Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600/610, spegelinställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

ljn3

Aktiv medlem
Har en Nikon D610 och är "nybörjarfotograf" Läser en del om vibrationer när spegeln fälls upp i samband med exponering och att den kan bidra till oskarpa bilder? Hur gör ni som är erfarna fotografer?
/Lennart

Uppfälld spegel ihop med stativ ger helt klart skarpare bildresultat. Tycker skillnaden blir påtaglig framför allt med långa telen och kritiska slutartider på under ca 1/30

Enda gg du behöver fundera över det är när du använder stativ, då kan det vara användbart.

Mja... Jag använder faktiskt spegeluppfällningen (eller exponeringsfördröjningen i förekommande fall) ganska ofta på stillastående motiv, när jag ligger på slutartidsgränsen handhållet.

Martin skakar alltså mindre med händerna än spegeln ger upphov till vibrationer.
Jag lyfter på hatten o säger grattis. Det klarar inte jag av.

ANNONS
Götaplatsens Foto