Annons

Nikon D40 minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

whispers

Ny medlem
Hejsan!
Jag har precis blivit lycklig ägare till en Nikon D40! Jippie! Det är min första digital kamera och nu har jag problem med vad jag ska ha för minneskort till den. Enligt instruktions boken har Nikon bara godkänt 4 minneskort. SanDisk, Toshiba, Panasonic och Lexar. Jag kan alltså inte använda Transcend? och hur stort minne ska kortet ha för en vanlig hobby fotograf? Räcker 1 GB eller ska jag ha mer?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Sussi

Jodå, det fungerar utmärkt med transcend. Att Nikon bara har "godkänt", innebär bara att de har testat och garanterar funktion med dessa. Men alla kort följer samma standard. Jag hade köpt minst ett 2GB (jag tror att D40 har stöd för SDHC, minneskort större än 2GB). Men 2GB räcker långt för en vanlig hobbyfotograf.

Jeppe skrev:
Jodå, det fungerar utmärkt med transcend. Att Nikon bara har "godkänt", innebär bara att de har testat och garanterar funktion med dessa. Men alla kort följer samma standard. Jag hade köpt minst ett 2GB (jag tror att D40 har stöd för SDHC, minneskort större än 2GB). Men 2GB räcker långt för en vanlig hobbyfotograf.

Jag hade skippat Transcend, inte för att de är dåliga på något sätt ,men jag vet att det varit problem med Nikon/Transcend kompabiliteten, skulle själv köpa sandisk. 2 GB borde räcka fint, då filerna blir relativt små. Om du tror att du kommer använda RAW format, köp det största din ekonomi tillåter :)

Storleken beror på några olika saker:
* Hur många bilder vill du få plats med på ett och samma kort innan du måste byta och tömma kortet.
* Vilken risk vill du lägga i att ha "alla ägg i samma korg"
* Olika tillverkares kvalitetomdömme.

Jag har själv frågat ungefär samma fråga för lite sedan och valde då att köpa ett 8 Gb Sandisk Compact Flash, då får jag in lite över 1000 bilder i RAW på min Canon 20D. Det räcker ungefär ett bröllop om man har en extra kamera med 4 Gb.

Jag har hört två som haft problem med sina Lexar-kort med Canon. Men ingen som sagt något om dåligt om Sandisk.

Generellt tror jag att du kan lita på alla de olika korttillverkarna. Köp inte för litet kort, du vill säkert få in 300 bilder åtminstone, det räcker en vecka på semestern. Kolla prisjakt.se för bästa pris.

hpz skrev:
Jag hade skippat Transcend, inte för att de är dåliga på något sätt ,men jag vet att det varit problem med Nikon/Transcend kompabiliteten

Ajdå, och jag som kör med Transcend i både min D3:a och frugans D40X, utan problem. Måste gnälla lite på kompisen som sa att det funkade bra i hans D200 och D300... ;)

Tusen tack för all hjälp! För mig är allt det här en ny värld men den ska bli spännande att utforska!
Sussi

Sandiks ultra 2 betingar inte många kronor och klarar att köra sekvens kontinuerligt i bästa/största jpg... Jag har 2+2 gb till d40 och 1st 4gb extreme 3 till d200...
Fotar du inte mkt raw behöver du inte snabbare än ultra 2 eller kanske extreme 3 om du vill lyxa till det...

Köp sandisk e mitt tips, har aldrig hört något negativt om dem...

Jag köpte nyligen ett Sandisk SDHC 4GB Extreme III, 20MB/s kort då jag tyckte mitt 2G var för litet. Det följde även med en usb-kortläsare åxå. Går toksnabbt att ladda bilderna till datorn jämfört mitt gamla ultraII kort.

mvh jens

Lägg inte alla ägg i samma korg...

Köp hellre 2st 2Gb än 1 st 4Gb.
Jag håller med Pauli, om bilderna är viktiga - varför snika in på 50-100kr och köpa ett minne som Nikon inte har testat?

Man kan vara snål och man kan vara smart - eller hur Jesper? Snacka lite med Tura så fixar de säker lite Ducati minnen till dig, istället för snikminnen:)

Hälsningar

Adam

Jeppe skrev:
Ajdå, och jag som kör med Transcend i både min D3:a och frugans D40X, utan problem. Måste gnälla lite på kompisen som sa att det funkade bra i hans D200 och D300... ;)

Jo, jag har en polare som köpte Nankang däck till sin Merca CLS350...det funkar, och bruxen säger att bara Continental, Michelin och Pirelli är godkända för bilen...

Skämt åsido, jag VET de facto att det varit problem med Transcend till en del kameror, och bor dessutom granne med en herre säljandes Transcend så jag har lånat åtskilliga minneskort som fungerat finfint, men som någon i tråden skrev, så är det dumt att snika på något som inte är godkänt enligt tillverkaren...när det handlar om promille av vad kamerahuset kostade...

Köpte by the way 2 GB sandisk idag på media markt, extreme IV...

Och den kostade 30kr mer än Transcend 2GB så...

ANNONS
Götaplatsens Foto