Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som fotar digitalt svartvitt...

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Ofta förvånas jag över hur bra vissa får till sina svartvita (digitalt fotade) bilder. Det är ett bra tryck i svärtan, hög kontrast osv osv...jag vet att det finns otaliga forumtrådar om just svartvita bilder, men det intressanta som jag vill veta: Hur gör just DU i din bildbehandling? Hur ser arbetsflödet ut?

Inspirera!

Jag använder den enda kamera som ger kornet, svärtan och kontrasten direkt ut från kameran utan det minsta editering.
Ricoh GRD ver:1

/kent

Jag använder oftast lightroom och ett färgblandningsrecept som liknar min gamla filmfavorit Ilford Delta.

eller när jag inte orkar trycker jag bara på grayscale och dra lite i kurvorna.

Köp senaste (första) numret av fotosidans tidning, där ingår en kalasbra dvd för fipplande i sv/v.

Ursäkta ibland tappar man tråden fort. Du ville visst veta hur jag gör, oftast kurvor - sv/v - Efterbelys - skärpa

eller: hue/sat - channelmixer - kurvor - efterbelys - skärpa.

Pjattar ogärna, försöker hitta bra högdagrar tidigt för att slippa grådask. CS4 ser kul ut dära. Shadow/highlights kan funka nån gång.

Tonar ibland, oftast i skuggor eller duo.

Ett litet svart/vit tips...
Jag har sedan några år tillbaka tröttnat på bläckstråleskrivare som kladdar ihop. Nu har jag dock beslutat mig för att göra ett nytt försök i "bläckstråleträsket". Har beställt en Canon Pixma MP980 (skrivare och scanner).
Den har 6 st separata bläckpatroner var av en är färgen grå.
Det blir intressant att se hur den presterar när det gäller svart/vit-utskrifter.

Jag ställer in min EOS 20D på ISO 3200 och s/v eller sepia, jag gillar att se bilderna direkt i s/v eller sepia i kameran, det ger en särskild känsla när man fotograferar.

Vid ISO 3200 så blir det mycket brus som faktiskt ser ut som korn, svårt att skilja från analog film, retrodigitalt (nytt ord?) som 17 :p
Om det är för ljust för ISO 3200 så slänger jag på några gråfilter.

I efterhand så justerar jag kontrasterna och skärpan, sällan mer än så, blir väldigt bra enligt min mening.

När jag hade Lightroom så brukade jag gå in i reglaget som hette black and white där man kan mixa färgerna och se en svartvit bild. Nu för tiden kör jag oftast en kanal av RGB och drar i lite kurvor, inga höjdarresultat dock.

Hue JAG gör? Jo jag använder PS, Channel mixer, monochrom med red 44 green 32 och blue 24, ungefär. Siktar på summan av dessa lika med 100. Sedan är det kurvor för kontrasten som gäller plus att jag kan lägga på lite "korn" med filtret noise, amount 5, t.ex. Alla gillar inte mitt "korn" men här ett exempel på det:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=680645&target=_blank

Sedan händer det att jag "pjattar" därtill vilket jag gjort på bif. bild . .
/Göran

Jag kör enbart nivåer, kontrast och kurvor. Ofta lägger jag på något av photofiltren i CS3. De jag använder mest är varmton, deep yellow och yellow.

Har beställt en Canon Pixma MP980 (skrivare och scanner).
Den har 6 st separata bläckpatroner var av en är färgen grå.
Det blir intressant att se hur den presterar när det gäller svart/vit-utskrifter.
Jag har föregångaren MP970. Den har fungerat utmärkt. Skillnaden är att den saknar inbyggt trådlöst nätverk och att den har sju patroner, inte sex. Dock ingen riktigt grå, fast två olika mer eller mindre svarta. Mindre svarta kan förstås kallas grå, antar jag.

Jag ställer in min EOS 20D på ISO 3200 och s/v eller sepia, jag gillar att se bilderna direkt i s/v eller sepia i kameran, det ger en särskild känsla när man fotograferar.

Vid ISO 3200 så blir det mycket brus som faktiskt ser ut som korn, svårt att skilja från analog film, retrodigitalt (nytt ord?) som 17 :p
Om det är för ljust för ISO 3200 så slänger jag på några gråfilter.

I efterhand så justerar jag kontrasterna och skärpan, sällan mer än så, blir väldigt bra enligt min mening.
Bildexpemel Kim, jag vill titta på resultaten? :)

Du har inte lite konkreta fakta för detta Ilford Deltarecept att dela med dig av?

Hade detta nånstans. Förmodligen från nån tråd här på FS. Hurpass det "stämmer" med filmkaraktären har jag alldeles för lite erfarenhet för att kunna säga nåt om.

...och om man vill ha lite mer kontroll på hur den svartvita bilden blir så gör man ett nytt justeringslager,
blanda kanaler (channelmixer).

Där klickar man i "monochrome", och väljer sen hur mycket av varje färgkanal som ska användas med de
tre översta slädarna. Summan av de tre slädarna ska bli nånstans nära 100.

Längst ned i inlägget kopierar jag in en liten lista på värden i kanalblandaren som simulerar olika
svartvita filmer.

Listan:

Agfa 200X: 18,41,41
Agfapan 25: 25,39,36
Agfapan 100: 21,40,39
Agfapan 400: 20,41,39

Ilford Delta 100: 21,42,37
Ilford Delta 400: 22,42,36
Ilford Delta 400 Pro: 31,36,33
& 3200

Ilford FP4: 28,41,31
Ilford HP5: 23,37,40
Ilford Pan F: 33,36,31
Ilford SFX: 36,31,33
Ilford XP2 Super: 21,42,37

Kodak Tmax 100: 24,37,39
Kodak Tmax 400: 27,36,37
Kodak Tri-X: 25,35,40

Hade detta nånstans. Förmodligen från nån tråd här på FS. Hurpass det "stämmer" med filmkaraktären har jag alldeles för lite erfarenhet för att kunna säga nåt om.

...och om man vill ha lite mer kontroll på hur den svartvita bilden blir så gör man ett nytt justeringslager,
blanda kanaler (channelmixer).

Där klickar man i "monochrome", och väljer sen hur mycket av varje färgkanal som ska användas med de
tre översta slädarna. Summan av de tre slädarna ska bli nånstans nära 100.

Längst ned i inlägget kopierar jag in en liten lista på värden i kanalblandaren som simulerar olika
svartvita filmer.

Listan:

Agfa 200X: 18,41,41
Agfapan 25: 25,39,36
Agfapan 100: 21,40,39
Agfapan 400: 20,41,39

Ilford Delta 100: 21,42,37
Ilford Delta 400: 22,42,36
Ilford Delta 400 Pro: 31,36,33
& 3200

Ilford FP4: 28,41,31
Ilford HP5: 23,37,40
Ilford Pan F: 33,36,31
Ilford SFX: 36,31,33
Ilford XP2 Super: 21,42,37

Kodak Tmax 100: 24,37,39
Kodak Tmax 400: 27,36,37
Kodak Tri-X: 25,35,40
Trevligt, det här måste jag ta och titta närmare på. Tack för tipset!

Svartvitt digitalt är verkligen kul. På Tidningen Foto:s hemsida går det för övrigt att ladda ned en artikel (gratis) om just svartvit fotografering med digitalkamera. Hur som helst, här är ett recept som jag tycker funkar bra för landskap. Ger aningen effekt av infraröd film. Dock en liten varning - passar bäst för bilder vid låg känslighet eftersom de blå tonerna i originalfärgbilden framhävs och de är oftast de som är brusigast.

Lager; Nytt justeringslager; Svartvitt

Röda: 109
Gula: 151
Gröna: 116
Cyaner: -10
Blå: -55
Magenter: 0

Valfri toning om så önskas.

Bilder följer.

ANNONS
Götaplatsens Foto