Annons

Nikon 200-500 "glapp" i gänga

Produkter
(logga in för att koppla)

ravenlord82

Medlem
Hej,

Jag köpte precis ett Nikon 200-500/5,6 och har använt det i ett par veckor nu, men jag har märkt speciellt nu när jag kör med monopod att det "glappar" lite i själva gängningen. det glappar i rotationsriktningen och inte "utåt" så att säga.

Är det någon annan som har detta objektivet och känner igen det här?
Är det ett fel, eller är det så det är?
Jag kollade ett annat objektiv som jag har ett 28-300 och detta har också detta glapp, inte lika stort dock.

Har testat på min d500 och min d600 och jag upplever samma sak på båda.
Sätter jag dit Nikon 50mm 1.8D så sitter det som ett smäck, rör sig inte alls.

Någon som har nån idé?
Kan man göra något själv?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Mitt 200-500 glappar uppskattat 1mm. Jag märkte det särskilt med monopod och Z6 med adapter där adaptern också glappar så det blir glapp på glapp. Men de 1mm det var med D500. Det varierar lite mellan optik några sitter nästan för fixerat och några glappar
 

scrappy

Aktiv medlem
Jag upplevde också glapp på min 200-500 när den var ny. Frågade då säljaren, Cyberphoto, som skrev:

Jag kontrollerade ett exemplar här och visst finns det ett glapp som går att hitta om man försiktigt vrider fram och tillbaka några millimeter, så jag gör bedömningen att det inte är något fel på ditt exemplar. Skulle du uppleva problem eller att det förvärras får du självklart återkomma, men om den fungerar som den ska ser jag ingen anledning att skicka in den till Nikon i dagsläget.
 

Rolleohm

Medlem
Jag hade också en Nikkor 200-500, den glappade också. Om det var glappet som orsakade att vissa bilder blev oskarpa kan jag inte svära på. Men jag gillade inte objektivet, som väl var så tog MediaMarkt tillbaks det utan att knorra. Jag köpte istället ett Nikkor 300 f4 PF ED av samma affär. Inget glapp där inte och jag är väldigt nöjd med 300:an skarpt, lätt, smidigt. Ångrar inte det bytet. Men det är klart det fattas ju 200 mm, men det kan jag stå ut med.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tror det är hålet som spärrstiftet går in i som är för stort. Det är ju stiftet som hindrar rotationen. Brukar märkas på slitna objektiv men här är det ju ett nytt.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Lite av Canon-standard så vi Canonister är vana =) Jag hade ett litet glapp på mitt gamla 500/4 version 1, men inget som någonsin påverkade något fotomässigt. Det var ett litet kännbart glapp med 7DII på det objektivet och ett lite större med 1DX som säkert var lite mer sliten i bajonetten. Men det glappade då inte hela 1 mm. 1 mm är jättemycket i sammanhanget, det känns tydligt redan vid tiondels millimeter.
Jag har också hört från många andra som upplevde samma sak med liknande utrustning.
 

martley

Aktiv medlem
Jag tycker mig känna igen den typen av glapp på ett av mina Canon-objektiv också. Det är enbart det objektivet och enbart på en kamera. Men så länge som det inte vrider sig så mycket så att de elektriska kontakterna på objektivet inte kopplas ihop med kamerans motsvarighet så spelar det nog inte någon roll.
 

ravenlord82

Medlem
Tack för alla svaren!
Känns skönt att jag inte är ensam av "problemet".
Nu kan jag istället njuta av att vara ute i naturen och fota med mitt 200-500

Vet ni om det skulle gå att byta ut bajonetten i objektivet eller är det bökigt att göra själv även om man skulle ha reservdelen?
 

nyanders

Aktiv medlem
För ett antal år sedan bytte jag ut bajonetten i ett 18-105 objektiv som gick sönder när kamera och objektiv åkte i golvet.
Jag tyckte det var en ganska enkel operation, det finns instruktioner på Youtube som man kan följa. Det som var lite pyssligt var bländarstyrningen men inget större problem egentligen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det svåraste är kanske att hitta rätt bajonett. Det är ju olika till olika objektiv även om nikonfattningen är samma.
Kitobjektivens i plast går sönder ofta så de brukar finnas men kanske inte de övriga.

Alla mina objektiv går att rotera mer eller mindre, även mitt 200-500 i viss mån. Det lär inte påverka bilden om man inte vrider kamerahuset i fotoögonblicket. Men det gör man ju inte.
 

ztenlund

Aktiv medlem
För ett antal år sedan bytte jag ut bajonetten i ett 18-105 objektiv som gick sönder när kamera och objektiv åkte i golvet.
Jag tyckte det var en ganska enkel operation, det finns instruktioner på Youtube som man kan följa. Det som var lite pyssligt var bländarstyrningen men inget större problem egentligen.
Just bländarmekanismen är inte ett problem på 200-500 eftersom det är ett objektiv med elektroniskt styrd bländare, men det utesluter förstås inte att annat kan vara besvärligt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det svåraste är kanske att hitta rätt bajonett. Det är ju olika till olika objektiv även om nikonfattningen är samma.
Kitobjektivens i plast går sönder ofta så de brukar finnas men kanske inte de övriga.
[...]
Men om man ska byta delen i huset är det väl samma på alla? i princip en metallring som sitter med fyra skruvar (i huset).
 
ANNONS