Annons

Nikkor 50mm f/1.8 - Autofokus fungerar ej.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fleshface

Ny medlem
Tydligen så ska detta objektivet fungera med autofokus, men ingen knapp finns på objektivet och väljer jag "AF" på min Nikon D80 så får jag ändå fokusera manuellt med fokusringen. Hur ska jag få det att fungera?

ta av objektivet, på baksidan finns en rund grej med en skåra i, snurra på den med en skruvmejsel, fokuserar objektivet då så borde problemet ligga i kameran. Om det inte är så att den lilla runda grejen sitter för långt in så att kameramotorn inte kommer åt den, om nu detta senario är möjligt.

men bra att kolla om det sitter i kameran eller objekivet

Polarn fick problem med 50/1.8 af-d på sin d80 han fick ta i lite extra vid montering för att det skulle få sjysst kontakt.

Dum fråga kanske men du låter inte helt säker på att det är ett AF objektiv?

Det borde heta AF 50/1.8 eller AF-D 50/1.8 för att fungera med autofokus.

Christian: Japp, det är ett AF 50/1.8.

Testade att montera kitobjektivet på kameran, men AF fungerar inte där heller... konstigt nog. Det står "Ej tillänglig på grund av dina inställningar" eller något liknande när man försöker gå in i menyn på autofokus. Är det kameran det är fel på? :( Testade också att customenyn, men det fungerade inte heller.

om inte någon vet vilket alternativ du ändrat i någon meny så kan du alltid prova att göra en återställning av kameran till fabriksinställningar. Brukar finnas något val för att göra det, bara till att kolla i manualen hur det funkar på din kamera

/Kalle

Objektivet är låst på bländare 22, och jag har testat att reseta hela kameran plus alla inställningar, men det fungerar inte ändå. Får väl bli att lämna in den. :(

Måste vara något fel. Mitt 50 och D80 funkar klockrent. Som tidigare frågades, du har inte slagit av (av misstag) AF på D80??

Fleshface skrev:
Objektivet är låst på bländare 22, och jag har testat att reseta hela kameran plus alla inställningar, men det fungerar inte ändå. Får väl bli att lämna in den. :(

Jag har inte Nikon och är kanske fel ute, men jag ser att ni pratar om "högsta" bländare, respektive "största". Största bländare = lägsta numret, så om det är största du ska ha så ska du använda 1.8 - inte 22.

Peter: På knappen menar du? Nej, herregud. Det har jag inte gjort.

Helena: Tror dom skrev fel. 22 är det enda bländarvärdet man kan låsa. Sen så tycker man ju att AF borde fungera på kitobjektivet, men det gör det ju inte heller. Så det får bli en inlämning. :(

HNormark skrev:
Jag har inte Nikon och är kanske fel ute, men jag ser att ni pratar om "högsta" bländare, respektive "största". Största bländare = lägsta numret, så om det är största du ska ha så ska du använda 1.8 - inte 22.
Bländaren är ett hål. Ett hål kan vara större eller mindre, inte högre eller lägre.

Bländarvärdet är en kvot mellan brännvidden och bländaröppningens diameter. Ofta skriver man inte ut hela kvoten utan bara nämnaren. Eftersom det inte finns så stor plats på bländarringen skriver man 22 istället för 1/22 och 1,8 istället för 1/1,8. Vet man detta förstår man varför 1/22 är mindre än 1/1,8.

På Nikon låser man bländarringen på den minsta bländaren.

PerFogelberg skrev:
Bländaren är ett hål. Ett hål kan vara större eller mindre, inte högre eller lägre.

Bländarvärdet är en kvot mellan brännvidden och bländaröppningens diameter. Ofta skriver man inte ut hela kvoten utan bara nämnaren. Eftersom det inte finns så stor plats på bländarringen skriver man 22 istället för 1/22 och 1,8 istället för 1/1,8. Vet man detta förstår man varför 1/22 är mindre än 1/1,8.

På Nikon låser man bländarringen på den minsta bländaren.

Tack! Jag kände till det där med 1/, men nån pratade om "största" bländare. Nu förstår jag att den personen hade råkat skriva fel, så glöm mitt inlägg. Det var inte fel i sig, men fel i detta sammanhang

ANNONS