Annons

Nikon Camera Control Pro

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har köpt en full licens från YFO. Jag är mycket nöjd. Otroligt praktiskt vid tex produktfotografering att göra inställningar på datorn och få bilden rakt in i valfri mapp på datorn. Dock dräneras batteriet snabbare med datorn kopplad till datorn så jag skaffade en AC-adapter. Bara att tuta ochg köra. Kul också att kunna visa kunden snabbt resultat på de tagna porträttbilderna.

Ett enkelt litet program.

Prova ladda ner en demo. Jag kör D200. Säkerligen finns snart uppdateringara för nyare kameror.

Jag är lite lat och tänkte kolla om någon kan svara på min fråga så jag slipper ladda ned demoversionen :)

Vet någon om det är någon större skillnad på Nikon Camera Capture som följde med gamla Nikon Capture 4.X och den som säljs löst nu och heter Nikon Camera Capture Pro?

(Eller får jag bita i det sura och ta reda på detta själv? :-D)

Emeleus skrev:
Jag har köpt en full licens från YFO. Jag är mycket nöjd. Otroligt praktiskt vid tex produktfotografering att göra inställningar på datorn och få bilden rakt in i valfri mapp på datorn. Dock dräneras batteriet snabbare med datorn kopplad till datorn så jag skaffade en AC-adapter. Bara att tuta ochg köra. Kul också att kunna visa kunden snabbt resultat på de tagna porträttbilderna.

Ett enkelt litet program.

Prova ladda ner en demo. Jag kör D200. Säkerligen finns snart uppdateringara för nyare kameror.

Då skall inte jag bli sen att beställa detta händiga program, Samt en nätadapter.

Mitt funkar inte? :/ Jag har kameran inkopplad (D200) med usb sladden, och sedan startar jag camera control. Men det står ändå "No camera was detected"...? Hjälp mig snälla.

maxzomborszki skrev:
Vet någon om det är någon större skillnad på Nikon Camera Capture som följde med gamla Nikon Capture 4.X och den som säljs löst nu och heter Nikon Camera Capture Pro?

Den "gamla" Nikon Camera Capture som följde med Nikon Capture 4.X fungerar inte tillsammans med en Nikon D2Xs. Man måste ha den nyare Nikon Camera Control Pro. Har själv konstaterat detta (och också fått det bekräftat från Nikon Support).

Vet inte, men det är kanske flera av Nikons nyare kameramodeller som också kräver den nyare versionen av programmet...

bomalt skrev:
Den "gamla" Nikon Camera Capture som följde med Nikon Capture 4.X fungerar inte tillsammans med en Nikon D2Xs.
Ahh, det såklart :)

Jag får ställa om min fråga: om nu Camera Capture stödjer kamerorna man har, vinner man någon (utökad eller förfinad) funktionalitet med Camera Capture Pro?

maxzomborszki skrev:
Ahh, det såklart :)

Jag får ställa om min fråga: om nu Camera Capture stödjer kamerorna man har, vinner man någon (utökad eller förfinad) funktionalitet med Camera Capture Pro?

När det gäller fjärrkontroll av kameran och de funktioner som finns i CCP så tror jag inte man vinner något på att köpa Camera Capture annat än att allt är integrerat. Jag testade en demoversion av Camere Capture förut men testade då aldrig Camera Control funktionen. Jag använder själv PS CS2 och hanterar RAW-filerna där. Det finns en funktion i CCP där man ställer in så att bilderna öppnas i valfritt program. Själv använder jag inte den funktionen utan sparar råfilerna i en mapp varifrån jag sedan bara drar in valfria filer in i PS CS2 för bearbetning.

bomalt skrev:
Den "gamla" Nikon Camera Capture som följde med Nikon Capture 4.X fungerar inte tillsammans med en Nikon D2Xs. Man måste ha den nyare Nikon Camera Control Pro. Har själv konstaterat detta (och också fått det bekräftat från Nikon Support).

Vet inte, men det är kanske flera av Nikons nyare kameramodeller som också kräver den nyare versionen av programmet...

Skilnaden mellan Nikon Capture 4.X och nya Camera Capture Pro känner inte jag till.

ANNONS
Götaplatsens Foto