Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 14-24/f2,8 olinjerade linser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Första testet med det nyköpta objektivet (begagnat) visar lite konstiga fenomen. Bilderna är tagna med bländare 2,8. Vinjetteringarna är väntade men de är inte symmetriska (mörkare till vänster). Dessutom är bilderna mörkare även i mitten. Det blir ännu tydligare om man redigerar bilden med mera kontrast. Bilden, som är oredigerad, är inte 100% i fokus men hörnskärpan ska ju vara väldigt bra med objektivet. Stjärnorna i hörnen ser ut som små rymdskepp i den beskurna bilden, som visar övre högra hörnet. Är något skumt med objektivet, som för övrigt ser ut att vara oanvänt? Någon terori?001-DS8_0187.jpg001-DS8_0187-2.jpg
 
Senast ändrad:

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Om jag någon gång riktar kameran mot himlen får jag ungefär samma resultat. Det är inte min grej mao.
Och jag uppfattar att jag har helt OK prylar.
/LM
 

Ventures

Aktiv medlem
Om jag någon gång riktar kameran mot himlen får jag ungefär samma resultat. Det är inte min grej mao.
Och jag uppfattar att jag har helt OK prylar.
/LM
Med andra objektiv får jag också konstiga former på stjärnor i hörnen, men tester med det här jag har sett ska det vara fritt från "coma" i hörnen. Det här ser inte ut som vanlig coma heller.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hade detta objektiv i något år, ska titta mer i arkivet men jag hittade denna jämförelse i inlägg #10


Den ger ju inte runda stjärnor i hörna men det är det nog ingen som gör. Lenstip har ju massa test på coma.

Jag hade mitt i bara ett år, tyckte det var för tungt och så blev jag så förälskad i mitt 17-28/2,8. Men det var nog ändå det jag tyckte var bäst i F fattning för astro

Jag gräver vidare
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att konstatera något utifrån hur himlen ser ut på natten är nog ingen bra idé. Jag tycker att det finns en del som talar för att det "skeva" ljuset inte beror på objektivet. Titta på kontrasten mellan himlen och stjärnorna. Koma i någon grad slipper du nog inte undan med det objektivet, men exakt hur mycket det brukar vara låter jag vara osagt.

Red: svensk stavning av koma.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Här en skärpetest

 

alf109

Aktiv medlem
Utan att veta något om astrofotografering, men. Alla vidvinklar ger ju ett utdraget perspektiv mot kanterna och ju mer vidvinkel ju mer utdraget, med andra ord: Är det inte normalt att punkter blir mer som streck ut mot kanterna om man kör med extrema vidvinklar?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Utan att veta något om astrofotografering, men. Alla vidvinklar ger ju ett utdraget perspektiv mot kanterna och ju mer vidvinkel ju mer utdraget, med andra ord: Är det inte normalt att punkter blir mer som streck ut mot kanterna om man kör med extrema vidvinklar?
Jo, men hur missformade stjärnorna blir hänger mycket på konstruktionen, Nikon 14-24 är riktigt bra och ger fullt godkända stjärnor i kanten även med FF, men ser man tex till mitt tidigare Nikon 28/1,8 så ger den förfärliga stjärnor, några exempel från Lenstip på 14-24 samt 28mm
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Jo, men hur missformade stjärnorna blir hänger mycket på konstruktionen, Nikon 14-24 är riktigt bra och ger fullt godkända stjärnor i kanten även med FF, men ser man tex till mitt tidigare Nikon 28/1,8 så ger den förfärliga stjärnor, några exempel från Lenstip på 14-24 samt 28mm
Resultatet varierar dock lite med brännvidden. I den bild du klippt av så är det väl sämst i mitten av omfånget. Sedan vet jag inte på vilket fokusavstånd det där är gjort och hur mycket det eventuellt varierar med det.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Resultatet varierar dock lite med brännvidden. I den bild du klippt av så är det väl sämst i mitten av omfånget. Sedan vet jag inte på vilket fokusavstånd det där är gjort och hur mycket det eventuellt varierar med det.
Det är ju svårt med tester, man vet ju inte hur applikabla de är med hur man använder objektivet. Just i denna test så använder de en lysdiod, ska man anta att den inte är på oändligt avstånd utan kanske några meter? ? Så visst kan avståndet spela roll, bäst vore att köpa in alla objektiv man kan tänka sig och sedan göra egna tester och sälja av de man inte tycker presterar, men det börjar bli dyrt. Jag gjorde något liknade för tio år sedan då jag i princip hade haft samtliga makro med F fattning hemma, då kanske man förlorade någon tusenlapp i inbyte per objektiv, men idag verkar affärerna ha mer marginal. Att googla objektiv astrofoto brukar ge indikationer från användare vilja som är bra för just det ändamålet
 

Ventures

Aktiv medlem
Fenomenet med "rymdskepp" i hörnen av bilderna kallas "sagittal coma flare", vilket exempelvis Sigmas nya 15 1.4 fisheye (dedikerat för just astrofotografi) är specifikt korrigerat för att minimera:

Det är alltså inget "fel" på ditt objektiv, det är helt enkelt så från fabriken.
Bara det att just nikons 14-24 (ej z) inte heller ska ha störande coma, som mitt exemplar verkar ha. Jag undrar också över att vinjetteringen inte är symmetrisk. Mer på vänstra sidan och att centrum på bilden också är mörkare. Lightrooms objektivkorrigering hanterar vinjetteringen men inte det mörka i mitten. Så det är kanske något som inte är normalt? Jag har inte hittat någon annan som beskriver det fenomenet heller. Någon som har en prisbild på vad nikon skulle ta för en justering?
 
ANNONS