TV4 speciellt, är något av experter på att utelämna s.k "byline" under bilder.
Jag vet inte om de fullkomligt skiter i det, och hoppas på att bildsäljaren enbart skickar faktura för 1 publicering. TV4 känner väl till att byline SKALL vara med.
Har du sålt en bild till TV3, TV4 eller SVT och dom utelämnar byline - skicka då en faktura som motsvarar 2 publiceringar.
Jag råkade ut för detta för ett antal år sedan, när jag var ute och fota lokalt för tidningen arbetet. Utan att dom meddelat mig, så hade dom sålt mina bilder till pressens bild (bra iof - fast helt utan lov). På morgonen dök mina bilder upp i nyhetsmorgon under ett gäng gånger. Helt utan byline och helt utan att dom hade tillstånd att publicera bilderna.
Jag kan säga att det blev ruskigt dyrt i slutändan för arbetet - där slutbeloppet handlade om femsiffriga belopp.
Till sist. Byline är viktigt för dig som fotograf ur flera aspekter. Dels kan det hjälpa dig vid vidareförsäljning (händer mig så gott som veckoligen), dels ger det en som fotograf ett namn utåt. Sånt är jätteviktigt. Än viktigare om man har fotografering som sin huvudsakliga inkomst.