Annons

Ni med erfarenhet av 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Är lite nyfiken på vilka inställningar ni kör i kameran när ni fotar i raw, vill ha ut så mkt som möjligt i bildkvalitet men då det finns en uppsjö av inställningar och brusreduceringar i kameran så känns det som jag kanske missat ngt väsentligt..

Jag kör efterarbete i Lightroom
Tacksam för alla tips

Spelar ingen roll

Är lite nyfiken på vilka inställningar ni kör i kameran när ni fotar i raw, vill ha ut så mkt som möjligt i bildkvalitet men då det finns en uppsjö av inställningar och brusreduceringar i kameran så känns det som jag kanske missat ngt väsentligt..

Jag kör efterarbete i Lightroom
Tacksam för alla tips

Fotar du raw spelar dessa inställningar ingen roll. Det är nog detta du missat. Fotar du raw ställer du in alla inställningar i efterhand. Använder du Canons eget program DPP så ligger inställningarna kvar när du öppnar bilden, men du kan ändå ändra i efterhand. Med Lightroom eller Cameraraw så får du neutrala standardinställningar när du öppnar bilden. Brusreducering görs i efterhand och ska bara användas (om man vill) vid jpg.

Låt brusreduceringen i kameran stå på "standard" .. väljer du kraftig så blir bilderna bara oskarpa!

ANNONS
Götaplatsens Foto