Annons

Nef säkert för framtiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Ni som kör med raw format, eller nef som det heter på nikonspråk. Bränner ni ner dessa filer till cd eller motsvarande? Eller konverterar ni till något annat format först? Känns ju inte som att nef formatet är särskilt framtidssäkert, tif eller jpg lär ju hålla lite längre, fast då är det en procedur till att konvertera alla bilderna innan bränning.

Hur gör ni?
 
Jag är helt övetygad att alla vettiga fotoprogram (framför allt Nikons) kan läsa .nef om 10-15 år.

Jag bränner ner bilderna på DVD skivor som backup men funderar på att skaffa en 300GB extern disk för backup av foton.
 
starnut skrev:
Känns ju inte som att nef formatet är särskilt framtidssäkert, tif eller jpg lär ju hålla lite längre, fast då är det en procedur till att konvertera alla bilderna innan bränning.
Med rätt program är det knappast besvärligt att konvertera stora mängder, även om resultatet kanske inte blir optimalt för varje individuell bild. Men att NEF skulle vara mindre "framtidssäkert" än andra bildformat håller jag inte riktigt med om. Ja, färre programvaror kan hantera dem än tex TIFF eller JPEG.

Det finns fria program som kan läsa NEF och åtminstone ett, dcraw, som jag har källkoden till. I värsta fall får jag kompilera om det för den nya plattformen. Det får jag göra med libjpeg eller libtiff också, så skillnaden är inte så stor.

Jag tror inte heller att Adobe, Jasc eller någon annan av de stora tillverkarna av programvara skulle ta bort stödet för NEF i framtiden och inte heller att Nikon skulle vägra låta andra implementera det. Det skulle allvarligt skada deras kundrelationer genom att slå undan fötterna på trogna kunder som använder deras utrustning.

Personligen bränner jag ned NEF. Men har jag gjort justeringar och bara sparat som JPEG sparar jag dem också.

Jag skulle säga, gör vad du känner dig bekväm med. Jag vågar lita på att jag kan konvertera NEF om tio, tjugo eller femtio år. Jag kan kompilera program. Vet man inte hur man gör lovar jag att det finns någon annan som vet hur man gör. Bränn ned källkoden till dcraw på alla dina skivor med NEF:ar om du är nervös. Den tar några kilobyte i plats.
 
Det var ju skönt att höra era åsikter, tror jag bränner ner de orörda neffarna då, så får vi se vad som händer i framtiden.
 
Påminn mig om att flytta långt bort bara utifall att du skulle komma springande med en yxa om tjugo år för att ge betalt för dåliga råd...
 
Så länge man kan få tag på en C-kompilator är det inga problem att konvertera sina nef-bilder. Dave Coffin har skrivit ett program, dcraw, som kan konvertera från diverse olika rå-format, bl.a. nef. Programmet är helt fritt och källkoden finns tillgänglig. Programmet presterar bra, somliga anser till och med att det är bättre än många kommersiella program. Jag har testat det, och det funkar mycket bra. Dock har jag inte gjort några noggrannare jämförelser med andra program.

Programmet finns på:

http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/
 
The Ghost skrev:
Gå in och kolla på Adobes hemsida och ladda ner DNG progamet (digitalt negativ)

http://www.adobe.com/products/dng/main.html
DNG är ett bra initiativ men ett litet varningens ord. I dagsläget känner jag inte till något program du kan få källkoden till som kan läsa DNG. Det betyder att du potentiellt har ett sämre format än NEF, i aspekten "framtidssäker", trots att specifikationen är öppen. Det är trots allt svårare att implementera något än att bara kompilera källkod.

Så innan det finns fler varianter och helst åtminstone en hyffsad open-sourceversion så håller jag mig från att råda folk att använda DNG.

Sedan är det långt från oproblematiskt att få hem just DNG Converter. Jag har inte lyckats än trots att jag är en "Adobe customer" med inloggningsmöjlighet på deras sida. Man slängs fram och tillbaka mellan HTTP- och HTTPS-servrar men utan resultat. Jag har läst om flera andra som har samma problem. De andra sakerna däremot går fint att ladda hem. Om Adobe ska få större acceptans för denna standard måste de förenkla förfarandet avsevärt för användarna. Jag frågar mig vad vitsen är att sampaketera det med Camera RAW-pluginen? DNG Converter ska ju enligt uppgift vara fri och gå att köra separat.

Men får du ner DNG Converter och har mer förtroende för den än för dcraw så tänker jag inte opponera mig. Det är ju trots allt bara tiden som kan utvisa hur det kommer att bli.
 
Under åttiotalet var Word Perfect den ledande ordbehandlaren för PC. Funderar på om `dess filer kan läsas idag och var jag får tag i en 5,25 tums diskettläsare?
 
Michael Riechmann skriver följande i sin rescension av DNG på Luminous Landscape:
For now I am following Adobe's advice not to delete my original raw files that are in the camera maker's format.
Sedan bör man betänka det som står på sista skärmdupmen på denna sida. Det är något som jag tog upp i en annan tråd, nämnligen DNGs möjlighet att spara en bild i "demosaiced form", dvs inte som bilden ser ut från sensorn utan som vi vill se den. Om man väljer att spara bilden i detta delformat av DNG säger konverteraren alltså:
The image data is stored in an interpolated ("demosaiced") format. This can be useful if a camera's particular mosaic pattern is not supported by your DNG reader.
Nu tror jag inte att DNG-läsarna kommer att sluta supporta vissa format som DNG-konverteraren klarar av men det är ingen omöjlighet eftersom DNG-specifikationen inte kräver att DNG-läsare ska klara av alla delformat som kan komma att skapas och folk kan skapa egna DNG-delformat om de har udda sensorer.

Sparas bilderna i "demosaiced form" har du i princip en TIFF-bild och eftersom interpoleringen från sensorn är gjord har du, om det rör sig om en sensor av bayertyp, gjort en operation du inte kan vända på. Eventuellt har data gått förlorad och eventuellt skulle konverteringen kunna ha gjorts på bättre sätt. Flera eventuellt, men är man, till skillnad från mig, superpetnoga så är det skillnad.

Tolka inte detta som att jag totaldissar DNG eller avskyr Adobe. Tvärtom tycker jag mycket bra om dem och deras initiativ, exempelvis PDF var ett genidrag som jag är mycket positivt till. Jag vill bara höja varningens finger så att man inte rusar in i något utan att ha fått alla korten på bordet.

Någon som har fått hem DNG Converter för PC/Win från någon annan sajt än Adobes och kan berätta var? Eller skicka mig filen om det inte strider mot något licensvillkor? Jag skulle hemskt gärna vilja se vad det är för något och vad den kan prestera.

Roland Magnusson (RolandM) skrev:
Under åttiotalet var Word Perfect den ledande ordbehandlaren för PC. Funderar på om `dess filer kan läsas idag och var jag får tag i en 5,25 tums diskettläsare?
Angående Word Perfect så har jag det på min dator och det funkade bra under XP. Tror dock att installationsdisketterna gick sönder (avmagnetiserades) för många år sedan så jag ska inte slarva bort denna installation (det är andra gången jag kopierat över den när jag uppgraderat dator). Jag tror även att Word klarar av att läsa mina gamla WP-filer. En 5 1/4" finns såväl på min 286 som min 486 som även de rullar. Jag tar konsultarvode för att konvertera dina filer, Roland! :-D

Skämt åsido, det är klart att det är ett problem med filformat och lagringsmedia. Ett råd är att ständigt uppgradera och spara om. Jag kopierade över alla mina 5 1/4" till 3 1/2". Sedan till QIC-80-band, sedan till CD. Just nu är projektet att bränna mina CD till DVD. Varje gång städar man lite, men som princip sparar jag allt. Är man rädd om det så...
 
The Ghost skrev:
PÅ ett seminarium på fotomässan i Sollentuna sa Adobe att det var en öppen källkod för alla tilverkare.
Då tror jag personen där pratar i nattmössan. Tittar man på länken du skickade så finns specifikationen för DNG allmänt tillgänglig men inte källkoden till det program eller bibliotek som gör konverteringen. Mig veterligen har inte Adobe släppt källkod till något av sina program, även om de är mycket duktiga på att släppa fin dokumentation. Det ska de ha heder för.

Men för många (icke-programmerare) är distinktionen mellan dessa två oklar och då tror jag det är lätt med missförstånd, speciellt om den som håller i seminariet inte själv är så tekniskt bevandrad eller råkar lägga presentationen på en förenklad nivå. Technobabble är ett stort problem, tro mig, jag lever i den världen och ändå har man svårt att förstå kollegorna ibland.

Men jag kan ha fel, bara för att jag inte hittat källkoden till konverteraren (jag har ju inte ens fått ned konverteraren) så betyder det ju inte att den inte finns. Dock så har alla försöka att finna mer om DNG hänvisats tillbaka till just den sidan som du nämnt och som också verkar vara den enda officiella.
 
maxzomborszki skrev:
Någon som har fått hem DNG Converter för PC/Win från någon annan sajt än Adobes och kan berätta var?
Jag har laddat hem den minst tre gånger utan problem. Kolla i din brevlåda, jag skickade programfilen. Det behövs inget annat än den, det är ett sånt där trevligt litet program som inte ens har någon installerare.

Wordperfect vill jag minnas var ett väldigt trevligt filformat eftersom det byggde på taggning i stil med sgml/html. Även om man saknar programvara avsedd för läsning av formatet så är det ju avkodningsbart till och med av en människa.
 
jimh skrev:
Jag har laddat hem den minst tre gånger utan problem. Kolla i din brevlåda
Stort tack. Jag undrar vad de har gjort för fuffens. Vare sig Firefox eller IE funkar det med. Man får upp en inloggningsruta för just denna fil, men inte för de övriga på sidan. Med FF händer absolut ingenting och med IE slängs man runt i den oändliga loopen. Då slog jag ändå av så mycket säkerhet jag kunde i båda webbläsarna till slut, utan resultat. Förstår inte varför de ska vara så struliga med något som ändå ska vara "fritt". Nåväl, någon har tänkt till för mycket...

Nu får jag testa och leka.

Wordperfect vill jag minnas var ett väldigt trevligt filformat eftersom det byggde på taggning i stil med sgml/html. Även om man saknar programvara avsedd för läsning av formatet så är det ju avkodningsbart till och med av en människa.
Jo, det är visserligen binärdata för taggarna och ett stort huvud i mina dokument med lite (troligen formattering) men själva texten framgår klart och tydligt.

Annars var just WP 5.1 min favoriteditor innan Emacs (för win) revolutionerade min värld :) Kanske lite off-topic men Emacs kan man rädda dagen många gånger om.
 
Varför alla dessa olika format egentligen? Om företagen hade enats om ett hade det gynnat oss användare väldigt mycket. Tror ni att DNG. kommer bli ett standardiserat råformat som kan väljas direkt i kameran? Hade ju underlättat. Jag hoppas att det blir så inom en snar framtid.


Sen är det nästa problem, dvd eller cd, fast det är ju en annan diskussion.

Roligt att se att ni tar er tid att formulera så långa svar iaf! fast jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med på allt "datornörderi" ;)
 
Jag har samma problem som Max med DNG. Allt annat från Adobe sida går bra att ladda hem, men inte DNG konverteraren, och det är bara den jag är intresserad av. Någon vänlig själ (Jim?), som kan skicka den till mig? Vill ju se vad framtiden innebär, om det nu är framtiden, som Adobe tror.

TIA Jörgen
 
starnut skrev:
Varför alla dessa olika format egentligen? Om företagen hade enats om ett hade det gynnat oss användare väldigt mycket.
Nu kommer vi in på personliga uppfattningar och det här är bara några av mina snabbt formulerade tankar på området. Så ta dem för vad de är och inte som någon sanning eller försök att sia om framtiden.

Det är för att det finns många sätt att göra saker på och att enas om ett sätt är inte alltid det lättaste. Jag tror att det enkla svaret är att tillverkarna inte tjänar särskilt mycket på att följa en standard i detta avseende. Det enda de tjänar är att de själva slipper skriva en konverterare. En sådan måste de ändå göra i hårdvara eller firmware till sin kamera, få vill ju ha en kamera som bara kan spotta ur sig RAW eller DNG, så algoritmen måste de ha klar för sig. Att då göra den i mjukvara är trivialt och ingen stor extrakostnad i sammanhanget för dem. Möjligtvis kan de göra en marknadsgimmick av det och säga "att vår kameras råformat kan läsas av alla dina program".

När det gäller konvertering så kan den göras på lite olika sätt. Till exempel D70n fick mycket kritik i vissa forum för att den hade färgmoiréproblem, något som Nikon Capture var ganska duktig på att reducera, medan andra konverterare var sämre. Genom att ha ett svagare AA-filter framför sensorn på D70n blev bilden lite skarpare och mindre behandlad men man fick i vissa fall fixa till den mer efteråt. Ett beslut som Nikon tog. Bilder från andra kameror fick man kanske skärpa upp mer istället men det fanns inte lika stora problem med moiré. Så en konverteringprocess är kanske inte alltid det man vill ha och då vill tillverkarna ha full kontroll över hela kedjan så att de ska kunna ge så bra resultat de bara orkar prestera. I alla fall i tanken.

De som tjänar mest på det är bland annat Adobe som slipper göra en konverterare för varje tillverkare, för de vill ha kontroll över sin programvara och vill erbjuda alternativ till vad tillverkarna har. Om tillverkarna redan från början går på deras linje är de de stora vinnarna. För dem är det en stor sak att kunna säga "vår programvara öppnar alla dina filer, nu och om trettio år".

Som användare tror jag inte du vinner så mycket på DNG egentligen jämfört med dagsläget, de allra flesta kan läsa sina filer med de program de vill. Det skulle möjligtvis vara det här med "arkivbeständighet" eller "framtidssäkert", men även där är inget hugget i sten.

Fördelen med standarder är ofta att du kan flytta saker mellan olika tillverkare, men hur ofta vill du ta en NEF-fil och stoppa tillbaka den i kameran, och dessutom i en Canon? För de allra flesta är RAW-formaten bara något arbetsformat, det du får ur kameran. Sedan pillar man på den och så får man den färdiga bilden.

Tror ni att DNG. kommer bli ett standardiserat råformat som kan väljas direkt i kameran?
Det kommer säkert komma någon kamera som har det, det vågar jag tro på. Men jag vet inte om jag vågar tro, än så länge, på att alla de stora tillverkarna överger sina format för att implementera DNG. Har ännu inte sett några sådana reaktioner från branchen.

Så vitt jag vet har de ännu inte släppt specifikationerna till sina format, så någon sorts tröghet finns där. Om de nu vägrar släppa dessa egna specifikationer, vill de då gå över till ett format med helt öppen specifikation? Om det kan jag inte göra annat än gissa. Men visst hoppas jag. För mig vore det ytterligare ett alternativ och jag föredrar valfrihet.

Roligt att se att ni tar er tid att formulera så långa svar iaf! fast jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med på allt "datornörderi" ;)
Fråga när det blir obegripligt, det är ju inte meningen att vi ska skriva så det inte går att förstå :)
 
Tack till både Jim och Max för filen. En liten fråga, någon som vet vilken komprimering det är, LZW ?
 
ANNONS