 är ett bra val eller skall man spara lite mer pengar och välja Canon EF 100/2,8 USM istället?

Enda nackdelen med ett 60mm macro, mot ett 100mm macro är det kortare arbetsområdet. Vid 1:1 (alltså vid närgränsen) skiljer det några cm, vilket kan vara viktigt om man ska fotografera skygga små insekter t.ex. Dessutom tycker jag att bakgrunden blir vackrare, ju längre macro man har, enklare att få till den bakgrund man vill ha kanske, för att ett längre har en snävare bildvinkel. Men jag tror nog Canons 60:a är Canonbra ;)

Jag tror också att 60/2.8 är en kanonglugg. Dessutom är den mindre och lättare än 100/2.8.

Enda nackdelen som jag ser det är att den inte är kompatibel med min framtida 3d....

Man kan ju hoppas.

Men tråkigt om man bytt sina dyra fina L-gluggar för fullformat till alla (det kommer väl fler?) EF-S gluggar.
Och sen lanseras 3d med 1,0 eller 1,3 crop och 12mb pixlar för 20000:-.

Ett DSLR som inte tar EF-S...

Nu blev det ett litet stickspår. Men jag är övertygad om att alla kommande DSLR med APS-C sensor har EF-S fattning. EF-S kan man ju inte införa på APS-H modellerna (1.3x) eftersom bildcirklen inte teckar så stor yta.

Slutsats.. byt inte bort dina L-gluggar..

Frågan är bara var Canon drar gränsen mellan "proffs" och "semi-proffs". Tror du att en ev. kommande 3d (modell som saknas idag jmf med analoga modeller) har 1,0 eller 1,3 sensor?

Jeppe skrev:

EF-S kan man ju inte införa på APS-H modellerna (1.3x) eftersom bildcirklen inte teckar så stor yta.

Kan och kan. Du får ju en "crop". Det finns ju folk som monterar småbildsoptik på ett mellanformatshus..
Men, som du skriver, det är långsökt.

Fördelen med 60mm är att den blir på APS-C det som motsvarar ett 100mm macro på fullformat.

Arbetsavståndet kanske inte är optimalt för insekter, men å andra sidan så blir det också en grym porträttglugg med den nya runda bländaren.

Känslan är ju ung som 85/1.8, kanske något tyngre. Hade jag inte redan haft ett Tamron 90 macro och ett 50/1.4 hade jag definitivt skaffat 60/2.8 macrot.

Gäller Canons rabbatprogram bara om man har 20D och 350D? Alltså inte för 300D? 450 kr tillbaks vore ju annars ganska trevligt.

karmak skrev:
Canon har ett rabatt program som bla innefattar just 60/2.8 macrot.
Köper man den den mellan 2005-03-15 och 2005-12-31 så får man 450kr tillbaka om man skickar in streckkoden.

http://www.canonextrapromotion.com/

Perfekt!! Jag har beställt denna glugg tillsammans med en 350D så jag väääntar tålmodigt på avin i brevlådan... och lite pengar tillbaka är ju aldrig fel :)

Slår ett slag för Fyndbörsen som säljer gluggen för ett mycket bra pris!!!

Damocles skrev:

... men å andra sidan så blir det också en grym porträttglugg med den nya runda bländaren.

Känslan är ju ung som 85/1.8, kanske något tyngre. Hade jag inte redan haft ett Tamron 90 macro och ett 50/1.4 hade jag definitivt skaffat 60/2.8 macrot.

Instämmer med föregående talare. Ska bli intressant att följa Canons marknadsföring av nya EF-S gluggar.
Mindre, lättare och billigare. EF-S här för att stanna?

Någon som har en uppfattning om skillnaden mellan 60/2.8 macrot och EF 50/2.5 Macro (förutom USM-motorn då...)? Det skiljer ju bara 10 mm i brännvidd. Är dessa 10 mm helt avgörande? Priset skiljer ju en hel del det med.

Stoffus skrev:
Gäller Canons rabbatprogram bara om man har 20D och 350D? Alltså inte för 300D? 450 kr tillbaks vore ju annars ganska trevligt.
Jag kollade precis med Canon och för att omfattas av kampanjen så måste man tydligen att ha köpt sitt hus (20D eller 350D) efter 050315 (igår alltså). Attans otur...

hmm, det var ju inte lika skoj, beställde en 350D för några veckor sen.
Kanske kan skicka med leveranskvitto istället då det ju blir efter 15:e :)

Klick-en skrev:
Någon som har en uppfattning om skillnaden mellan 60/2.8 macrot och EF 50/2.5 Macro (förutom USM-motorn då...)? Det skiljer ju bara 10 mm i brännvidd. Är dessa 10 mm helt avgörande? Priset skiljer ju en hel del det med.

EF 50/2.5 Macro ger "bara" 1:2 utan den specialla life-extender som finns att köpa till (med denna ger den 1:1)
EF 60/2.8 ger 1:1. Så ja, vill man ha 1:1 så skiljer det en del slantar ja.

karmak skrev:
hmm, det var ju inte lika skoj, beställde en 350D för några veckor sen.
Kanske kan skicka med leveranskvitto istället då det ju blir efter 15:e :)

Men du har väl bara beställt den.. inte köpt/betalat den. Butiken sätter garanterat leveransdatumet på kvittot..

Jag kollade precis med Canon och för att omfattas av kampanjen så måste man tydligen att ha köpt sitt hus (20D eller 350D) efter 050315 (igår alltså). Attans otur...
Skumt, för det står ju inget i villkoren om att du måste köpt ett hus inom de datumen. Därimot står det att du måste ha köpt produkten listad i foldern inom det datumen. 20D och 350D är dessutom inte listade i folder.

http://www.canonextrapromotion.com/terms.aspx

Inte heller i folder ska det anges när och om du har köpt en 20D eller 350D. Det enda jag undrar är hur man får tag i värdechecken som ska skickas in tillsammans med resten, eller om den finns med objektivet. Eller det kanske är så att värdecheckan skickas med husen köpta inom detta datum?

Senast ändrad:
Blä, jag snackade nyss med Canon, verkar som det bara är folk som köper de kamerorna nu, och häftet ligger med i kamerakartongen tydligen.

ANNONS
Götaplatsens Foto