Annons

Namn vid bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

NixXxoN

Aktiv medlem
Jag blev lite fundersam på det. En av mina bekanta var med i Rikstäckande TV (morgonprogram, inte nyheter) och då visades 2 bilder upp som jag tagit men inget på vem som tagit bilderna. Ska de inte göra det eller? Ta betalt för visning av bilderna kommer jag inte göra då de bad min kompis som i sin tur bad mig om några bilder men jag blir lite irriterad att de inte la ut vem som tog bilderna trots att det stod i mailet som skickades till de som gjorde programmet.

Klart att ditt namn skulle ha visats på något sätt. En miss av dom. Skicka dem ett vänligt mail så de vet att de missade.

Jag har haft samma problem med SVTs Rapport. Enligt de prislistor för filmare som de hänvisar till ska ange namn (enligt god sed). De gör också det ibland.

Skicka en faktura. Det lär finnas många sådana här fall. Kolla gärna med Staffan Teste.

Namnet med-basta!

Klart att namnet ska vara med.
Annars kan ju annan stackare få skulden för bilden.
Nä allvarligt skojat så ska man kräva minst dubbelt arvode om namnet inte är med.
Arvode ska alltid utgå. Även pm du gett bilden till en kompis så är det ändå företaget som väljer att publicera och då är de också beredda att betala enligt avtal.
Stå på dig!!!!!!

några av mina polare hade en cykelrelaterad bild som buspojkarna till programledare för High Chaparal (kanal 5) hade tagigt med i sitt program, helt utan förvarning. visst blev man rätt fövånad när man upptäckte det. Tydligen så kontaktade dom kanyl 5 och det slutade med att dom fick en hel den cash för det.. (som betalade en del av deras Åreresa ;D)

TV4 speciellt, är något av experter på att utelämna s.k "byline" under bilder.

Jag vet inte om de fullkomligt skiter i det, och hoppas på att bildsäljaren enbart skickar faktura för 1 publicering. TV4 känner väl till att byline SKALL vara med.

Har du sålt en bild till TV3, TV4 eller SVT och dom utelämnar byline - skicka då en faktura som motsvarar 2 publiceringar.

Jag råkade ut för detta för ett antal år sedan, när jag var ute och fota lokalt för tidningen arbetet. Utan att dom meddelat mig, så hade dom sålt mina bilder till pressens bild (bra iof - fast helt utan lov). På morgonen dök mina bilder upp i nyhetsmorgon under ett gäng gånger. Helt utan byline och helt utan att dom hade tillstånd att publicera bilderna.

Jag kan säga att det blev ruskigt dyrt i slutändan för arbetet - där slutbeloppet handlade om femsiffriga belopp.

Till sist. Byline är viktigt för dig som fotograf ur flera aspekter. Dels kan det hjälpa dig vid vidareförsäljning (händer mig så gott som veckoligen), dels ger det en som fotograf ett namn utåt. Sånt är jätteviktigt. Än viktigare om man har fotografering som sin huvudsakliga inkomst.

Vattenstämpel?

Finns det inget "datageni" som kan kläcka en elektroniskt vattenstämpel som aktiveras efter en användning tex med texten:
-Denna bild är stulen av John Doe", ja man ska naturligtvis ha sitt eget namn där iställer för John Doe, tvärs över bilden.

Re: Vattenstämpel?

LittleCapa skrev:
Finns det inget "datageni" som kan kläcka en elektroniskt vattenstämpel som aktiveras efter en användning tex med texten:
-Denna bild är stulen av John Doe", ja man ska naturligtvis ha sitt eget namn där iställer för John Doe, tvärs över bilden.
Tämligen omöjligt eftersom dagens bildformat bara är en samling "dumt" data som ska tolkas. Digitalt kan ju data mångfaldigas utan någon som helst kvalitetsförlust och därför finns ingen skillnad mellan original och kopia.

Eftersom bilddatat är "dumt" måste ett program tolka det för att den ska kunna visa en bild. Hur ska programmet veta vad som är en kopia och vad som är ett original? Det är ju ingen skillnad. För att det ska funka som du nämner ska programmet ändra i bilddatat på något sätt efter första visningen så att kopian blir annorlunda. Då skapar man bara ett program som visar bilden UTAN att ändra i bilddatat.

Det finns en massa smarta system för att försöka skydda material, men jag är rädd för att de alltid kommer att gå att knäcka. Det ligger lite i sakens natur. På samma sätt som du har mycket svårt att skapa ett helt inbrottssäkert hus.

Vad som förbryllar mig mest är att ni lyckas se när er bild visas i tv. Eller inte bara i tv, utan varsomhelst.

Om jag, mot all förmodan, skulle få en bild visad på tv så skulle jag aldrig se det om ingen berättade att bilden skulle vara med i ett reportage på den kanalen, vid den tiden.

Hur lyckas ni? Ren tur?

Man (jag) borde (skulle) bli ganska glad ifall en kanal visade bilden i rutan, eftersom oftast så vet de vad som gäller. En tvkanal kanske inte jäklas och trilskas när man skickar en faktura heller och man kan begära rätt mycket pengar.

Är det så?

Theres no god guys out there

Få betalt utan minst en påminnelse och oftast med hot om indrivning är ovanligt.
Betalningsmoralen i mediabranschen har sjunkit dramatiskt från en redan låg nivå.

Re: Theres no god guys out there

LittleCapa skrev:
Få betalt utan minst en påminnelse och oftast med hot om indrivning är ovanligt.
Betalningsmoralen i mediabranschen har sjunkit dramatiskt från en redan låg nivå.

Jag har hittills under 12 år som frilans inte behövt skicka en enda påminnelse. De jag jobbar med sköter sig bra.

SVT svarade mig med en förslag på uppgörelse istället för att vilja betala hela fakturan.

En sån tur du haft

men har du fått betalt enligt SJF:s freelancelista?
Inte har du väl fått betalt efter 10 dagar som alla kräver av dig utan i bästa fall i slutet av månaden eller månaden efter för att räkningen inte kommit före den 21 eller så.

Re: En sån tur du haft

LittleCapa skrev:
men har du fått betalt enligt SJF:s freelancelista?
Inte har du väl fått betalt efter 10 dagar som alla kräver av dig utan i bästa fall i slutet av månaden eller månaden efter för att räkningen inte kommit före den 21 eller så.

Jag får bra betalt och i rätt tid. Nu i december är det t o m så att en del kunder är väldigt måna om att få betala innan nyår, även om fakuran skickas dagen innan... :)

Allt handlar om vad man har för kundrelationer.

ANNONS
Götaplatsens Foto