Annons

Nikon D7000 överexponeringsproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag nyss köpt en Nikon D7000 och är verkligen jätte nöjd. MEN. Den överexponerar fruktansvärt mycket.

Jag har googlat och googlat, men hittat föga konkreta tips på vad man kan göra. Mer än att blända ner (logiskt).

Har fler haft samma problem? Hur löser ni det?

Hej!

Jag har också en Nikon D7000. Jag hade grova bakfokusproblem med fick det fixat genom att skicka den till Nikon för justering.
Nu funkar den perfekt!
Någon överexponering har jag inte märkt av.

Enklast är att skicka in den till Nikon och låta de titta på den. Du kan börja med att kontakta dem via deras hemsida där du kan bifoga bilder också så kan de avgöra om det är någon som verkar vara fel.
Det kan också vara att man behöver tid att lära sig hur kameran fungerar beroende på vad man använt innan.

bild mm

Hej,

Jag nyss köpt en Nikon D7000 och är verkligen jätte nöjd. MEN. Den överexponerar fruktansvärt mycket.

Jag har googlat och googlat, men hittat föga konkreta tips på vad man kan göra. Mer än att blända ner (logiskt).

För att du ska kunna få hjälp här behövs lite mer fakta. Gärna bildexempel också, Ljusmätningsmetod, exponeringsläge (M, A eller P etc), objektiv, motiv osv.

Jag har läst i någon tidig test att D7000 kan överexponera när det gäller väldigt ljusa motiv. Jag drog ofta ner den 1-2/3 steg i börjsn när jag plåtade i solljus eftersom bilden på kameradisplayen såg ljus ut. Hemma på datorn fick jag plocka upp exponeringen igen. Utan att pilla på exponeringslompensationen såg NEF-bilden helt ok ut och histogrammet var helt ok.

Kolla histogrammet. Är det ok så har du nog samma fenomen som jag att det bara är kameradisplayen som ger en något för ljus bild i vissa situationer.

Ah. Självklart krävs det mer fakta.
Det spelar ingen roll om jag fotar mörka eller ljusa objekt. Allt blir väldigt överexponerat, om jag inte fixar EV -1,3.

Jag har hitills bara använt ett objektiv på den, ett Nikkor 50mm 1,4G
Jag använder M och det spelar ingen roll om jag t.e.x har spot-mätning, centrum eller matris.

Den fortsätter att överexponera. Då menar jag inte lite, han tar verkligen i!! Bilderna blir extremt ljusa och färgerna försvinner.

Till 99% tror jag att det är skit bakom spakarna, detta är jag välmedveten om :)

Om du använder M är det väl ganska självklart att det blir överexponerat.

M betyder manuella isntällningar som du själv ställer in. Dvs du väljer själv hur mycket kameran ska exponera. Sänk slutartiden så ska du se att bilderna blir mörkare.

Jo det vet jag också. Dock tycker kameran att bilderna är rätt exponerade, när de blir extremt överexponerade.

För att få bra bilder måste jag ha EV -1,3 eller mer eller helt enkelt fixa bländaren/slutaren så pass mycket att indikatorerna i sökaren nästan ligger i botten på -

Aha, du menar så. Men vilken sorts mätning använder du? Spot, centrum eller hela?

Det verkar dock konstigt att det händer så ofta. Har du något bildexempel? Är det bara själva exponeringsindikatorn som visar fel eller exponerar kameran även fel om du ställer den på P?

Spelar ingen större roll vilken mätning jag använder. Blir lite sämre med spotmätning.
Han överexponerar även vid P.

Visar ett bildexempel imorgon!

Hm, då är det nog ett fel på den. Har du testat att återställa till fabriksinställningar? Det kan hjälpa till vid sånna problem.

Det kan vara objektivet som det är problem med.
Så det första du borde göra är att testa med ett annat objektiv.

Du kan testa och se om den överexponerar lika mycket på alla bländare, blir det värre på små bländare kan det bero på att bländaren i objektivet trögar.

Om det är ett lite äldre objektiv kan bländaren vara trög, vilket innebär att den inte hinner till rätt värde vid exponering.

Prova med P-läget och ett annat objektiv (eller M om du nu absolut vill).

Hej,

Som vanligt när en ny kamera kommer uppstår frågor om korrektheten i dess exponering, autofokus, vitbalans mm. Sedan 2008 har jag postat denna tråd som jag startade då om hur man bäst arbetar med att finna optimal exponering:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=94017

D7000 har inte bättre exponeringslatitud uppåt och högdagerrendering än någon annan Nikon DSLR. Däremot är skuggåtergivningen bäst av alla Nikon DSLR inklusive D3s som jag har förutom D7000. Till skillnad från andra Nikon DSLR som tex D300, D700, D3 och D3s finns inget incitament till ETTR. Det är snarare en fördel att underexponera något och därför lägga en permanent finjustering av exponeringen på 2/6 EV eller kanske tom 3/6 EV.

En fördel jämfört med kameror som D300(s), D700, D3 och D3s är att det i D7000 är möjligt att kombinera ADL och justering av ljusstyrka och kontrast i bildkontrollen. För kontrast- och ljusstarka motiv kan kombinationen ADL normal, bildstil Neutral, nedsatt ljusstyrka samt låg kontrast ge mindre risk för utbrända högdagrar bortom vad som går att klara i en jpgfil och bättre utgångspunkt för bearbetning i rawkonverteraren.

ANNONS
Götaplatsens Foto