Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikkor 50mm f/1.8 - Autofokus fungerar ej.
- Trådstartare Fleshface
- Start datum
kmelin
Aktiv medlem
ta av objektivet, på baksidan finns en rund grej med en skåra i, snurra på den med en skruvmejsel, fokuserar objektivet då så borde problemet ligga i kameran. Om det inte är så att den lilla runda grejen sitter för långt in så att kameramotorn inte kommer åt den, om nu detta senario är möjligt.
men bra att kolla om det sitter i kameran eller objekivet
men bra att kolla om det sitter i kameran eller objekivet
Fleshface
Ny medlem
Christian: Japp, det är ett AF 50/1.8.
Testade att montera kitobjektivet på kameran, men AF fungerar inte där heller... konstigt nog. Det står "Ej tillänglig på grund av dina inställningar" eller något liknande när man försöker gå in i menyn på autofokus. Är det kameran det är fel på?
Testade också att customenyn, men det fungerade inte heller.
Testade att montera kitobjektivet på kameran, men AF fungerar inte där heller... konstigt nog. Det står "Ej tillänglig på grund av dina inställningar" eller något liknande när man försöker gå in i menyn på autofokus. Är det kameran det är fel på?
Erik Schalin
Aktiv medlem
hmmm
Lägger AF av om man inte sätter bländaren i högsta läget? Det borde inte vara så.
Lägger AF av om man inte sätter bländaren i högsta läget? Det borde inte vara så.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Vad konstigt det blev...Erik Schalin skrev:
hmmm
Jag menar att det borde inte hänga IHOP så men kolla ändå.
Dajo
Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
hmmm
Ja, bländaren måste låsas i största läget för att det ska fungera.
HNormark
Aktiv medlem
Fleshface skrev:
Objektivet är låst på bländare 22, och jag har testat att reseta hela kameran plus alla inställningar, men det fungerar inte ändå. Får väl bli att lämna in den.![]()
Jag har inte Nikon och är kanske fel ute, men jag ser att ni pratar om "högsta" bländare, respektive "största". Största bländare = lägsta numret, så om det är största du ska ha så ska du använda 1.8 - inte 22.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Bländaren är ett hål. Ett hål kan vara större eller mindre, inte högre eller lägre.HNormark skrev:
Jag har inte Nikon och är kanske fel ute, men jag ser att ni pratar om "högsta" bländare, respektive "största". Största bländare = lägsta numret, så om det är största du ska ha så ska du använda 1.8 - inte 22.
Bländarvärdet är en kvot mellan brännvidden och bländaröppningens diameter. Ofta skriver man inte ut hela kvoten utan bara nämnaren. Eftersom det inte finns så stor plats på bländarringen skriver man 22 istället för 1/22 och 1,8 istället för 1/1,8. Vet man detta förstår man varför 1/22 är mindre än 1/1,8.
På Nikon låser man bländarringen på den minsta bländaren.
HNormark
Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Bländaren är ett hål. Ett hål kan vara större eller mindre, inte högre eller lägre.
Bländarvärdet är en kvot mellan brännvidden och bländaröppningens diameter. Ofta skriver man inte ut hela kvoten utan bara nämnaren. Eftersom det inte finns så stor plats på bländarringen skriver man 22 istället för 1/22 och 1,8 istället för 1/1,8. Vet man detta förstår man varför 1/22 är mindre än 1/1,8.
På Nikon låser man bländarringen på den minsta bländaren.
Tack! Jag kände till det där med 1/, men nån pratade om "största" bländare. Nu förstår jag att den personen hade råkat skriva fel, så glöm mitt inlägg. Det var inte fel i sig, men fel i detta sammanhang