Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d10 FF?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomten_alle

Aktiv medlem
Hejsan,
Jag håller på att börja tro att nikon har en 5d killer på gång. Batteripacket till d300 heter md-d10, inte md-d200. Detta kan tyda på att nikon utvecklar en FF-kamera, som antagligen kommer ha samma kamerahus som d300. Mer tankar?

Bilagor

• d10.jpg
    d10.jpg
    72.2 KB · Visningar: 1,294
Något nytt lär väl japanerna tänka på.... Den som lever får väl se. Varför inte bara luta dig tillbaka och sluta spekulera? Det blir vad det blir.

FX betyder förhoppningsvis att man slipper det där sjukt fula spegelhuset från D300:an.

Bilagor

• d300fx_fs.jpg
    d300fx_fs.jpg
    56.2 KB · Visningar: 1,220
om de nu släpper en hoppas jag verkligen att de skippar den värdelösa inbyggda blixten och kör d3 lösningen istället.
samt sökaren från d3an, då vore det värt att byta IMO

J0cke skrev:
om de nu släpper en hoppas jag verkligen att de skippar den värdelösa inbyggda blixten och kör d3 lösningen istället.
samt sökaren från d3an, då vore det värt att byta IMO
Ja, jag tror inte att en inbyggd blixt av "tillräckligt bra snitt" får plats på en sådan sökare.
Lustigt förresten att D3 ändå har mindre sökare än F5 och F6 till exempel. För min del får de gärna blåsa upp den så stort det bara går. Det är värt åtskilliga tusenlappar att se vad man håller på med. Nu har jag inte tittat i en D3:s sökare, men 5D:s sökare är inte direkt imponerande, och den har endast marginellt beskuren bild i jämförelse.

F5: 0,75x - 100%
D3: 0,7x - 100%
5D: 0,71x - 96%
1Ds MkIII: 0,76x - 100%
1Ds MkII: 0,7x - 100% (som D3 alltså)

Att sen DX-sökarna är ett skämt i jämförelse är en annan historia;-)

Makten skrev:
Ja, jag tror inte att en inbyggd blixt av "tillräckligt bra snitt" får plats på en sådan sökare.
Vad betyder "tillräckligt bra snitt"? Det finns ju åtskilliga småbildsfilmkameror med inbyggd blixt.

PMD skrev:
Vad betyder "tillräckligt bra snitt"? Det finns ju åtskilliga småbildsfilmkameror med inbyggd blixt.
I förhållande till vilken målgrupp som kameran är avsedd för, menar jag. Redan nu så känns den inbyggda blixten hos D300 ganska onödig i min mening.

Där ser man vad man kan tycka olika. Jag tycker precis tvärtom, alltså att blixten är guld värd och borde sitta även på D3. Perfekt för upplättning i motljus, balansering av inomhusbilder där man har stor fönsterpartier o dyl. Att den sedan inte kan ha samma kapacitet som SB800 är väl självklart, men man har den alltid med sig ;-) Så för guds skull Nikon, ta inte bort blixten den är guld värd.
Mvh
JB

Janne B skrev:
Så för guds skull Nikon, ta inte bort blixten den är guld värd.
Mvh
JB

Och inte minst till att fjärrstyra sina SB-800! (Även om jag hellre skulle vela fjärrstyra dem med nåt IR-mojs.)

Det är inte ofta jag använder blixten, men de gånger jag gjor det skulle jag inte velat vara utan. Och utan blixt, tja, kanske skulle kameran varit 50 spänn billigare... :)

Senast ändrad:
Nu råkar det väl faktiskt vara så att det är ir-mojs som styr blixten även fast det sker via den interna blixten.

Jag skulle hellre se en radiolösning så kanske det funkar även i fullt dagsljus.

/Maverick

Maverick skrev:
Nu råkar det väl faktiskt vara så att det är ir-mojs som styr blixten även fast det sker via den interna blixten.

Jag skulle hellre se en radiolösning så kanske det funkar även i fullt dagsljus.

/Maverick

Jo, men det jag avsåg är att interna blixten avger synligt ljus när den ska fjärrstyra, ljus som påverkar motivet -> ofta störande. Jag vet att man antingen kan köpa en epa-moj att sätta på blixten för att minska/sprida ljuset eller en ren IR-moj, men jag vill ju hellre ha det i kameran. Visst vore radiolösning trevligare, då slipper man kanske också fördröjningen som nuvarande metod ger. Och när vi ändå håller på med små trevliga finesser: Återinför den trevliga lilla trådlösa trådutlösaren som D70/D70s hade (gärna mer finessrik med timer mm). Likaså skulle jag vela ha GPS i kameran. Men nu rör jag mig kanske för långt bort från ämnet d10 FF.

/NB

niklas_b skrev:
Och när vi ändå håller på med små trevliga finesser: Återinför den trevliga lilla trådlösa trådutlösaren som D70/D70s hade (gärna mer finessrik med timer mm).
Det kan du nog glömma tyvärr eftersom det är en av Nikons vansinnesprissatta tillbehör som är till för att suga ut kunderna så mycket som möjligt. 2500:- för en trådlös fjärrutlösare är ju enbart sjukt löjligt.

Rogerber skrev:
Något nytt lär väl japanerna tänka på.... Den som lever får väl se. Varför inte bara luta dig tillbaka och sluta spekulera? Det blir vad det blir.

precis - eller varför inte slå till på en sån här, och få "..everything the professional photographer could need and a whole lot more"; det låter väl inte så dumt? Bra pris på de nu oxå!

Per

ps - har ni nånsin tänkt på att samma superlativ har använts för att beskriva och recensera varenda kamera de senatse 10 (100?) åren? ds

Makten skrev:
Det kan du nog glömma tyvärr eftersom det är en av Nikons vansinnesprissatta tillbehör som är till för att suga ut kunderna så mycket som möjligt. 2500:- för en trådlös fjärrutlösare är ju enbart sjukt löjligt.
Är det inte deras, och varje företags för delen, uppgift att "suga ut kunderna så mycket som möjligt"? Tror det kallas vinstmaximering.

Och detta i sin tur kanske bidrar till att vi "klarar" oss undan med 50 loppor i stället för 75 när det gäller D 3;-)
Att det skall vara så svårt att acceptera att alla vill tjäna pengar, det kan man om det finns köpare till produkten när den är prissatt rätt. Fel pris eller fel produkt, inga köpare. Fel produkt till "rätt" pris, missnöjda köpare.
Mvh
JB

Makten skrev:

W00t? Jag betalade 200 spänn för min trådlösa fjärrutlösare? Kommer dom i rent guld också? ;)

edit: Såg att det fanns andra varianter av trådutlösare, men denna http://www.cyberphoto.se/nikon/nikmll3.jpg kostar i alla fall 190 på cyberphoto

Makten skrev:

2500kr för fjärrkontrollen till D70?
Den kostade ungefär 375kr när jag köpte den på den tiden.

eon skrev:
2500kr för fjärrkontrollen till D70?
Den kostade ungefär 375kr när jag köpte den på den tiden.

Ni missförstod inlägget ovan. Till t.ex. D300 och D3 fungerar inte den utmärkta billiga fjärren till D70 utan man måste ha en fjärr att koppla till det speciella 10-stiftsuttaget. Nikons billigaste trådlösa kostar 2500 kr och det var det som ansågs hutlöst. Personligen skulle jag gärna se möjlighet att använda mer av billigare lösningar (som t.ex. D70s fjärr) även i mer professionella hus. Billig, enkel trådlös fjärr och inbyggd blixt hör till dessa. Om det sedan finns de som vill betala mer för mer avancerade saker ska ju naturligtvis det vara möjligt, men måste det vara ett krav i professionella hus?

Joakim

PS. Vad gäller trådlös fjärr till min D300 köpte jag inte Nikons utan en Phottix Cleon från Hongkong för 316 kr. Fungerar utmärkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto