Annons

Nån som testat i praktiken?

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_hansson

Aktiv medlem
Hur funkar det att ta en microdrive + digitalkamera genom flygplatsröntgen??
Risk för att bilder förloras?
-Är det bara hörsägen detta med att röntgen skulle kunna paja utrustning/sabba bildfiler?

Svar mottages gärna från nån med praktisk erfarenhet av detta.

ZoMbiE skrev:
-Är det bara hörsägen detta med att röntgen skulle kunna paja utrustning/sabba bildfiler?

Med cf-kort ät det ingen fara, och jag har för mig att de inte plockar ut t.ex bärbara datorer (som ju har hårddiskar liknade microdrive) ur väskorna när de ska röntgas. Så jag tror att det är riskfritt. Ring Arlanda, de har säkert korrekta uppgifter.

Det ska, efter vad jag har förstått i diskussioner om sådant här på diverse forum, inte vara några som helst problem. Skulle du ändå vara orolig över att få grejerna röntgade (vilket du inte kommer undan om du ska flyga, alternativt skicka grejer med flyg) så se till att ta det som handbagage och inte genom bagageinlämningen. De har starkare röntgenapparater för de incheckade väskorna om jag inte missminner mig alldeles.

Men varför skulle det innebära några problem egentligen? Tänk bara hur många som har med sig sina bärbara datorer på resor, alla dessa affärsmän som har hyperviktiga filer på sina datorer. Datorer som har hårddiskar som sparar ner information på ett likadant sätt som en microdrive gör...

Själv har jag flugit med min A2'a med två CompactFlash-kort, ingen bild försvann och ingen bild blev knas heller...

Tror du kan vara lugn. :)

Har rest inrikes med min Dimage 7Hi och 1Gb microdrive
flera gånger utan några som helst problem.
Kameran i handbagaget varje gång genom röntgen.
Inga dataförluster någon gång.

ZoMbiE skrev:

Precis som för vanlig film, enstaka röntkningar (heter det så?) är inget problem men ska du tex flygluffa i USA och därmed flyga 10 gånger bör du skaffa en blypåse och det av ytterligare en anledning: bakgrundsstrålningen som är oerhört mycket högre på 10000m. För några år sedan fanns det laptops som inte hade hårddisk utan använde, just det, flashminnen istället. Dom gillade inte att flyga utan kraschade frekvent.

Flygplatspersonalen gillar inte blypåsarna så dom öppnar dom för att kolla vad som är inuti. Det får dom gärna göra.

Har flugit en hel del med min microdrive det senaste året, funkar fortfarande finfint (peppar, peppar)..

Det jag har läst tidigare är att digitala media inte alls ska vara känsliga för röntgenstrålar. Officiell information finns via www.lfv.se bla.

När det gäller blypåsar plockar inte personalen vanligen ut dom för handinspektion utan försöker istället kräma på för att se igenom, leder till högre stråldos för filmen i påsen.

mvh

Johan

Re: Re: Nån som testat i praktiken?

o-laser skrev:
Precis som för vanlig film, enstaka röntkningar (heter det så?) är inget problem men ska du tex flygluffa i USA och därmed flyga 10 gånger bör du skaffa en blypåse och det av ytterligare en anledning: bakgrundsstrålningen som är oerhört mycket högre på 10000m. För några år sedan fanns det laptops som inte hade hårddisk utan använde, just det, flashminnen istället. Dom gillade inte att flyga utan kraschade frekvent.

Flygplatspersonalen gillar inte blypåsarna så dom öppnar dom för att kolla vad som är inuti. Det får dom gärna göra.

Korrigerar mig själv:

De datorer som kraschade gjorde det på grund av bakgrundsstrålningen och inte pga röntgen. Anledningen var att de alltid var på och lagrade alla data i RAM inte flashminnet som jag felaktigt skrev. Tydligen är RAM känsligare för strålning.

Vidare, jag jag läst på med om de nya flygplatsröntgen och dom är numera så starka att trots att det står att dom är filmsäkra faktiskt skadar analog film. (blir vit dimma om filmen är snabb eller om den röntgas flera gånger. Hittade en lathund: Det BÖRJAR synas dimma på en ISO1600 film efter en röntgning, ISO800 kräver två passager för samma skada, ISO400 4 passager osv. Förutsätter givetvis att operatören inte stannar bandet för att kolla närmare på kameran.

Mer info och bildexempel från Kodak: http://www.kodak.com/global/en/service/tib/tib5201.shtml#SEC5

Däremot ska man visst akta sig för metalldetektorerna, speciellt den handhållna som kan komma mycket nära. Ha inte minneskort i fickorna alltså.

Så själva flygplatsröntgen ska vara ok men strålningen på 10000 meter är en risk. Jag antar att eventuella fel som uppstår i värsta fall kan fixas genom att formattera om flashkortet men de flesta småfel som uppstår inte blir synliga på då det hamnar i en bild, kanske några pixlar får fel färg.

Re: Re: Nån som testat i praktiken?

o-laser skrev:

Inte för att vara petig nu men...
...även en vanlig handbagageröntgen lyser genom en blypåse för fotoändamål..
Man ser tydligt konturerna av fimlkasetter etc i påsen.

Re: Re: Re: Nån som testat i praktiken?

o-laser skrev:
Vidare, jag jag läst på med om de nya flygplatsröntgen och dom är numera så starka att trots att det står att dom är filmsäkra faktiskt skadar analog film.

Mer info och bildexempel från Kodak: http://www.kodak.com/global/en/service/tib/tib5201.shtml#SEC5

Och så läser vi innantill... (det var du som gillade att märka ord eller hur??)

...och konstaterar att vad de varnar för är röntgen för incheckat bagage.
Samt att de rekommenderar att man tar med sig filmen som handbagage eftersom det är en mycket lägre intensitet i strålningen på handbaggageröntgen.

LFV kallar ingen av sina anläggningar för kontroll av incheckat bagage för filmsäkra. De avråder från att packa film i incheckat iom att den röntgenstrålning som förekommer är på ett mycket brett spektrum och skadar film.

De rekommenderar att man bär ombord bagaget.

Re: Re: Re: Re: Nån som testat i praktiken?

Johan Okker skrev:
Och så läser vi innantill... (det var du som gillade att märka ord eller hur??)

...och konstaterar att vad de varnar för är röntgen för incheckat bagage.
Samt att de rekommenderar att man tar med sig filmen som handbagage eftersom det är en mycket lägre intensitet i strålningen på handbaggageröntgen.

LFV kallar ingen av sina anläggningar för kontroll av incheckat bagage för filmsäkra. De avråder från att packa film i incheckat iom att den röntgenstrålning som förekommer är på ett mycket brett spektrum och skadar film.

De rekommenderar att man bär ombord bagaget.

I mitt inlägg ovan (det föll bort en rad men det framgår ändå, klippte och klistrade fel) skrev jag att röntgen var ok men inte för analog film.

Skrev LFV något om bakgrundsstrålningen och flashkort? Deras websajt verkar vara nere. Det verkar vara svårt att hitta någon ny information om detta.

Jag var ute och flög och "något hände" bilderna försvann inte men bilder tillkom, tullgubbarna hade plåtat varandra :) (nävars - skämt) Jag var nyligen på resa till Kanada via USA,och då var man tvungen att passera alla säkerhetskontroller inkl hämta ut väskorna även om vi bara skulle passera New York till Toronto/kanada, Jag hade Compact flash kort med bilder på i hand bagaget och detvar inga problem. Hade också min analoga digitalkamera + filmer i handbagaget utan problem, däremot var det på ett ställe som en säkerhetskontroll plockade ut alla mina kamera delar och spred dem över ett bord, och tittade och vred och mecklade på grejerna, och höll upp blixten, och jag sa "it is a flash" aha ok, sa dom precis som de aldrig sett en extern blixt, sen blev de nyfikna på mitt bordsstativ som tydligen pep i utrustningen så de körde en "krutdamms kontroll" så efter 10 min fick jag lägga ner alla grejer bara för att sedan veta att planet blev inställt och vi fick gå tillbaka och åka dagen efter med ett annat plan :)

Som någon sa innan microdrive är hårddiskar precis som alla andra..

ANNONS