Annons

Nikon 300/4 – vilken ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

h_pettersson77

Ny medlem
Håller på och tittar på nytt/begagnat tele 300mm f/4 (f/2.8 är för dyrt).

Står och väljer mellan den äldre varianten 300mm f/4 AF-ED (utan "D" funktionen) och den nyare 300mm f/4D IF-ED.

Jag kommer använda gluggen till utomhusfoto, utan blixt och jag har en Nikon D800.

Vad har ni för tips när det kommer till dom här två (kommer handla via e-bay)

Tacksam för svar!

Henrik

Se till att få en AF-S. Den har inbyggd autofokusmotor. Det är stor skillnad på autofokusens hastighet. Det är ett mycket skarpt och bra objektiv. /Frode

Vad är det du skall fota?
Jag har använt ett utan AF-S LITE då o då med en F5 o AFhastighet har jag aldrig haft problem med.
Men jag har varken fotat mörk inomhussport eller formel 1 bilar som kommer emot mig.

Det beror mycket på vad du har tänkt att fota. Stillastående eller långsamma motiv så duger den gamla men fåglar, djur mm som rör på sig så blir det litet för långsamt med den gamla (tycker jag). Jag har haft båda och bytte just för AF-hastigheten, den senare har jag kvar. Optiskt är det också litet skillnad speciellt i knepigare ljussituationer som motljus. Vill också påpeka att den med AF-S funkar fint tillsammans med Nikons telekonvertrar. /Frode

Ja, jag tycker att nya AF-S är värd dubbla priset mot gamla AF.

En stor fördel är att de nya funkar med Nikons moderna telekonvertrar, tillsammans med 1,4X funkar det riktigt bra.

Senaste modellen av 300 f4 är den du ska ha, grym optik. Då jag ägde den så var jag mkt nöjd med bilderna och även tillsammans med 1,4 converter.

Köp nikon 300 if-ed (alltså den senaste) & du kommer bli mkt nöjd :)

Jag är inne på att beställa nytt från antingen UK eller från T-Dimension i Hong Kong. Från Hong Kong får jag det ink moms och tull strax över 9000 kr och från England har jag lite blandade priser.

Ngn som handlat från procamerashop.co.uk? Dom säljer det för 754 GBP (7500 kr).
http://www.procamerashop.co.uk/nikon-af-s-nikkor-300mm-f-4d-if-ed.html

Vilka UK handlare rekomenderas, har tidigare köpt från både Adorama och B&H men frakt och moms/tull gör att det sticker.

/ Henke

Nej, varken tull och moms tillkommer på köp från England. På Ebay får man dock vara uppmärksam, många elektronikförsäljare säger sig vara från Storbritannien men skickar alla varor från Hongkong, då finns risken att man åker på tull och moms ändå.

Det finns några stora engelska webshoppar, WEX Photographic och Robert White är två av dem, Ffordes är en tredje. RW säljer dock inte till svenska privatpersoner just nu pga en momstvist med svenska skatteverket. En annan bra butik är CameraNu.nl i Holland som jag själv handlat från flera gånger, de tar €1200, ganska precis 10000 svenska kronor för AF-S 300/4.

ANNONS
Götaplatsens Foto