Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200 bra begagnatköp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror du blir nöjd med en D200

Det är inte samma sensor på D300 som D90. Det skiljer mer mellan D90 och D300 än mellan D200 och D300...
Dxomark jämförelse

Nja, att det skulle skilja mer på D90 och D300 än D200 och D300 tror jag inte på för fem ören. Bas-ISO är ett steg lägre, det kan nog bidra till att DR och så är en gnutta bättre, men så fort man lämnar ISO 200 är D200 fullständigt frånåkt på alla områden, det kan du se på riktiga bilder. Det handlar inte bara om mängden brus, utan typen av brus och färgen. D200 har mycket mer färgbrus och dessutom är bruset större och kantigare på något sätt.

Nja, att det skulle skilja mer på D90 och D300 än D200 och D300 tror jag inte på för fem ören. Bas-ISO är ett steg lägre, det kan nog bidra till att DR och så är en gnutta bättre, men så fort man lämnar ISO 200 är D200 fullständigt frånåkt på alla områden, det kan du se på riktiga bilder. Det handlar inte bara om mängden brus, utan typen av brus och färgen. D200 har mycket mer färgbrus och dessutom är bruset större och kantigare på något sätt.

Håller med. D200 har en 10mp CCD. D90 och D300 har i grunden samma 12mp CMOS men D90 har ett billigare lågpassfilter och en annan JPEG behandling i grundutförande. Det senare av dessa samt att utläsningen från sensorn bidrar till diskret mindre apparant brus. Vid jämförelse av de bilder i 1:1 jag sett verkar den aningen bättre brusprestanda hos D90 j f med D300 bero mer på utsmetning av detaljer hos D90 än mindre äkta brus. Mellan D300 och D200 däremot skiljer sig bruset minst ett steg även i rå.

Ja, Canons 40D är en av de jag funderat mest på. Den är alltså ett klart bättre alternativ än D200:an? Hur står den sig mot D90?

Kortfattat kan man säga att D90 är sensorn (med annat lågpassfilter) från D300 i ett enklare hus än D200. Att D90 jämfördes med 40D i tidskrifter berodde mer på att nypriset var mer likt medan D300 var dyrare. D90 har enklare autofokus och plasthus mot 40D med metallhus och flera korssensorer.

Autofokus i D90 är samma som i D200. Jag har ägt D200 och 40D. I sämre ljus hade jag stora problem att sätta fokus med D200 utanför den korsformade mittpunkten än med 40D. Fotar inte mycket sport så jämförde aldrig snabb action i bra ljus.

Om jag inte behövde den bättre sensorn i D90 är D200 en mer gedigen kamera. Som kamera skulle jag dock påstå att 40D slår båda. D u har D90 ett disproportionerligt högt begpris. D200/D300 är mer rimligt prissatta på begmarknaden och 40D har ett väldigt bra begpris. Många som bara kört Nikon har endast sett att D90 jämförs med 40D och tror därför att de är direkta konkurrenter i segment men egentligen var 40D Canons konkurrent mot D300 segmentet men föll lite till korta mot den varför man fick konkurrera med priset.

Mitt enkla lilla råd utav den erfarenhet jag har är. Spara några kronor till köp dig en D300, ja fullkomligt älskar den kameran även om den har några år på nacken nu. Den kommer inte heller säljas undan då jag köper in en FX. D300 är riktigt bra skit som du kommer bli nöjd med en lång tid.

ANNONS
Götaplatsens Foto