Annons

Nikon D500 -dicontinued?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Nikon D500 har helt försvunnit från alla svenska kameraförsäljare sedan någon månad. Den är restad på obestämd tid. Det är ju en utmärkt kamera men det har ju ryktats länge att produktionen ska läggas ned och utan att någon SLR-efterföljare ska ersätta den. Någon som vet om den fortfarande tillverkas eller om att det finns hopp om en ersättande modell snart?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vore konstigt att lägga ner den då den är ganska unik i sitt segment. Om jag ser någon fortsättning i DSLR så vore det iaf D500 och D6, då det inte än finns några spegelfri ersättare. Är du ute efter en D500 så har Mattsson ett demoex
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kanske glömde du Z50 som spegelfri 'ersättare' för D500.. troligen samma sensor som D500 (?), men kanske D500 har bättre AF, fast det vet jag inte..
Hälsn!
Nä, jag glömde inte Z50, men jag tyckte inte att den ligger i samma segment som D500 för att vara en sport och fågelkamera, även om jag vet att du använder Z50 som fågelkamera med framgång. För min del så faller den redan på att den är för lätt och för liten för att balansera upp större tele
 

ehrsa

Aktiv medlem
Nä, jag glömde inte Z50, men jag tyckte inte att den ligger i samma segment som D500 för att vara en sport och fågelkamera, även om jag vet att du använder Z50 som fågelkamera med framgång. För min del så faller den redan på att den är för lätt och för liten för att balansera upp större tele
Hmm.. hur definierar du 'segment' då.. Den har också snabbare serietagning än D500 med följande fokus.. men som jag sagt tidigare så vet jag inte om den har lika 'bra' AF som D500, men det vet säkert andra.. AF är definitivt inte sämre än D750 och D800E som en subjektiv jämförelse.. Att den är 'liten och lätt' är en av de riktigt stora fördelarna med Z50! Den är härlig att koppla på någon av mina telezoomar 80-400 mm. eller 200-500 mm. Dom hektona mindre jämfört med D750 eller 'dunderklumpen' D800E är mycket mer än bara förnimbar.. Sen ger ju inte den mindre sensorn samma tryck i RAW-filerna som fullformatskamerorna, men det är ju inte så konstigt, så är det ju även med D500.. Och jag gillar en optisk sökare mer än en elektronisk sökare 9 gånger av 10.. Den 10:e gången så kan den elektroniska sökaren ge en användbar bild där den optiska är för mörk.. alla andra gånger känns den lite för rörig..
 

PMD

Aktiv medlem
Och jag gillar en optisk sökare mer än en elektronisk sökare 9 gånger av 10.. Den 10:e gången så kan den elektroniska sökaren ge en användbar bild där den optiska är för mörk.. alla andra gånger känns den lite för rörig..
Jag har sett många argument för att gilla en optisk sökare bättre än en elektronisk, men det här var nytt för mig.
På vilket sätt är Z50-sökaren för rörig?
 

ehrsa

Aktiv medlem
Jag har sett många argument för att gilla en optisk sökare bättre än en elektronisk, men det här var nytt för mig.
På vilket sätt är Z50-sökaren för rörig?
Jag har sett många argument för att gilla en optisk sökare bättre än en elektronisk, men det här var nytt för mig.
På vilket sätt är Z50-sökaren för rörig?
Det finns ett lite speciellt elektroniskt 'flimmer' i själva bilden som visas, det gäller även Z6 & Z7 som jag har provat flera gånger i butik, den upplevelsen märks mest när man rör sig jämfört med motivet, t.ex. siktar på en flygande fågel.. troligen har det något med 'lagg' att göra, bilden känns lite 'HDR-aktig', sånt existerar inte i den analoga sökaren.. Det finns också alltid en fördröjning innan sökaren går igång när man snabbt vill titta på något.. Den analoga sökaren är alltid igång, utan batteriåtgång dessutom.. ofta använder jag kameran med tele som en kikare och spanar på något.. då är den optiska sökaren alltid rappare!
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Hmm.. hur definierar du 'segment' då.. Den har också snabbare serietagning än D500 med följande fokus.. men som jag sagt tidigare så vet jag inte om den har lika 'bra' AF som D500, men det vet säkert andra.. AF är definitivt inte sämre än D750 och D800E som en subjektiv jämförelse.. Att den är 'liten och lätt' är en av de riktigt stora fördelarna med Z50! Den är härlig att koppla på någon av mina telezoomar 80-400 mm. eller 200-500 mm. Dom hektona mindre jämfört med D750 eller 'dunderklumpen' D800E är mycket mer än bara förnimbar.. Sen ger ju inte den mindre sensorn samma tryck i RAW-filerna som fullformatskamerorna, men det är ju inte så konstigt, så är det ju även med D500.. Och jag gillar en optisk sökare mer än en elektronisk sökare 9 gånger av 10.. Den 10:e gången så kan den elektroniska sökaren ge en användbar bild där den optiska är för mörk.. alla andra gånger känns den lite för rörig..
Ser man var nikon har placerat Z50 prismässigt så tror jag att den är tänkt i segmentet D5xxxx, det lär komma en enklare arbetsnamn Z30 som nog då hamnar liknade D3xxxx. Hur Nikon gör därutöver vet jag inte, troligen låter de D7xxx, självdö för där kan Z6 och motsvarande ta vid som FF. Intressant blir att se om det kommer en proffskamera likt D500 som spegellös, så länge det inte finns några tele med Z fattning så kanske det är tveksamt att man satsar på en sådan. Idag är det väl Sony A9 som skulle kunna vara en D500 motsvarighet men är då i FF, hade ju varit intressant om nikon vågade satsa på en liknade med APS-C sensor, men fågelsegmentet är ju ganska smalt så kanske blir det inget
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns ett lite speciellt elektroniskt 'flimmer' i själva bilden som visas, det gäller även Z6 & Z7 som jag har provat flera gånger i butik, den upplevelsen märks mest när man rör sig jämfört med motivet, t.ex. siktar på en flygande fågel.. troligen har det något med 'lagg' att göra, bilden känns lite 'HDR-aktig', sånt existerar inte i den analoga sökaren.. Det finns också alltid en fördröjning innan sökaren går igång när man snabbt vill titta på något.. Den analoga sökaren är alltid igång, utan batteriåtgång dessutom, ofta använder jag kameran med tele som en kikare och spanar på något.. då är den optiska sökaren alltid rappare!
Det du skriver om uppstartstiden var det som retade en Z7 fotograf mest, sökaren gick ner i standby efter en viss tid och att starta upp den tog kanske en sekund och då kunde fågeln ha flugit många meter. Vet inte hur man löser det, en otroligt snabbare start eller att den alltid är på och att man har större batterikapacitet
 

esbtse

Aktiv medlem
Nikon D500 har helt försvunnit från alla svenska kameraförsäljare sedan någon månad. Den är restad på obestämd tid. Det är ju en utmärkt kamera men det har ju ryktats länge att produktionen ska läggas ned och utan att någon SLR-efterföljare ska ersätta den. Någon som vet om den fortfarande tillverkas eller om att det finns hopp om en ersättande modell snart?
Nikon har meddelat att det inte blir en efterträdare till D500 enligt Youtube. Nikon har ekonomiska problem och vill att alla skall gå över till Z systemet så de kan sälja ny optik. Nikon har stora marginaler på optiken men mindre på kameror.
Har själv fundera uppgradera min D300 till D500 men just nu letar jag efter en begagnad D810 eller D850 då jag inte kunde återanvända batterigreppet och fotograferar skog.
 
Senast ändrad:

ehrsa

Aktiv medlem
Ser man var nikon har placerat Z50 prismässigt så tror jag att den är tänkt i segmentet D5xxxx, det lär komma en enklare arbetsnamn Z30 som nog då hamnar liknade D3xxxx. Hur Nikon gör därutöver vet jag inte, troligen låter de D7xxx, självdö för där kan Z6 och motsvarande ta vid som FF. Intressant blir att se om det kommer en proffskamera likt D500 som spegellös, så länge det inte finns några tele med Z fattning så kanske det är tveksamt att man satsar på en sådan. Idag är det väl Sony A9 som skulle kunna vara en D500 motsvarighet men är då i FF, hade ju varit intressant om nikon vågade satsa på en liknade med APS-C sensor, men fågelsegmentet är ju ganska smalt så kanske blir det inget
Håller med om önskningarna ang. kameror.. :)
 

ehrsa

Aktiv medlem
Det du skriver om uppstartstiden var det som retade en Z7 fotograf mest, sökaren gick ner i standby efter en viss tid och att starta upp den tog kanske en sekund och då kunde fågeln ha flugit många meter. Vet inte hur man löser det, en otroligt snabbare start eller att den alltid är på och att man har större batterikapacitet
Kan bara hålla med 'Z7 fotografen', jag har lärt mig att snudda avtryckaren på kameran medans jag är på väg upp med den till 'fotoläge' framför ansiktet.. man greppar ju oftast kameran med höger hand där greppet sitter, då får man lära in att samtidigt snudda avtryckaren, så är kameran igång när den hunnit upp till ögat.. det slipper man med den analoga sökaren.. fast det känns ändå hanterbart tycker jag, och visst drar det mer ström, min Z50 levererar c:a 1500 bilder/batteri vid vanlig fotografering utan avstängd skärm, och det är ju rätt ok! Batterierna är små och lätta jämfört med batterier till D750 & D800E (samma).
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Trist. Jag köpte min D500 för 2 år sedan för att fota djur och sport, det är en riktigt bra och prisvärd kamera.
 

SSD

Aktiv medlem
Har svårt att se att den utgått. Har inte läst någonting om det på Nikonrumors och den finns i flera utländska butiker. Handlar nog mer om att den är slut i lager hos Nikon och p.g.a Corona är produktionen/leveranser stoppad.
 

Ventures

Aktiv medlem
Trist. Jag köpte min D500 för 2 år sedan för att fota djur och sport, det är en riktigt bra och prisvärd kamera.
Var i stället glad att du har en. Utan uppföljare kommer väl begagnatpriset hållas uppe om det inte finns alternativ. Skulle själv kunna tänka mig en D500 till rätt pris. Fågelfoto är ju inte min huvudgren.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Förhoppningsvis ska väl leveranserna komma igång då. Till slut. Nej Z50 är inte spegellös motsvarighet till D500 däremot har det ju ryktats om en spegellös med cropsensor men mer proinriktad än Z50 (och dyrare förstås). Tycker personligen att de spegellösa inte balanserar lika bra som DSLR i handen och ännu finns en del att önska av sökaren. Och inte minst de tuggar batteri till vansinne.
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
En liten kommentar bara -- nyss låg en begagnad D500 ute på en av de svenska auktionssidorna, men den blev inte såld för utropspriset 11800 kr. Nå, det bevisar väl ingenting, för det är kanske nya kameror som det är efterfrågan på.
 

lonian

Aktiv medlem
Står bara "Okänd leveranstid ". Tror att Nikon har lite snålt på fabrikerna och släpper kameror när efterfrågan blir större.
 

Ventures

Aktiv medlem
En liten kommentar bara -- nyss låg en begagnad D500 ute på en av de svenska auktionssidorna, men den blev inte såld för utropspriset 11800 kr. Nå, det bevisar väl ingenting, för det är kanske nya kameror som det är efterfrågan på.
Tradera är kanske inte stället man (jag) skulle köpa en tiotusenkronorskamera på.
 
ANNONS