Annons

Nackdel med låga ISO-tal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Jag har sedan jag började fotografera med min systemkamera hela tiden haft som huvudregel att alltid ha så låga ISO-tal som möjligt. Nu har jag börjat fundera på om det finns några nackdelar med det? Tanken slog mig när jag fotade rörliga människor med ISO-200 och slutartid 1/160. Är det bättre att välja lite högre ISO-tal och lite längre (kortare?) slutartid? Får man med mer detaljer i bilden då? Jag klarar ju hålla kameran skakfri ner till c.a. 1/25 och få skarpa bilder, är det bättre höja ISO-talet och köra 1/25?
 
Jag har sedan jag började fotografera med min systemkamera hela tiden haft som huvudregel att alltid ha så låga ISO-tal som möjligt. Nu har jag börjat fundera på om det finns några nackdelar med det? Tanken slog mig när jag fotade rörliga människor med ISO-200 och slutartid 1/160. Är det bättre att välja lite högre ISO-tal och lite längre (kortare?) slutartid? Får man med mer detaljer i bilden då? Jag klarar ju hålla kameran skakfri ner till c.a. 1/25 och få skarpa bilder, är det bättre höja ISO-talet och köra 1/25?

Du nämner inte någon blixt, räcker ljuset till ? Alltså människor i rörelse, prova iso400 och den första slutartiden 160 dels sekund, vill du att människorna pga rörelse ska bli diffusa på bilden minskar du slutartiden.
 
Nackdelen är ju den du redan nämner, att du riskerar att få rörelseoskärpa i bilden. På de flesta moderna systemkameror är det inga problem att skruva upp iso utan att riskera alltför mkt brus.

Vid stillastående motiv är det ju lika bra att försöka hålla iso så lågt som möjligt, men om motivet rör sig föredrar jag helt klart brus framför rörelseoskärpa. 1/160 är inte en särskilt kort slutartid vid rörliga motiv så i ditt fall hade jag helt klart skruvat upp isot så man kan frysa rörelser ordentligt.
 
Ni menar säkert rätt men ni skriver lite baklänges. T.ex. är 1/25 s (=40ms) en längre tid än 1/160 s (=6,25ms).
Är det människor i rörelse så är det bra att välja en kortare tid för att få dem skarpa. Sen kan man ju panorera för att delvis motverka det. Brännvidd och avstånd spelar in också. Hur många graders vridning du behöver göra under exponeringstiden - eller om du inte vrider dig, hur många grader de förflyttar sig i sidled. (Jag kanske beskrev det krångligt, hoppas det går fram.)
Det jag tänkte komma till är att du provar och ser hur det blir. Är du noggrann så gör ett schema och kör. Prova inte bara små skillnader utan ta i lite så du ser vartåt det tar vägen när man tar ut svängarna. Med egen praktik får du en långt bättre känsla för det än att bara läsa på.
Mycket nöje!
 
Nackdelen är ju den du redan nämner, att du riskerar att få rörelseoskärpa i bilden. På de flesta moderna systemkameror är det inga problem att skruva upp iso utan att riskera alltför mkt brus.

Vid stillastående motiv är det ju lika bra att försöka hålla iso så lågt som möjligt, men om motivet rör sig föredrar jag helt klart brus framför rörelseoskärpa. 1/160 är inte en särskilt kort slutartid vid rörliga motiv så i ditt fall hade jag helt klart skruvat upp isot så man kan frysa rörelser ordentligt.

Det är något åt det här hållet jag undrar också. Hade kameran på auto idag. Människor gick olika snabbt. I 1/160 var vissa av dom ändå suddiga fast bekgrunden var skarp. Hade samma slutartid med högre ISO frusit dom, eller enbart annan slutartid som fryser dom?
 
Ni menar säkert rätt men ni skriver lite baklänges. T.ex. är 1/25 s (=40ms) en längre tid än 1/160 s (=6,25ms).
Är det människor i rörelse så är det bra att välja en kortare tid för att få dem skarpa. Sen kan man ju panorera för att delvis motverka det. Brännvidd och avstånd spelar in också. Hur många graders vridning du behöver göra under exponeringstiden - eller om du inte vrider dig, hur många grader de förflyttar sig i sidled. (Jag kanske beskrev det krångligt, hoppas det går fram.)
Det jag tänkte komma till är att du provar och ser hur det blir. Är du noggrann så gör ett schema och kör. Prova inte bara små skillnader utan ta i lite så du ser vartåt det tar vägen när man tar ut svängarna. Med egen praktik får du en långt bättre känsla för det än att bara läsa på.
Mycket nöje!

Visste ej vinkeln påverkade. Logiskt. Dom rör sig ju snabbare utmed kanterna än i mitten pg.a. vidvinkeln.
 
...Hade samma slutartid med högre ISO frusit dom, eller enbart annan slutartid som fryser dom?
Ändrad ISO påverkar i sig inte rörelseoskärpan. Endast slutartiden (tiden som slutaren är öppen och under vilken du själv och motivet hinner flytta sig lite). En kortare slutartid kräver något annat "i utbyte" för en korrekt exponering. Högre ISO eller mer öppen bländare. Om bara tiden kortas men varken bländare eller ISO ändras (i manuellt läge) så blir det i stället underexponerat (en mörkare bild).
 
Kortare slutartid eller blixt fryser. Högre ISO ger kortare slutartid (vid samma bländare). Vid sport brukar man försöka ha kortare slutartid än 1/640 för att kunna frysa.
 
Instämmer med tidigare skribent - prova!

Det är slående hur mycket ljusförhållandena spelar in.

Om du fotar inomhus i ljuset av adventsstaken och blir tvungen att välja mellan 1/30 och ISO 1600 och 1/60 och ISO 3200 så kommer du se märkbart mer brus i ISO 3200 bilden.

Om du däremot går ut en solig sommardag och jämför en bild på ISO 100 och 1/100 med en bild som är tagen på ISO 800 och 1/800 så kommer bruset inte ha ökat så mycket som man kan tro.

Ju ljusare det är, desto mindre skillnad blir det mellan ISO-stegen. Ju högre upp i ISO-skalan, desto större skillnad ger stegen. Så upplever i alla fall mina ögon det.

Så vilket ISO du skall välja beror väldigt mycket på situationen. Fotar du t ex fåglar så gäller det att dra upp ISO rejält för att få en skarp bild eftersom du måste han en riktigt kort tid för de små rackarna rör sig hela tiden.

Fotar du däremot julgranen så gäller det att hålla kameran still och välja så lågt ISO som möjligt.

Rörliga människor, då skulle jag nog vilja ha kortare tid än 1/160 och därför höja ISO tills du kommer till åtminstone 1/250. Springer personerna och flaxar med armarna, ja då behöver du ännu kortare tider.

Allt detta sagt med tanke på att man vill ha en bild där motivet är skarpt. Sedan finns det förstås situationer där man vill använda en lång slutartid för att uppnå en viss effekt.
 
Vill bara tillägga att det inte bara är bruset som blir värre vid ökat ISO (ökad signalförstärkning). Bland annat färgdjup och kanske viktigast - dynamiskt omfång - försämras när man skruvar upp ISO.
Så för egen del gäller alltid så lågt ISO som möjligt. Sen måste man naturligtvis ha tillräckligt kort slutartid för att undvika rörelseoskärpa och en bländarinställning som ger det skärpedjup man eftersträvar (eller måste ha).
Anders W
 
Jag har sedan jag började fotografera med min systemkamera hela tiden haft som huvudregel att alltid ha så låga ISO-tal som möjligt. Nu har jag börjat fundera på om det finns några nackdelar med det? Tanken slog mig när jag fotade rörliga människor med ISO-200 och slutartid 1/160. Är det bättre att välja lite högre ISO-tal och lite längre (kortare?) slutartid? Får man med mer detaljer i bilden då? Jag klarar ju hålla kameran skakfri ner till c.a. 1/25 och få skarpa bilder, är det bättre höja ISO-talet och köra 1/25?

dagens Canon SLR kameror ger ett signal/brusförhållande mellan 100 och 400iso som är väldigt likt, du kan använda tex Canon med samma resultat på 400 iso som 100 iso eftersom det dynamiska omfånget inte skiljer nämnvärt i Canon kamerorna från 100 iso upp till 400 iso, 400iso innebär att du ka välja 2 stegs kortare slutartid än vid 100iso med likvärdigt resultat vad det gäller dynamiskt omfång som styrs av signal/brus förhållandet.
Med Nikon är det lite annorlunda, 100iso medför ett större dynamiskt omfång än vad 400iso kan ge dvs att kunna återge kontrastrika motiv från djup skugga till det ljusaste högdager i ett motiv, här skiljer det 1,5-2 steg .Nikon har 14 stegs DR vid 100iso och ca 12 steg vid 400iso
Så det beror på vilken kamera du använder, Canon har ca 11 steg DR rakt över från 100-400 .
Nikon med Sony sensor har ca 14 steg dynamiskt omfång vid 100iso och ca 12 steg vid 400iso.
 
Det är något åt det här hållet jag undrar också. Hade kameran på auto idag. Människor gick olika snabbt. I 1/160 var vissa av dom ändå suddiga fast bekgrunden var skarp. Hade samma slutartid med högre ISO frusit dom, eller enbart annan slutartid som fryser dom?

ISO som sådant fryser inga rörelser, det gör slutartiden. Men med högre ISO så kan du ju använda kortare slutartid. Eller mindre bländaröppning.

Det låter som att du behöver läsa på och förstå "exponeringstriangeln". Det finns ju bara tre saker som påverkar hur ljus en bild blir i slutänden: slutartid, bländare och ISO. Alla tre påverkar dessutom andra saker. Slutartiden påverkar rörelseoskärpa och skakningsoskärpa. Bländare påverkar skärpedjup. ISO påverkar brus. Bland annat. Du vill ju ha bilden i en viss ljushet. Då kan du använda många olika kombinationer av slutartid, bländare och ISO för att få den så ljus. Varje kombination får då även andra effekter på bilden vad gäller t.ex. rörelseoskärpa, skärpedjup och brus.
 
ANNONS