Annons

NikLeic

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne B

Aktiv medlem
Hmmm, vet inte riktigt vad jag skall ställa frågan i för "forum" men jag provar här.

Om jag tar min gamla D300 och via ex Lasses låter plocka bort low-bypass filtret samt därefter införskaffar det bästa av ex Zeiss objektiv, får jag då i praktigen en lika bra kamera sett ur bildkvalitésynpunkt som Leica M9?
JB

Jag vet inte, men tar du reda på det är jag väldigt intresserad av resultatet :)

Vi kanske kunde starta en fond och skicka in en D300 som vi kunde jämföra med en vanlig D300 lite mer noggrant?

Enligt Nikon så går det ganska enkelt att ta bort filtret, men ångrar man sig måste man köpa en ny sensor. Man trodde där att bilderna skulle kunna bli bättre, men man hade ingen uppfattning om hur mycket besvär man skulle få med moire. Nu har Lecia inte några problem läste jag i en test, men den har å andra sidan en sensor på 18 mp.

Kan ingen annan försöka så slipper jag ;-)

JB

Nej, men de sade att "det nog inte var särskilt svårt" att ta bort filtret. Det lät på dem som att de var någonting som man kunde göra medans man väntade så jag utgår ifrån att det inte kostar särskilt mycket. Däremot blir kostnaden betydande om man ångrar sig eftersom filtret inte går att sätta på igen utan man måste byta hela prosessorn. Men av bilderna att döma på din site så blev det en enorm skillnad tycker jag!!
JB

Det där är intressant som tusan, men jag har inget nytt att komma med tyvärr. Jag är själv även nyfiken på hur det vore att plocka bort bayerfilter och mikrolinser för att få en monokrom sensor.

Angående exempelbilderna på länken ovan så var de en smula suspekta. Råfiler och mer information hade varit trevligt.

Edit:
Jag såg att det fanns fler och bättre bilder med mer information på andra ställen på sidan. Jag noterade att de även gör sådana konvterteringar jag talade om ovan :)
http://www.maxmax.com/b&w_conversion.htm

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto