Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
nikon 85/1,8 G eller nikon 85/1,4 Ai-S
- Trådstartare aracaboi
- Start datum
aracaboi
Aktiv medlem
Det första har AF, det andra är manuellt. Den första är betydligt dyrare och är ett riktig fint objektiv. Det finns ett prisvärdare med AF som heter 85mm 1.8 G.
aj då blev lite fel, jag syftade faktiskt på ett 85 1,8G mot 1,4 Ai-S
easyrider
Aktiv medlem
85 1.8 G har AF, 85 1.4 har MF och är llusstarkare bl 1.4 istääet för 1.8. Dessutom så har glasset i 85 G bätte motljusegenskaper samtidgt som du med ett 85 1.4 ais får en speciell karaktär på bilden. Alla objektiv har en karaktär. Subjektivt ja, men så ser jag det. Ett 85 1.4 ais kanske tillför porträttet något som inte 85 G kan? Samtidigt är det inte alltid helt lätt att fokusera manuellt på stora bländare.
Tony Lönnmyr
Aktiv medlem
Ett intressant alternativ är Samyang 85/1.4. Ett helt manuellt objektiv men själv är jag riktigt nöjd med vad det presterar, om man nu satt skärpan rätt. Förvånansvärt skarpt redan från 1.4.
aracaboi
Aktiv medlem
Ett intressant alternativ är Samyang 85/1.4. Ett helt manuellt objektiv men själv är jag riktigt nöjd med vad det presterar, om man nu satt skärpan rätt. Förvånansvärt skarpt redan från 1.4.
tack för tipset får kolla upp det! dock lutar det mot 1,8G...när jag har råd. den känns mest prisvärd.
Palletheking
Aktiv medlem
tack för tipset får kolla upp det! dock lutar det mot 1,8G...när jag har råd. den känns mest prisvärd.
Gör som vanligt, dvs länkar till mitt album med bilder tagna enbart med 85 1,8G. jag har haft nästan alla Nikons 85
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=334646