Annons

Nikon D7000 - Nya Firmware:n

Produkter
(logga in för att koppla)

jpbernhardt

Aktiv medlem
Tjena - Någon här som har testat den nya firmware:n till D7000?

Var över och kollade på Nikonrumors.com och minst sagt kan man säga att det finns blandade känslor.
Många där tycker att Nikon har gjort ett uselt jobb när det gäller uppdateringen och många där tror att nikon kommer bara slänga ut en ny modell av kameran (Tex D7100) som har fixat de större problemen, tex backfocusing m.m.

Vad tycker ni?
Ni som har testat den nya firmware:n vad är er reaktion?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu har jag inte full koll på firmwaren, men bakfokusering är knappast något man fixar i en firmware utan det är en kalibreringsfråga för varje enskilt kamerahus som skulle ha gjorts bättre från fabriken. Att "generellt" ändra så att alla kameror fokuserar längre fram skulle vara lika fel det.
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
jag tror jag är en del av den tysta majoriteten.

Allt fungerar, därför hörs jag inte.
Om du har problem med bakfokusering, skicka in hus och objektiv så tror jag nog det löser sig! :)
 

jpbernhardt

Aktiv medlem
Själv har jag inte stött på några problem och kör just nu på orginal FW ;)

Såg ju också att man kan tweek:a AF i meny:n så skulle jag ha ngn backfocusing så slipper jag förhoppnings betala en massa extra för att skicka den på service
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Känns väl ganska meningslöst. Uppdatera firmware och sälj D7000 i två år till istället, för att inte tappa "videokunder" som köper 60d istället. Sen kan Jag kan tänka mig att dom släpper en D7000 med vinklingsbar skärm och 60 fps full hd. För att konkurera ut gamla 5d mk II. Men uppdatera d7000 sålänge!!
 

jpbernhardt

Aktiv medlem
Känns väl ganska meningslöst. Uppdatera firmware och sälj D7000 i två år till istället, för att inte tappa "videokunder" som köper 60d istället. Sen kan Jag kan tänka mig att dom släpper en D7000 med vinklingsbar skärm och 60 fps full hd. För att konkurera ut gamla 5d mk II. Men uppdatera d7000 sålänge!!
Exakt, håller med - Bättre att behålla kunder och fixa sina produkter än att köra Apple stilen genom att bara slänga ut nya modeller och tvinga sina kunder att lägga ut mer pengar på en nyare modell som bara har ngn enstaka uppdatering.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Såg ju också att man kan tweek:a AF i meny:n så skulle jag ha ngn backfocusing så slipper jag förhoppnings betala en massa extra för att skicka den på service
För det första motsvarar inte en tweakning i menyerna ens i närheten av den kompensation som en riktig kalibrering hos en verkstad ger eftersom man bara kan kalibrera varje objektiv på ett avstånd och en brännvidd vilket inte räcker och för det andra, om det inte är gratis iom att det går på garantin, betalade jag 300 kr för en D300s och 5 objektiv på Lasses kameraservice nu i vintras.

Snåla inte in på det om du har problem med fokus, eller ens om du misstänker det.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Exakt, håller med - Bättre att behålla kunder och fixa sina produkter än att köra Apple stilen genom att bara slänga ut nya modeller och tvinga sina kunder att lägga ut mer pengar på en nyare modell som bara har ngn enstaka uppdatering.
Knappast någon som tvingar dig att köpa en ny produkt från Apple bara för att det släpps en. Min MacBook Pro (Santa Rosa) från 2007 fungerar alldeles utmärkt även idag, detta trots att det släppts tonvis med uppdateringar av datorn i fråga sen dess. Man ska kanske snarare blicka på folks extrema prylkåthet och huruvida de kanske borde lära sig att vara nöjda för en stund istället.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Exakt, håller med - Bättre att behålla kunder och fixa sina produkter än att köra Apple stilen genom att bara slänga ut nya modeller och tvinga sina kunder att lägga ut mer pengar på en nyare modell som bara har ngn enstaka uppdatering.
Jag har en två år gammal MacBook Pro, känner mig inte tvingad till något för de har väldigt lång livslängd:)
Alla datortillverkare uppdaterar väl sina maskiner, får man hoppas.


I övrigt för att hålla mig till tråden; vad är det D7000-ägare (eller fel-letare) har mest att klaga över? Står lite i valet och kvalet, nämligen.
 

Mesch

Aktiv medlem
Exakt, håller med - Bättre att behålla kunder och fixa sina produkter än att köra Apple stilen genom att bara slänga ut nya modeller och tvinga sina kunder att lägga ut mer pengar på en nyare modell som bara har ngn enstaka uppdatering.
LOL, Dell HP m.fl uppdaterar alltså inte sitt utbud. Inte undra på att Apple går bra nu för tiden.

Till ämnet:
Jag har svårt att tro att Nikon skulle lämna 7000-ägarna i sticket om de kan göra något åt saken.
Är övertygad om att Nikon inte vill få skit för att ha övergett en modell.
Så mycket skit blir dyrt att tvätta bort från varumärket
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Jag har en två år gammal MacBook Pro, känner mig inte tvingad till något för de har väldigt lång livslängd:)
Alla datortillverkare uppdaterar väl sina maskiner, får man hoppas.


I övrigt för att hålla mig till tråden; vad är det D7000-ägare (eller fel-letare) har mest att klaga över? Står lite i valet och kvalet, nämligen.
D7000 har en del barnsjukdomar, därav nya uppdateringar. Sen kan jag hålla med om att vi är lite för petiga men man blir lite sur när d5100 kommer ut ett halvår semare med 30 fps och samma sensor... :(
 

jpbernhardt

Aktiv medlem
För det första motsvarar inte en tweakning i menyerna ens i närheten av den kompensation som en riktig kalibrering hos en verkstad ger eftersom man bara kan kalibrera varje objektiv på ett avstånd och en brännvidd vilket inte räcker och för det andra, om det inte är gratis iom att det går på garantin, betalade jag 300 kr för en D300s och 5 objektiv på Lasses kameraservice nu i vintras.

Snåla inte in på det om du har problem med fokus, eller ens om du misstänker det.
Nu har jag inte märkt ngt speciellt med själva fokusen, men ifall jag vill kolla lite extra noga, finns det ngn kalibrerings chart/mönster där man kan göra en testbild och se på ett ungefär ifall man behöver skicka in den på service eller ej?


Knappast någon som tvingar dig att köpa en ny produkt från Apple bara för att det släpps en. Min MacBook Pro (Santa Rosa) från 2007 fungerar alldeles utmärkt även idag, detta trots att det släppts tonvis med uppdateringar av datorn i fråga sen dess. Man ska kanske snarare blicka på folks extrema prylkåthet och huruvida de kanske borde lära sig att vara nöjda för en stund istället.
Nej nej, så klart tvingar mig inte någon att köpa en ny modell/produkt, utan jag menar bara generellt tankesättet. Ex (lite off topic) vi tänker oss iPad:en. I början hade den inte ngn kamera inbyggt, folk köper varan och vipps 6-12 månader senare kommer iPad2 med kamera. Nästa gång kommer 3:an med en annan sak som man tycker borde ha varit med redan från början osv. Alltså att saker som borde ha funnits från början och anses som en standard plockar de bort och lägger till efter hand bara för att få folk att uppgradera så att de tjänar mer pengar. Jo visst, är man smart nog kan man lika gärna strunta i de 3 första versionerna och köpa 4:an istället som har alla de där standard grejerna man ansåg skulle ha funnits redan i första versionen.

Blev mycket text det där :p - men förmodligen för står du mitt tanke sätt ;)

Annars är jag riktigt nöjd med min D7000 , jo visst kan finnas ngn små sak här och där man önskade man hade eller kunde ha ändrats, men sådant är livet. Med lite kreativitet och idéer kan ingen stoppa en ;)
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Vad för sjukdomar? Är det främst filmning det handlar om?
Den största sjukdomen var "döda pixlar" vid höga iso, men det har fixats. Sen så vet jag inga fler fel men fler finesser vore trevligt, som tex 30 fps. Kolla på nikonrumors hemsida så står det vad den senaste uppdateringen har fixat. Mest saker som man inte har tänkt så mycket på.
 

jpbernhardt

Aktiv medlem
Den största sjukdomen var "döda pixlar" vid höga iso, men det har fixats. Sen så vet jag inga fler fel men fler finesser vore trevligt, som tex 30 fps. Kolla på nikonrumors hemsida så står det vad den senaste uppdateringen har fixat. Mest saker som man inte har tänkt så mycket på.
Några nämde där också att de hade märkt att Nikon hade fixat till några andra saker också som inte hade skrivits mer i punktlistan. Bara positivt att höra om nu dessa påståenden är sanna =)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Den största sjukdomen var "döda pixlar" vid höga iso, men det har fixats. Sen så vet jag inga fler fel men fler finesser vore trevligt, som tex 30 fps. Kolla på nikonrumors hemsida så står det vad den senaste uppdateringen har fixat. Mest saker som man inte har tänkt så mycket på.
Ok, tack! Ska kolla det.
 
ANNONS