sandraaaaa
Avslutat medlemskap
Jag har en gammal Nikon speedlight sb-24 och undrar om man kan använda den på min Canon 1000d? Har aldrig ens använt blixt så kan inget om saken.
/Sandra
/Sandra
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en gammal Nikon speedlight sb-24 och undrar om man kan använda den på min Canon 1000d? Har aldrig ens använt blixt så kan inget om saken.
/Sandra
Synd där! Men tack för svar![]()
Kan möjligtvis fungera på full effekt hela tiden
Nej.
SB400 kan inte ens lösas ut utan TTL-kommunikation.
Visst funkar blixten till viss del. SB-24 är en väldigt mångsidig blixt.
Du har flera olika lägen på blixten. Tyvärr fungerar inte TTL-läget med moderna digitalkameror.
Det finns ett annat auto-läge som använder en sensor fram på blixten för att mäta ljuset. Du ställer in ISO på blixten och kan välja mellan olika bländare som passar för situationen. Ställ in samma bländare på kameran. Tiden är inte så känslig, men ställ inte snabbare än 1/200s. 1/60 till 1/200 brukar vara lagom. Det går att leka kreativt med längre slutartider. Det enda är att tiden ska matcha ISO och bländare. Det enklaste är att sätta kameran på AV-läge så väljer kamera själv en matchande tid. Du behöver bara hålla koll på att tiderna inte blir längre än 1/200s.
Sen går det att ställa in manuell effekt på blixten. Det gör att den är populär för modell, porträtt och produktfotografering där man vill ha lika mycket ljus på varje exponering. Med automatik kan man få en variation i ljusmängden.
En blixt med full automatik behöver inte vara så dyr. Det finns begagnade. Alla Canon-blixtar märkta EX fungerar med kameran. Det finns också andra märken som Metz och Sunpak. Jag brukar rekommendera blixtar där man både kan vrida och vinkla blixthuvudet, precis som på Nikon SB-24, för att ha full kreativ frihet att rikta ljuset som man vill.